zondag 17 april 2011

PDS en sex

Dit onderwerp is iets wat je normaal gesproken niet zo gauw bespreekt met andere mensen of met weet ik veel wie, maar het speelt zeker een belangrijke rol binnen je leven.
Vele dingen heb ik al besproken, maar er is nog een ding waar toch menig PDS-patiënt last van heeft.
Ik heb het in dit geval over PDS en sex, want tijdens of na de sex heeft men toch wel eens last van pijn.
In veel gevallen komt de pijn pas na de sex en dat kan dan best wel weer eens een domper zijn.

In dit geval neem ik gewoon weer mezelf als voorbeeld, want ik kan natuurlijk niet voor iedereen spreken.
Wel is zo dat het waarschijnlijk herkenbaar is voor een hoop mensen met PDS.
Ik kan niet over recentelijke gebeurtenissen spreken, want daarvoor ben ik al weer te lang vrijgezel.
Maar een aantal jaren geleden had ik een vriendin en die had er gelukkig alle begrip voor, maar het kon wel eens de pret bederven.
Soms kreeg ik al last van mijn buik op het moment als we met het voorspel bezig waren en dat kon voor mij wel eens zo uitpakken dat ik dus niet meer verder kon met het voorspel en dan moesten we het afbreken.
Als we het dan af moesten breken, dan was dat een behoorlijk domper, want je bent al enigszins opgewonden en je kunt het dan niet afmaken.
Het kwam ook wel voor dat de pijn gewoon dragelijk was en dan ging ik gewoon door met het voorspel, want tja als je eenmaal met het voorspel bezig bent, dan ben je al behoorlijk opgewonden.
Deze opwinding kan dus al genoeg zijn om buikpijn te krijgen, want het is toch een bepaalde spanning terwijl het een heerlijke spanning die je ondergaat.
Natuurlijk had ik ook wel m'n goede moment en dan had ik geen last van mijn buik en dat is natuurlijk het lekkerste om voorspel te hebben en sex.

Tijdens de sex was ik min of meer altijd wel iets of wat verdoofd, waardoor ik niet direct last van mijn buik had, maar toch gebeurde het wel eens dat mijn buik ineens pijn ging doen en dan moest ik altijd even pas op de plaats houden.
Ik geef toe als ik eenmaal met de sex bezig was en ik kreeg ineens heel veel pijn in m'n buik, dan nam ik gewoon even pas op de plaats totdat de pijn een beetje gezakt was.
Want stoppen onder de sex, dat kon ik dan weer niet zomaar doen vond ik en dat voor mezelf en voor mijn toenmalige vriendin.
Meestal moest ik het dan na de sex behoorlijk bekopen met buikpijn en zat er bij mij niet veel puf meer in en had ik daarna gewoon even tijd voor mezelf nodig.
Het wilde ook wel eens gebeuren dat we een hele goede voorspel hadden en hele goede sex, maar dat ik pas na de sex pijn in m'n buk kreeg.
Ook dat is nou niet erg prettig voor je partner als je net sex hebt gehad, want je wilt soms toch nog wel even een klein beetje nagenieten.
Ik ben toevallig niet zo'n man die gelijk in slaap valt na de sex, zoals je van vele mensen te horen krijgt.
Als ik geen last van m'n buik had, dan had ik pas goede sex en natuurlijk mijn toenmalige vriendin ook.
Wanneer ik onder de sex buikpijn kreeg, dan was dat soms heel verschillend.
Soms kreeg ik gewoon steken in m'n buik of ik had gewoon een hevige buikpijn.
Deze pijn kon ik dus ook wel eens krijgen als we met het voorspel bezig waren.
Als ik buikpijn na de sex kreeg, dan had ik vaak in m'n onderbuik veel pijn zitten.
Ook al had ik meer last van m'n onderbuik, toch kon het dus wel eens op andere plekken in m'n buik tevoorschijn komen.

Wat je hieraan zou kunnen doen weet ik niet, ik denk niet dat hier zomaar iets aan te doen is.
Ik denk dat je dit gewoon heel goed met je partner moet bespreken, want het is toch wel een belangrijk punt binnen de relatie.
Nu weet ik wel dat sex niet het belangrijkste is binnen de relatie, maar belangrijk genoeg om dit te negeren.
Sex schept namelijk ook een hele goede band tussen elkaar en zeggen wel eens dat sex op z'n tijd gewoon heel gezond is.
Dat sex gezond is wil ik wel geloven, omdat het toch iets doet met je lichaam en voor een goede verstandhouding binnen de relatie.
Dus met de vraag of er wat aan te doen is, zeg ik nee naar mijn menig.
Het enige wat je dus echt kan doen is goed bespreken met je partner en als je nog niet alles ervaren hebt met PDS en sex, laat daar dan ook ruimte voor over en zorg er dus voor dat er wederzijds begrip voor is.
Wordt niet kwaad op elkaar omdat het niet wil lukken omdat je te veel pijn hebt.
Of het nu al bij het voorspel is of dat het tijdens de sex is of misschien wel na de sex.
Het is heel lastig en het is heel vervelend voor jou zelf als PDS-patiënt, maar ook voor je partner kan dit erg vervelend zijn.

Wil je misschien wat meer ervaringen van lotgenoten of heb je hier vragen over, ga dan eens naar de website van de Prikkelbare Darm Syndroom Belangenvereniging (PDSB).
Daar kun je lid worden en als je lid wordt of bent, heb je toegang tot het ledenform, waar je dus vragen en ervaringen met lotgenoten kun delen.
website PDSB is: www.pdsb.nl

1 opmerking:

  1. Vraag me trouwens af, of er meer mannen zijn die PDS hebben en een belemmering ondervinden op sexueel gebied, ik persoonlijk heb er lage buikklachten, plasklachten en een verslechterde erectie aan overgehouden (dit gaat tussen je oren zitten, je voelt je daardoor minder man) Probeer nu via een bekkenfysio, mn rugklachten etc wat te verbeteren, zijn er nog andere mannen die dit soort klachten ondervinden? Voor mijn PDS had ik hier nooit last van...

    BeantwoordenVerwijderen