donderdag 12 mei 2011

PDS en flauwvallen

Iedereen weet wat flauwvallen in houd en wat dat met een mens doen.
Niet iedereen weet hoe het voelt om flauw te vallen en dat is echt geen pretje.

De afgelopen weken heb ik heel veel buikpijn en heb ik er alles aan gedaan om er een beetje vanaf te komen, maar helaas is me dat niet gelukt.
Het vervelende is dat het de afgelopen week alleen maar erger is geworden en dat ik niet meer weet waar het vandaan komt en op zich laat ik me daar meestal niet door uit het veld slaan.
Wat het nog vervelender maakt, is dat het de de laatste twee dagen nog veel erger is geworden.
Het begon dinsdag avond en ik was lekker aan het wandelen geweest met m'n eigen hond en het hondje van de buurvrouw, maar onder het lopen werd het steeds erger en begon ik ook heel erg moe te worden.
Nadat ik terug gekomen was met de honden ben ik eerst even rustig gaan zitten en hopen dat het over zou gaan, maar helaas gebeurde dat niet en ben ik maar naar m'n bed gegaan.
De nacht van dinsdag op woensdag heb ik eigenlijk best lekker geslapen en terwijl ik lag zakte de pijn een beetje en hoopte ik dat het woensdag ochtend wel weer wat beter zou gaan.
Toen ik uit bed stapte, leek het allemaal wel te gaan en had ik ook wel weer zin om te aan werken.
Maar na een uur begon m'n buik al weer goed pijn te doen en heel vervelend aan te voelen.
Dus ik niet te flauw en ben toch maar gaan werken, maar helaas werd de pijn zo erg dat ik het werk stil heb moeten leggen en niets meer kon doen.
Woensdag, dus gisteren heb ik het heel rustig aan gedaan met de hoop dat de pijn weer zou gaan zakken, ook heb ik niet te zwaar gegeten en wat meer licht verteerbaar voedsel tot me genomen.
Het heeft allemaal niet mogen baten en om kwart over 7 's avonds ben ik maar naar bed gegaan omdat ik het gewoon niet meer trok.
Vanmorgen ben ik gewoon weer opgestaan en tot ergernis toe, was de buikpijn niet gezakt en voelde m'n buik het zelfde als woensdag avond.
Toch wilde ik in ieder geval een beetje gaan werken, want ik kan er niet zo goed tegen om zomaar thuis te gaan zitten en dan niks te gaan doen.
Om kwart over 4 vanmorgen ben ik in m'n auto gestapt en ben ik gaan rijden en een paar straten verder begon ik me ineens niet goed te voelen en begon m'n buik meer pijn te doen.
Onderwijl dat m'n buik meer pijn ging doen, begonnen ook de spieren in m'n borst lekker te verkrampen en voelde ik dat m'n lijf begon te tintelen en begon ik een beetje raar uit m'n ogen te kijken en zag kleine zwarte vlekjes.
In eerste instantie raakte ik in paniek en ben ik als een speer aan de kant gaan staan met m'n auto en uitgestapt om wat frisse lucht te happen.
Toen bleek het nog niet over te gaan en heb ik gauw m'n auto omgedraaid en ben ik weer terug naar huis gereden en ondertussen met m'n moeder gebeld zodat ze me op kon vangen.
Natuurlijk deed ik wel bellen met de carkit, want anders gaat dat ook niet goed.
Thuis gekomen heeft m'n moeder me uit de auto gehaald en ondersteunend naar binnen gebracht en dat is maar goed ook, want het had niet veel gescheeld of ik had gestrekt in de tuin gelegen en nu kon ik gelukkig gestrekt op de bank neer ploffen.
Nadat ik neer geploft ben op de bank, heb ik zeker een half uur nodig gehad om weer een beetje in beweging te komen.
Van werken is deze ochtend dan ook niks meer terecht gekomen en zo eigenwijs als dat ik was ben ik toch nog even gaan kijken bij de krant, maar niks meer gedaan.
Thuis gekomen ben ik eerst even een klein beetje gaan eten en daarna ben ik weer terug naar m'n bed gegaan en heb ik geslapen tot half een in de middag vandaag.
Jammer genoeg is de pijn nog steeds niet minder geworden en heb ik vandaag nog helemaal niks gedaan en daar baal ik goed van, want ik ben alles behalve een stil zitter.

Flauwvallen is iets wat ik toch niet graag mee maak, maar helaas heb je daar niks over te zeggen.
Ik weet wel dat flauwvallen een reactie is van je lichaam en dat kan veroorzaakt worden door verschillende dingen zoals buikpijn.
In het verleden heb ik het al wel eens eerder meegemaakt en dat kwam toen doordat ik mezelf moest laxeren voor een onderzoek.
Ik kreeg van die laxeermiddel zoveel buikkramp dat ik er gewoon niet goed van werd.
Ze zeggen dat je heel veel moet drinken als je laxeermiddel gebruikt en als je dat doet, dan zouden de krampen niet zo heftig mogen zijn.
Helaas was dat mij niet zo, want ook al dronk ik liters weg, toch had ik ontzettende hevige buikkrampen waardoor ik dus bijna flauw viel.

Flauwvallen is gewoon een soort uitschakel mechanisme van je lichaam, om je op de een of andere manier te beschermen tegen pijn of wat anders.
Ik denk dat vele mensen met PDS het wel zullen herkennen dat ze bijna flauwvallen of gewoon echt flauwvallen van de buikpijn en dat is echt geen pretje.
Ik vraag me af of je er wat aan zou kunnen doen om niet flauw te vallen, maar volgens mij weet ik dat antwoord al wel en is het antwoord gewoon nee.
Ik weet wel dat als je merkt dat je flauw gaat vallen dat je dan gewoon rustig moet gaan zitten met je hoofd tussen je knieĆ«n en dan kun je voorkomen dat je flauw valt.
Tot nu toe heb ik het altijd in de gaten gehad als ik flauw ging vallen en heb ik het gelukkig nog altijd weten te voorkomen dat ik dus echt helemaal flauw viel en van de kaart af was.

Zo zie je maar, dat je lichaam zelf actie onderneemt wanneer er iets niet helemaal lekker zit in je lichaam en daar kun je weinig aan doen.
Voorlopig hoop ik dit dus ook niet meer mee te maken of te voelen, want ik vind het echt vreselijk.
Zoals het er nu naar uitziet, zal ik morgen ook nog niet kunnen werken en als het niet heel snel beter gaat, dan zal ik toch maar eens even naar de huisarts gaan.

Voor meer informatie over PDS of contact met lotgenoten, ga dan naar www.pdsb.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten