zondag 13 februari 2011

Klachten die samenhangen met PDS

Bij PDS heb je veel al te maken met buikklachten, maar buiten die buikklachten kun nog meer klachten hebben die daarmee samen hangen.

Als we nu eerst eens kijken naar de buikklachten, dan kom je in ieder geval het volgende aan klachten tegen. Buikpijn, een opgeblazen gevoel in de buik of een vol gevoel in de buik.

Als ik naar mezelf kijk dan heb ik altijd pijn in m'n buik en dan met name rechtsonder mijn ribben.
Dit is voor mij een dragelijke en dagelijkse pijn en regelmatig ook op andere plekken van mijn buik.
Voor mij hoort deze pijn er gewoon bij en sta ik er verder maar niet te veel bij stil.

Verder heb ik af en toe last van een opgeblazen gevoel in m'n buik en een vol gevoel in m'n buik.
Soms is het zo erg dat mijn maag er gewoon door naar boven word geduwd, waardoor pijn in mijn buik toeneemt.
Doordat mijn maag dan wel eens naar boven wordt geduwd, krijg ik last van wat korte ademigheid.
Door die pijnklachten ben je al moe of eerder moe, maar door die kort ademigheid word ik nog meer vermoeid en dan zakt mijn productiviteit.
De opgeblazen gevoel in m'n buik kan duiden op gasvorming in mijn darmen, wat bij mij vaak samen hangt. Ook kan ik door dit opgeblazen gevoel last krijgen van oprispingen, boeren en winderigheid.
Wat weer te herleiden kan zijn door de gasvorming in de darmen.

Om over gasvorming verder te spreken.
Dit vind ik zelf een van de vervelendste klachten, omdat ik hiermee ook andere mensen het behoorlijk lastig of  vervelend kan maken.
Vaak is het bij gasvorming bij mij zo dat ik er op een gegeven moment behoorlijk winderig van word.
Zolang ze niet stinken en geen lawaai maken, kun je het nog aardig verbergen.
Op het moment dat ze gaan stinken gaan mensen het ruiken en krijg je toch van die blikken......lekker hoor!! Als ze winden met geluid komen, dan word je direct aangekeken en dat geeft me nou niet echt een comfortabel gevoel. Natuurlijk scheelt het als je onder familie of vrienden bent, maar het kan soms toch een beetje gaan vervelen bij de mensen.

Dan heb ik ook wel eens last van een vol gevoel en waardoor dit dan komt weet ik niet zo goed.
Ik heb dit voor mezelf wel eens proberen uit te zoeken, maar ik kan er helaas niet echt achter komen.
Voor mezelf kan ik een klein verband leggen doordat ik dan een beetje last ga krijgen van obstipatie of ik heb er al een beetje last van.
Want soms hoef ik bijvoorbeeld maar een klein koekje te eten en daarna het gevoel te krijgen of te hebben alsof ik een hele kip heb opgegeten.

Zuurbranden ook erg vervelend.
Hier heb ik dus ook soms last van en vaak gaat dat bij mij samen met heel wat boeren laten.
In ieder geval voel mijn maag op dat moment ook best wel raar en heb ik soms het gevoel alsof ik wat moet eten, hoewel ik dan nog niet zo gek lang daarvoor heb gegeten ofzo iets.
Soms helpt het door wat te eten en word het wat rustiger, maar werkt dan ook maar tijdelijk.
Het zuurbranden reikt soms voor mijn gevoel wel eens mijn slokdarm of mijn strottenhoofd waardoor ik weer soms last krijg met slikken of me het gevoel van een brok en mijn keel geeft.
Voor zover ik weet reageert de maag ergens op waardoor het een heleboel maagzuur aanmaakt en dat zorgt dan in ieder geval voor zuurbranden.

Buikpijn toch wel de hoofdklacht bij mij dan.
Zoals ik al schreef, ik heb voornamelijk pijn rechtsonder mijn ribben, en bij de meeste mensen met PDS zit de pijn linksonder.
Het kan bij een beetje anders in elkaar zitten omdat ik een deel van mijn dikke darm mis en een stuk van mijn dunne darm.
Deze pijn kan de dagelijkse dragelijke pijn zijn, maar het kan ook soms een stekende pijn zijn die mij er soms krom van doet lopen. Dan heb ik de hevige pijn waar ik jammer genoeg de afgelopen 2 jaar meer mee te maken heb gehad dan de dragelijke pijn.
Deze pijn zit bij mij ook weer rechtsonder mijn ribben, maar met deze hevige pijn trekt het door tot aan mijn rug en tot over de rest van mijn buik en dit brengt mij tot een staat waarop ik maar heel weinig kan.
Ook zorgt deze hevige pijn er soms voor dat ik pijn in mijn borst krijg en dat kan soms alleen aan de rechterkant zijn, maar soms ook mijn hele borstkas zijn.

Andere klachten die met PDS wel eens tevoorschijn komen.
Vermoeidheid is iets waar de meeste ook wel vanaf weten en waar ik pas over geschreven heb.

Dan kunnen we het nog over hoofdpijn hebben, dit is iets waar ik niet zo heel veel last van heb.
Hoofdpijn krijg ik meetal alleen maar als mijn buikklachten wat heftig zijn en wat lang duren.

Dan hebben we het over spierpijn.
Dit is iets waar ik regelmatig last van heb en dan met name rond mijn middel, heupen en benen.
Het kan een zeurende of wat verkrampende pijn zijn, maar het kan ook een soort gevoel hebben alsof je een hele marathon gelopen hebt in een keer.
Voor zover ik weet lopen zenuwen die naar je benen gaan door je buik heen en die kunnen volgens mij ook aardig beïnvloed worden door de staat en klachten van je buik.
Heel soms heb ik in mijn benen ook wel eens van die stuiptrekkingen of bewegingen waar ik zelf geen niks aan kan doen.
Dat wat ik hier beschrijf treed bij alleen maar op als ik in bed lig. Het is vreemd en waarom dat dan weer zo is, daar kan ik helaas geen antwoord op geven.

Waar ik ook wel eens tijdtje last van heb gehad, is als ik net ik bed lag, ik het gevoel had alsof er her en der beestjes over mijn lijf heen liepen en dat kriebelde behoorlijk. Als ik daar last van had, dan duurde het jammer genoeg ook even voordat ik in slaap viel.
Ook hier heb ik geen verklaring voor en weet ik ook niet waar ik het moet zoeken.

Er zijn nog meer klachten waar mensen met PDS mee te maken kunnen hebben en ik heb er ook nog wel wat, maar daar zal ik een andere keer op verder gaan.

Wat ik over deze klachten kan vertellen als ik naar mezelf kijk, is dat ze niet zo vreemd zijn.
Raar maar waar,  ze hangen op de een of andere manier samen aan elkaar vast en de ene klacht kan weer zorgen voor een andere klacht.
Ik zeg wel eens, je buik is eigenlijk de verbrandingsmotor van je lichaam en je buik bepaald voor een groot deel hoe jij je voelt en hoe je weerstand is.
Kijk maar naar een auto, als de verbrandingsmotor daar niet goed van is, gaat het vaak niet goed met de auto waardoor je niet goed kunt of helemaal niet kunt deelnemen aan het verkeer.
Misschien een rare vergelijking, maar maakt het voor mij wel duidelijk.

Overigens heb ik een deel van de hierboven beschreven klachten kunnen verlichten.
Sinds een jaar ga ik naar een Chiropractor en daar heb ik een heleboel baad bij.
Ook als je geen PDS hebt, kan een chiropractor fijn zijn of helpen met je algehele toestand.
Ik zie het gewoon als een soort onderhoudsbeurt voor mijn lichaam.

6 opmerkingen:

  1. Hoi Alan,

    Ik ben een website gestart met als uitgangspunt een andere kijk op Prikkelbare Darm Syndroom. In het bovenstaande artikel bespreek je allerlei klachten die samengaan met PDS. Ik ben tot de (her)ontdekking gekomen dat verzuring ten grondslag ligt van maag en darm klachten. Op de website probeer ik uit te leggen wat het verband is tussen verzuring en darmklachten en bied ik ook oplossingen aan om de verzuring aan te pakken. Ik denk dat dit interessant is voor jou en jouw lotgenoten om op z'n minst de informatie tot je te nemen. Voor reacties kan je mailen via de link in de tekst:
    http://www.prikkelbaredarmsyndroom.net

    Groeten,

    Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo.... Ik ben een jongen van 24 en ik heb bijna precies alle klachten die boven staan, echo, Ct scan, met kijk onderzoek in maag, bloed, urine onderzoek, bijna alles gehad maar ze kunnen niks vinden. Na meestal avond maaltijd ben ik zo opgeblazen dat ik een lange ademtekort krijg. Branderig gevoel in rug, bovenbuik en bortsten, soms naar me keel,. Bij echo zei die vrouw dat ik teveel gas in me buik heb, heb heb ik ook last van pijn in mijn lies, heupen en armen ( stekend) en ook bij recht onder mijn ribben. koud rillingen .
    Zou dit ook allemaal te maken kunnen hebben met PDS????? please help

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Christian de klachten die jij omschrijft hebben allemaal wel wat met PDS te maken. Wanneer je een zeer opgezette buik hebt, dan drukt jou maag tegen je longen aan en daardoor wordt kortademig. Het is niet ernstig, maar wel heel erg lastig en vervelend. Het branderige gevoel in je rug en in je borst, komt waarschijnlijk gewoon van overtollig maagzuur en dat kan soms erg branderig zijn. Ook de andere klachten kunnen voortkomen uit PDS dat zijn dingen die ook erg vervelend zijn om te voelen. Zoals je gelezen heb, heb ik daar ook min of meer last van gehad. Wat je zou kunnen doen is om te proberen om producten die gasvorming geven te vermijden. Hierbij kun je denken aan koolsoorten, uien en kruiden. Daarbij kan het goed zijn dat het dan wel wat beter kan gaan. Je kan ook eens kijken of een osteopaat wat voor jou zou kunnen betekenen. Het vervelende is dat je bij PDS heel veel aan het zoeken ben naar de juiste dingen die bij jou zullen werken.
    Ik weet niet of je al wel eens van de Prikkelbare Darm Syndroom Belangenvereniging (PDSB) hebt gehoord. Dit is een patiëntenorganisatie waar je heel veel informatie vandaan kunt halen. Als je lid bent, heb je ook toegang tot het ledengedeelte zoals het forum. Daar kun je met lotgenoten praten over je klachten en de problemen waar je tegenaan loopt. Ik zelf ben er ook lid van en doe er ook wat vrijwilligerswerk. Ik denk dat je daar misschien best wel eens wat aan zou kunnen hebben. je kunt de PDSB vinden op http://www.pdsb.nl.
    Natuurlijk mag je altijd je vragen aan mij stellen.

    Groet, Alan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Blij om dit te lezen. Ik heb ook last van deze klachten. Vaak een zeurende pijn onderaan mijn rechter rib.Ook kan ik het ineens benauwd hebben van dat opgeblazen gevoel en een branderig gevoel in mijn linkerborst. Het lucht op dat deze klachten toch vaker voor schijnen te komen bij PDS..had het nog niet eerder ergens gelezen. Bedankt voor het delen van deze informatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hi
    een vraagje ik heb gister een aanval gehad denk ik dat mijn hele ribbenkast samentrok tot net boven aan me borst en ademen deed pijn me rug deed vreselijk pijn ik wist niet meer hoe ik moest zitten na 5 min ging het weg maar vannacht kreeg ik een hele lichte aanval die ik nu nog steeds voel hetzelfde als die beestjes daar heb ik ook regelmatig last van dan denk je dat er iets over je loopt maar het is niks
    ik heb een spastische darm das toch hetzelfde als pds?

    hoe komt u er van af ?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat herkenbaar. Bij mij verschilt PDS elke keer. De ene keer zijn m'n darmen ontzettend opgezet (net een zwangerschapsbuikje), ik voel me echt opgeblazen. Dat duurt een weekje. De laatste paar maanden komt het nu ook vaak voor dat ik hoofdpijn heb, misselijk ben en aan de diarree ben, heb ik wekenlang pijn onderin mijn linker borstkas (alsof er wat zit) en voel ik me de dagen erna moe en 100% futloos. Geen idee wat ik moet doen hieraan, het belemmert me in zoveel dingen.

    BeantwoordenVerwijderen