woensdag 15 juni 2011

Wat is pijn en wat heet pijn?

Iedereen weet eigenlijk wel wat pijn is en hoe ermee om te gaan tot op zekere hoogte.
Bijna iedereen heeft wel eens hoofdpijn gehad of keelpijn, maar in hoeverre weet men wat pijn is?
Als je iets breekt, dan ken je volgen mij wel enigszins wel vertellen wat pijn is.
In al deze gevallen is de pijn maar tijdelijk en gaat het dus na een tijdje weer over.
Maar wat als je nu dagelijks met pijn te maken hebt en dat je de rest van je leven mee moet nemen?

Sinds een aantal jaren weet ik wel wat echte pijn is en heb ik er enigszins mee om moeten leren gaan.
Voordat ik PDS had, kende ik wel pijn en dat vond ik toen de tijd al heel erg vervelend.
Maar sinds ik dus PDS heb, ben ik pijn anders gaan begrijpen en heb ik er ook hele andere gedachtes over en daarom denk ik wel eens, wat is pijn en wat heet pijn?

Mensen die een ongeluk hebben gehad of langdurig ziek zijn geweest, die mensen zullen ongetwijfeld ook wel weten wat echte pijn is en ik denk daarbij ook aan mensen die een zware operatie hebben gehad.
Pijn is er in vele vormen en in vele soorten en maten, maar als je niet veel mankeert zul je daar niet gauw bij stil staan en waarom zou je ook?
Voordat ik het ongeluk had gehad en daardoor PDS heb gekregen stond ik er ook niet zo bij stil, maar nu ik dus al een aantal jaren PDS heb en met veel pijn heb rond gelopen denk ik daar wel eens aan.
Pijn is zoals men weet een signaal van je lichaam en duid vaak op dat er iets niet goed is.
Maar in veel gevallen bij een hoofdpijn zul je niet zo gauw denken ojee er zit iets niet goed in m'n hoofd en zul je eerder denken, verdorie ik heb hoofdpijn laat ik maar eens een paracetamolletje nemen.
Spierpijn is ook zo iets, je weet vaak al waardoor je spierpijn hebt en het is een vervelende pijn.
Toch is spierpijn een signaal dat aangeeft dat je spieren eigenlijk iets gedaan hebben wat ze niet gewend zijn en dan kan komen door overbelasting of doordat je ze weinig gebruikt heb.
Ik ben geen dokter, maar spierpijn is eigenlijk gewoon een blessure.
Wat ik dus al zeg dit zijn pijntjes die maar van tijdelijke aard zijn en ben je dus ook al weer snel vergeten.

Wanneer pijn een grote impact heeft, dan zul je die pijn niet gauw vergeten.
Hierbij kun je dus denken aan een ongeluk, operatie of een chronische aandoening.
In deze gevallen blijft die pijn je altijd wel enigszins bij en toch zeker als het om een ongeluk of een operatie betreft en toch vergeet je een deel van die pijn.
Wanneer je een chronische aandoening hebt waarbij de pijn dagelijks aanwezig is en de rest van je leven, dan zul deze pijn dus nooit meer vergeten en hoe kan ook anders?
Over dit laatste zitten de mensen die de echt pijn wel kennen en wel degelijk begrijpen wat pijn is en wat het met een mens kan doen.

Pijn is een last en zeker als het om chronische pijn gaat, want dat is een last waar je dus gewoon nooit meer vanaf komt.
Door pijn veranderen mensen vaak en zullen ze een nieuwe manier moeten zoeken om een beetje fatsoenlijk te kunnen leven en weer een beetje kwaliteit in hun leven te krijgen.
Heel vaak wordt pijn al gauw weg gezwaaid door de mensen die eigenlijk niet weten wat pijn is.
Zulke mensen vinden al gauw dat je je maar een beetje moet vermannen en je eigen niet zo moet aanstellen, maar ze weten niet eens waar ze het over hebben.
Tegen zulke mensen zeg ik wel eens, loop maar eens een week in mijn schoenen en dan zullen we nog wel eens een keer met elkaar praten.

Soms zou ik echt willen dat mensen eens wat meer zouden begrijpen wat pijn nu werkelijk is en dan zouden ze wel anders in over dingen gaan denken en misschien ook wel anders in het leven gaan staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten