vrijdag 16 juni 2017

Vermoeidheid door PDS!!!

Als je iemand bent die mijn blog volgt of regelmatig bezoekt, dan weet je waarschijnlijk ook dat ik sinds 1995 last van mijn buik heb en dat het ook om PDS bleek te gaan. De diagnose is helaas pas in 2009 vast gesteld nadat er nog wat nadere onderzoeken zijn geweest. In ieder geval is toen de ellende met mijn buik begonnen en als je zelf net PDS hebt, dan weet waarschijnlijk ook wel waar ik het over heb.

Vermoeidheid in relatie met PDS.

In het begin toen ik last van mijn buik had, wist ik niet gelijk dat de vermoeidheid verband hield met mijn buik. In het begin ben ik vrij veel bij de huisarts geweest omdat ik onzeker was en omdat ik met heel veel vragen zat. Ik mag mezelf dan ook heel erg gelukkig prijzen dat ik een hele fijne huisarts had die heel veel begrip had en toonde. Hij vertelde me toen ook dat de vermoeidheid die ik had te maken had met mijn buik. Het is namelijk zo dat je buik een van de belangrijkste plekken is van je lichaam. Er zitten namelijk ontzettend veel organen en in die plek wordt er ook gezorgd dat ons voedsel verwerkt wordt zodat ons lichaam het weer kan opnemen als brandsof voor de energie voorziening. Nadat ik dit dus van de huisarts te horen had gekregen, ben ik daar eens goed over na gaan denken en vond ik het eigenlijk allemaal wel logisch.
PDS of te wel Prikkelbare Darm Syndroom is een aandoening van onze darmen. Helaas is de oorzaak van PDS nog steeds niet duidelijk en daarom is het zaak om er zelf zo goed mogelijk mee om te gaan. Je hebt hier verschillende gradaties is en ook is het zo dat het bij geen mens het zelfde is. Herkenningspunten zijn er vaak wel te vinden onder elkaar maar goed daar zal ik niet verder op in gaan.
Waar het om gaat is dat wanneer je PDS hebt, je darmen niet meer zo functioneren zoals ze zouden moeten doen. Bij de een werken ze te snel en bij weer een ander werken ze te langzaam en in beide gevallen worden bepaalde voedingsstoffen niet verdragen en worden bepaalde voedingsstoffen niet goed opgenomen. Ook zorgt PDS ervoor dat veel mensen daardoor pijn ervaren en dat het ontlastingspatroon heel erg veranderd. Ook is het zo dat de ene persoon met PDS last van verstoppingen heeft waardoor men moeilijk naar de wc kunnen. De andere persoon heeft juist weer last van plotselinge aandrang en komt het er een beetje te goed uitzetten.
Dus als je al deze factoren gaat bekijken, dan is het helemaal niet zo vreemd dat je lichaam een hoop energie mist, maar ook een hoop energie verbruikt om het te proberen te compenseren.
Daarbij komt er nog wat kijken en dat is namelijk dat mensen die PDS hebben, vaak ook last hebben van psychische klachten. Hierbij kun je denken aan angstaanvallen, paniekaanvallen of depressie.

Ik zelf had heel erg last van paniek en angstaanvallen en dat gebeurde dan meestal altijd wanneer ik alleen was. Gelukkig slik daarvoor nu antidepressiva en dat zal ik ook de rest van mijn leven moeten doen, want anders komt het zeker te weten weer terug. De vermoeidheid die ik eerst had was wel vervelend, maar het was voor mij dragelijk en te doen. Helaas heb ik vandaag de dag met een hele andere vermoeidheid te maken, maar dat wil niet zeggen dat de vermoeidheid die een mens ervaart met PDS te verwaarlozen is.
Dus als je zelf PDS hebt en je hebt veel last van je vermoeidheid, verwaarloos het dan niet. Het is namelijk heel belangrijk om naar je lichaam te luisteren en mijn ervaring heeft me geleerd dat sommige mensen dat wel eens te weinig doen. Wees vooral lief voor jezelf en gun jezelf dan ook de rust die jou lichaam vraagt. 
Is de vermoeidheid heel erg extreem, dan is het zeker ook verstandig om daar eens met je huisarts over te praten. Het kan zijn dat je dan wel eens een vitamine B12 tekort heb.

Wil je meer informatie over PDS?
Bezoek dan eens de website van de Prikkelbare Darm Syndroom Belangenvereniging.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten