zondag 22 mei 2011

Verklevingen.

Ik heb al wel eens verteld dat ik zo'n 16 jaar geleden een ongeluk heb gehad en dat daardoor mijn buik niet mer is zoals het moet zijn en daarbij heb ik dus PDS bij gekregen.
Als je namelijk aan je buik geopereerd wordt, kun je dus last krijgen van verklevingen.
Verklevingen kunnen namelijk ook heel veel last bezorgen die de werking van de darmen ook nog eens kunnen verstoren of zelfs pijn kunnen veroorzaken.

Verklevingen kunnen dus optreden na een operatie en dat heeft met een aantal dingen te maken.
Het klinkt raar, maar doordat er zuurstof van buitenaf bij de darmen is gekomen en door eventueel littekenweefsel kun je dus last krijgen van verklevingen.
Deze verklevingen kunnen de werking van de darmen aardig verstoren, omdat ze op de een of andere manier minder soepel zijn.
Door verklevingen kunnen je darmen makkelijker aan elkaar blijven plakken en dat maakt de kans op een knik of een verstopping groter.
Met medicijnen kun je ervoor zorgen dat je darmen goed gestimuleerd worden en dat kan bijvoorbeeld met Movicolon of bijvoorbeeld met Metamucil.
Dit zijn medicijnen die ervoor zorgen dat je een goede stoelgong blijft houden en zeker als je een beetje last hebt van obstipatie.
In het ergste geval kunnen verklevingen er ook voor zorgen dat er een vernauwing of een knik in je darmen kan komen te zitten en dat is niet zomaar met medicijnen te verhelpen.
Wanneer je dus een vernauwing of een knik in je darmen hebt zitten, dan kan dit alleen maar verhopen worden met een operatie en dat is iets waar je niet happig op hoeft te zijn.
Als je geopereerd wordt aan verklevingen, dan ben je er misschien ervan af of je bent er maar tijdelijk vanaf en kan het voorkomen dat je dus weer last krijg van verklevingen.

De afgelopen twee jaar zijn voor mijn nou niet echt de prettigste jaren geweest, omdat ik dus heel veel last van m'n buik heb gehad en vandaag de dag nog steeds.
De afgelopen twee jaar heb ik meer ellendige jaren gehad door de pijn en minder vaak goede dagen gehad en daardoor is mijn leven eigenlijk maar een saai en vervelend leven geweest.
Mijn sociale leven is zo goed als helemaal stil komen te liggen en dat is toch best jammer, maar gelukkig heb ik vrienden die er veel begrip voor hebben.
De afgelopen week ben ik al weer verscheidene keren bij de huisarts geweest en ben ik met hem in overleg gegaan en zijn we weer eens even flink aan het kijken gegaan wat we zouden kunnen doen.
Verschillende medicijnen geprobeerd en gezorgd dat mijn stoelgang dusdanig was dat het goed zou blijven gaan, maar op het moment heb ik en hij het idee dat het allemaal niet zoveel uithaalt.
Vrijdag ben ik naar het ziekenhuis gegaan en heb ik bloed laten prikken en een foto van m'n buik moeten laten maken en nu is het even afwachten op de uitslag.
Als hier niks uitkomt, dan stuurt hij me door naar een internist en dan is de kans groot dat ik misschien wel weer een keer onder het mes moet en dat er dan gekeken wordt naar verklevingen.
Doordat ongeluk is de rechterkant van m'n buik altijd iets dikker gebleven dat de linkerkant.
Aan de rechterkant zit dus ook behoorlijk wat littekenweefsel wat zorgt dat het er wat dikker uit ziet.
Voor nu moet ik het dus nog even uitzitten en maar afwachten, maar ik ben de pijn nu toch wel heel erg beu.
Door de pijn ben ik nu heel erg beperkt in mijn doen en laten, wat ik dus ontzettend irritant vind.
De afgelopen twee jaar heb ik veel van mijn klachten op mijn PDS afgeschoven en dat heeft er zeker mee te maken, maar waar ik zeker niet altijd bij stil heb gestaan is dat ik dus ook nog last van verklevingen kan hebben in mijn buik.
Dus in dit geval kan het dus wel eens dubbelop zijn wat bij de klachten veroorzaakt.
In ieder geval ben ik op het moment eventjes niet zo gerust op, maar des ondanks maak ik me er gelukkig niet te druk om.

Nu ik dit geschreven hebt, wil ik niet zeggen dat je je bang moet laten maken.
Dit is iets waar ik nu even flink mee geconfronteerd ben en daardoor ben daar even iets meer mee bezig.
Omdat ik ermee bezig ben, kan ik zeggen dat ik er niet bang of angstig onder ben.
Het is ook niet de bedoeling dat mensen gaan denken dat dit zomaar bij iedereen het kan gebeuren.
Het kan natuurlijk altijd wel gebeuren, maar dan moet je al geopereerd zijn of je moet een keer een hele flinke ontsteking in je darmen hebben gehad.
Zie dit als iets informatief's en betrek het zeker niet direct tot jezelf.

1 opmerking:

  1. Beste,

    Misschien is de osteopaat een oplossing. Ik heb zelf ook last van verklevingen gehad, echter nadat ik twee keer naar de osteopaat ben geweest ben ik er al 1,5 jaar van de klachten af.

    Groeten Wouter

    BeantwoordenVerwijderen