zondag 29 april 2012

PDS en rugpijn in de onderrug.

Volgens mij heeft iedereen wel een rugpijn gehad en weet iedereen ook wel hoe vervelend het kan zijn. Toch wil ik hier even iets verder op in gaan, want ik heb gemerkt dat veel mensen met PDS vaak last hebben van pijn in de onderrug. Hoe kan dat nou zou je zeggen en waarom hebben juist mensen die PDS hebben er nu zo vaak last van?

Momenteel zit ik nog volop in mijn herstel van de behandelingen die ik gehad heb vanwege mijn lymfklierkanker. De uitwerkingen en de naweeën van de behandelingen voel ik echt nog elke dag en dat heeft zeker invloed op mijn PDS en dat is geen pretje kan ik je zeggen. Ik ben veel sneller moe en ook veel vaker moe dan dat ik dat eerst was. Vermoeidheid is een ding wat ervoor kan zorgen dat bepaalde dingen sneller getriggerd worden. Voorbeeld: wanneer je nu heel erg vermoeid bent of zelfs totaal uitgeput zoals ik, dan heb je vaak sneller pijn en de pijn die je dan hebt is vaak ook nog eens veel heftiger als dat je niet zo vermoeid bent. Het is eigenlijk ook wel een feit dat een goed uitgerust lichaam van essentieel belang is en dat het voor vele klachten ten goede komt.

Om dus maar even terug te komen op de rugpijn die men heeft in de onderrug, heeft best wel vaak te maken met je darmen. Misschien verklaar je me voor gek, maar alles binnenin het lichaam zit min of meer aan elkaar geschakeld. Praktisch al je zenuwen komen samen in je ruggenwervel en lopen vanwaaruit door naar je hersenen. Om het dan even wat duidelijker te maken heb je rondom en in je buik spieren zitten en sommige spieren lopen van je buik af door naar je rug. Wanneer je dus heel veel pijn hebt in je buik, dan kan dat komen omdat je dus heel veel last van je darmen heb omdat ze bijvoorbeeld heel erg opgezet zijn of opgeblazen zijn. Op een gegeven moment gaan je darmen tegen je spieren aandrukken en als dat wat lang gaat duren, dan heb je niet alleen maar pijn in je darmen, maar uiteindelijk ook aan je spieren en vliezen van je buik. Ik moet er wel even bij zeggen dat er om je spieren vliezen zitten en die kunnen dus ook behoorlijk pijn gaan doen als ze onder spanning staan.
Maar goed doordat je dus nu ook pijn hebt aan meerdere dingen als alleen maar je darmen, trekt de pijn op gegeven moment door naar je onderrug en heb je eigenlijk al een mogelijke oorzaak.

Het kan ook zijn dat je darmen zo opgezet zijn dat ze dus ook tegen de spieren van je onderrug aan duwen en ook dan heb je op den duur last van je onderrug. Nou ik hoef echt niet te vertellen wat voor ene vervelende toestand dat het is. Ten eerste heb je al veel last van je buik en vervolgens krijg je ook nog eens last van je rug en dat is dus dubbelop.

Ik ben geen dokter en ik kan het dus ook niet baseren op wetenschappelijk feiten of baseren op onderzoek. Wel kan dit hele verhaal baseren op het feit dat ik dit dus gewoon ervaren heb. Niet zozeer dat ik het nu alleen maar de afgelopen weken en maanden ervaren heb, maar ik heb het daarvoor ook ervaren. Toch hebben de laatste ervaringen ervoor gezorgd dat ik eens wat bewuster ging kijken en voelen wanneer ik dus heel veel last van mijn onderrug kreeg. Ik merkte dat wanneer ik heel veel buikpijn had of gewoon heel veel last van m'n darmen, dat ik op die momenten juist op een gegeven moment ook heel veel last van m'n onderrug kreeg. Wanneer de pijn in m'n buik minder werd, zakte ook de pijn in m'n onderrug. Dit is iets wat me wel 'ns een keer was opgevallen, maar waar ik eigenlijk verder niet zo bij stil stond. Het is dus iets van de laatste tijd waardoor ik ben gaan beseffen waarom ik last van m'n onderrug kreeg en dat het voor mij te herleiden was aan de buikklachten die ik dan ook had.

Om eerlijk te zijn kan ik ook niet zeggen dat het bij iedereen zo zal zijn, maar het is wel een beetje mijn theorie zoals ik er over denk en waardoor ik voor mijn gevoel kan verklaren waarom mensen met PDS juist meer last van hun onderrug hebben of juist vaak last ervan hebben.
Daarom nogmaals zeg ik erbij dat ik geen arts ben, maar dat alles wat ik opschrijf gebaseerd is op mijn ervaringen en soms deels ervaringen van andere mensen. Wat ik er eigenlijk heel duidelijk mee wil zeggen is dat PDS iets is wat behoorlijk veel invloed kan hebben op je dagelijks leven en dat het ook de kwaliteit van leven behoorlijk kan beïnvloeden. Mensen die PDS hebben, zullen dit zeker bevestigen.

Wil je meer informatie over PDS, ga dan eens naar www.pdsb.nl. Tevens kun je je daar via de site inschrijven om lid te worden. Ook is de PDSB te vinden op Facebook en is de PDSB te volgen op Twitter.

8 opmerkingen:

  1. Wat een goede blog! Vanuit de bekkenfysiotherapie kan ik de relatie wellicht nog wat meer uitleggen. Pijn geeft spanning en dat betekent dat er spieren zijn die kunnen gaan verkrampen. Je kunt denken aan de rugspieren en ook de bekkenbodemspieren. Door die verkramping komen de darmen weer in het gedrang en dat heeft weer effect op de darmen. Soms kan een bekkenfysiotherapeut je helpen om balans te krijgen in bekken en rug. Een geregistreerd BFT is hiervoor opgeleid. Succes! Groet, Judith PelvicMotion

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat dit antwoord geeft op al mijn vragen. Ik heb al een lange tijd PDS maar sinds zaterdag kreeg ik na een boodschap op de wc flinke rugpijn in me onderrug en buikpijn. Vanmorgen had ik weer diarree en daarna WEER rugpijn. Het gaat ook samen met misselijkheid en last van mn maag. Was dat bij jou ook zo?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo, is hier iemand op dit moment?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb je al geprobeerd van verse ananas te eten na een maaltijd? Bij mij verlicht het de symptomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Al jaren heb ik last van mijn darmen: enorm opgezette buik, pijn rechtsonder, rugpijnen hiermee gepaard gaande. Al talrijke keren onderzocht geweest, zelfs opname op spoed omdat de pijnen niet meer draaglijk waren, maar men vindt (gelukkig) niets erg. Ik maak me toch wel zorgen hierover, omdat de pijnen fluctueren. Ik merk wel dat als ik glutenvrije producten eet, het opgeblazen gevoel toch wel vermindert, ook al hebben ze mij bij de klassieke geneeskunde verzekerd dat ik totaal geen erg patroon heb, om glutenvrij te eten. Ook witte wijn (rode wijn is oké), chocolade, koolsoorten, moet ik laten (ook al lukt me dat niet erg, vooral de chocolade lukt niet) en ik drink wel al jaren soya, wat wel aangeraden is. Ik vraag me ook af of er geen hormonale connectie is, ik heb de indruk dat telkens het de periode van mijn eisprong is, dat de lucht erger is, met als gevolg dat de pijnen rechtsonder erger worden. Ik weet het soms echt niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Veel mensen worden achtervolgd door de angst dat beknelde zenuwen, artritis, hernia, ischias of een defect aan de tussenwervelschijven de oorzaak zijn van hun rugpijn. Maar de kans is groot dat hun pijn geheel of gedeeltelijk afkomstig is van pijn die afkomstig is van triggerpoints. Zelfs als de pijn wordt veroorzaakt door aantoonbare problemen van de wervelkolom, dragen triggerpoints een heel groot deel bij aan de pijn.

    Triggerpoints in het bovenste deel van de buik van kan worden aangezien voor maagzuur, zure oprispingen, ontstoken slokdarm ed. Maar deze triggerpoints kunnen ook zorgen voor misselijkheid en heftige braakneigingen. En triggerpoints in het midden van de buik kunnen verantwoordelijk zijn voor buikkrampen en chronische diarree en andere PDS symptomen.

    De diagnose wordt accurater en behandeling van symptomen in de buik en rug wordt effectiever als de arts op de hoogte is van triggerpoints, ze weet te behandelen en ze voor het stellen van diagnoses kan uitsluiten.

    Wil je meer over triggerpoints weten neem dan een kijkje op www.wegmetlagerugpijn.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel herkenbaar voor mij...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel herkenbaar voor mij...

    BeantwoordenVerwijderen