zaterdag 23 april 2011

Warm weer invloed op PDS.

Zoals jullie allemaal gemerkt hebben, is het de afgelopen dagen heerlijk weer geweest en zoals het er nu naar uitziet, blijft het ook nog wel even zo en blijven de temperaturen rond de 20 graten.
Sinds dat het weer om geslagen is, begon mijn buik ook weer lekker vervelend te doen.
Ik weet dat het weer een best wel grote invloed kan hebben op mensen met PDS.

Tot een jaar geleden had ik eigenlijk niet in de gaten dat het weer dus invloed kon hebben op mijn buik en dat ik daardoor meer last zou krijgen.
Ik begon het al wel een beetje in de gaten te krijgen wanneer het lekker weer werd dat m'n buik wat meer begon te vervelen, maar ik legde nooit helemaal het verband.
Ongeveer een half jaar geleden ben ik me daar pas echt bewust van geworden, nadat ik een stuk had gelezen op het ledenforum van de PDSB.
Vooral met warm weer begint m'n buik dus echt te vervelen en in het begin is dat gewoon een beetje weeig gevoel in m'n buik en het begint een beetje te rommelen.
Zodra het warme weer dat een paar dagen aanhoudt, raakt mijn buik steeds meer van slag af en begint het ook de rest van mijn lichaam te beinvloeden en daarmee doel ik op de overige symptomen van PDS.

De afgelopen week is het dus heerlijk weer geweest en vanaf het begint dat het heerlijke weer z'n intrede deed, is m'n buik op gaan spelen en dat is nou niet echt prettig.
Zoals ik al eerder beschreef begint m'n buik eerst een beetje weeig te voelen en wordt het wat onrustig.
Hoe langer het heerlijke weer aanhoudt, hoe meer m'n buik van slag af raakt.
Het borrelen wordt eerst steeds meer, maar dan begint m'n buik pijn te doen en word het nog wat onrustiger en daarbij word ik ook nog eens ontzettend moe.
Ik kan steeds minder hebben en met dit heerlijke weer wil je natuurlijk er ergens ook wel een beetje van genieten, maar als m'n buik zo aan het zeuren en aan het vervelen is, lukt dat ook niet echt lekker meer.
Nu zijn we een week verder en nu verga ik gewoon van de pijn en kan ik bijna helemaal niks meer hebben om wat te doen.
Ik heb geen energie meer en alle puf is praktisch uit mijn lichaam verdwenen en daar baal ik dan flink van. De laatste dagen zie ik er dus ook behoorlijk moe uit, waardoor mensen aan me vragen of ik wel genoeg slaap.
Nou aan slaap geen gebrek, want ik ga om half 9 's avonds naar m'n bed en 's morgens om kwart over 3 kom ik weer uit bed, want ik wil toch nog zolang het een beetje gaat aan het werk blijven.
Als ik dan klaar ben met werken en dan ben ik rond 7 uur 's morgens weer thuis, dan ga ik rond half 8 weer terug naar m'n bed en dan slaap ik ongeveer tot een uurjte of 1.
Dus als we het over slapen hebben, dan heb ik daar echt geen gebrek aan.
Op het moment heb ik dus ook heel veel moeite om uit bed te komen en moet ik me dus letterlijk uit bed slepen, maar als ik er dan eenmaal een half uurtje uit ben gaat het wel weer.
Ik heb dan ook echt minstens een half uur nodig om een beetje op gang te komen en eigenlijk heb ik nog iets meer tijd nodig om op gang te komen en gelukkig zat het wat betreft het werk daarin een beetje mee.

De pijn in m'n buik is op sommige moment gewoon niet dragelijk meer en dat frustreed me soms wel eens, maar ik blijf er ook niet te lang bij hangen.
Als ik te lang bij m'n frustratie blijf hangen, dan wordt de pijn in m'n buik alleen maar erger en zit ik mezelf alleen maar te pesten op zo'n manier en dat is wat je nou juist niet moet doen.
Ook dat ik ontzettend moe ben en praktisch geen energie heb, frustreerd mij wel eens en ik heb begrepen dat meerdere mensen met PDS hier last van hebben.
Natuurlijk is het frustrerend en toch zeker als je nog jong bent en heel veel energie zou moeten hebben.
Ook hier blijf ik niet te lang bij mijn frustratie hangen, want ook dan zou ik mezelf alleen maar zitten kwellen omdat ik dus geen energie zou hebben.
Wanneer ik dus zo'n punt bereikt heb van uitputting en ik alleen maar ontzettend veel pijn heb en heel erg moe ben, dan leg ik me er maar bij neer en ga ik slapen wanneer het kan.
Dit is de enige manier om rustig te blijven en te zorgen dat je de klachten niet verergerd.
Je hebt er niks aan als je je klachten vererged en je hebt er dus alleen jezelf maar mee.

Dus als je zelf ook beinvloed word door het weer, dan moet het maar van een positieve kant bekijken.
Ga dan lekker onder een parasol zitten of liggen en ga een dutje doen met het genot van het heerlijke weer, want als het op die manier bekijkt, heeft het toch nog wel iets van genot.
Als je dan toch energie hebt en je moet je rustig houden, maak er dan gewoon een klein feestje van voor jezelf.

Voor meer informatie over PDS, ga dan naar http://www.pdsb.nl/.
En ben je nog geen lid van de PDSB, meld je dan aan en je hebt toegang tot nog meer informatie en de mogelijkheid om contact te leggen met lotgenoten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten