maandag 27 juni 2011

Je bent jong, maar je voelt je soms oud.

De laatste tijd heb ik wel eens zo'n gevoel dat ik me net een oude sok voel, terwijl ik eigenlijk nog hartstikke jong ben. Het gevoel wordt gewekt doordat ik me soms zo ontzettend moe voel en totaal geen energie heb.

Misschien zijn er wel mensen die dit herkennen, sommige hebben het echt gewoon elke dag en zoals ik met PDS heb het meestal maar bepaalde momenten.
Vaak als ik me dan zo moe voel en uitgeput, dan gaat het met m'n buik nou ook niet echt bepaald goed.
Wanneer ik nou minder last van m'n buik heb, dan heb ik meestal weer volop energie en kan ik er dus lekker tegen aan gaan met dingen te doen.

Je buik is heel veel gevallen het meest bepalende deel van je lichaam, als het om weerstand gaat en als het gaat over hoe je je voelt qua energie.
Ook als je niet zo veel doet, dan zijn je darmen toch altijd wel enigszins in beweging en dat kost ook energie.
Misschien herken je het als iemand die gezond is ook wel, wanneer je dus een beetje buikpijn hebt, dan voel je je al gauw ellendig en ben je sneller moe.
Vaak is het zo dat als je darmen niet lekker zijn om wat voor reden dan ook, dan zul je dat gelijk merken in je gemoedstoestand, want het kost energie.
Als je darmen niet in orde zijn, dan is je lichaam constant bezig om dit weer op orde stellen en zoals men weet, ziek zijn kost energie.
Iemand die eigenlijk altijd met z'n damen aan de stok heeft, is vaker moe en sneller moe dan iemand die geen last heeft van zijn of haar darmen.
Daarom is het als je langdurig met darmen rond loopt die niet in orde zijn, kun je wel eens een helemaal uitgeput zijn terwijl je geen bal gedaan hebt.

Op die momenten dat ik veel last van m'n buik heb, dan voel ik me soms wel eens een oude sok.
Ik denk dan wel eens bij me: sjonge ik ben 34 en bijna 35, dus ik zou energie moeten hebben van een 34 jarige en het voelt alsof ik een vent van 70 ben of zo iets.
Over het algemeen leg ik me er gewoon maar bij neer en laat ik het dus maar gebeuren, maar soms kan ik dus ook wel eens even flink van balen.
Als ik ervan baal, dan is dat omdat ik eigenlijk best wel wat dingen zou willen doen en dat gaat dan gewoon niet. Ook is het dan niet alleen de vermoeidheid die om de hoek ligt, maar ook de pijn in m'n buik zorgt er dus ook voor dat ik niet in staat ben om wat te gaan doen wat ik zou willen doen.
Vaak is het zo dat als ik heel erg moe ben of uitgeput, dan slaap ik heel veel.
Om maar eens een voorbeeld te noemen, ik ga om 8 uur 's avonds naar bed en kom er de volgende ochtend om 8 uur weer uit. In de middag om een uur of 1 ga weer op bed liggen omdat ik moe ben en val ik slaap tot een uur of 4 haf 5.
Dat is gewoon echt zonde van je dag, maar wat kun je eraan doen?
In veel gevallen neem ik het maar zoals het komt en dat is dan een stukje acceptatie wat ik heb moeten leren.

Er zijn best veel dingen die lekker samen hangen met PDS en dat maakt het soms best wel eens lastig en daar heb ik best lang over gedaan om daarmee om te kunnen gaan.
Zelfs vandaag de dag heb ik af en toe nog wel eens van die momenten dat ik het er moeilijk mee heb.
Maar ik heb wel geleerd om er zo rustig mogelijk onder te blijven, want spanning is iets wat je zeker moet vermijden als je PDS hebt.
Ik hou me ook altijd wel voor ogen dat het altijd erger kan als dat waar ik mee loop te worstelen, want ik heb dan wel veel pijn en erg vermoeid op z'n tijd, maar sommige hebben het zwaarder.
Er zijn mensen die een zwaardere ziekte hebben en die moeten er ook mee om leren gaan, maar dat neemt niet weg dat PDS erg vervelend is en dat het een groot deel van je leven beheerst.
Daarom zeg ik wel eens gewoon dat PDS een handicap is en een chronische ziekte.

Heb je ook vaak of veel last van vermoeidheid, uitgeput zijn en zonder energie?
Maak je er niet druk over, maar laat het dan maar gewoon over je heen komen en vul je dagen dan maar op een andere manier in.
Ik weet dat ik dit niet altijd even mee valt, maar tja wat moet je anders zeg ik dan maar weer.
Als je je eigen druk gaat maken omdat je ervan baalt, dan wordt je nog vermoeider en heb je nog minder energie en dat zou nou toch zonde zijn.
Daarom maak je eigen niet druk en ga er ook niet van zitten balen, want echt waar het is gewoon verspilde energie en die dat beetje energie kun goed gebruiken voor andere dingen.

Voor meer informatie over PDS, of wil je in contact komen met lotgenoten?
Ga dan naar www.pdsb.nl en wordt lid van de PDSB en vind daar de informatie die je zoekt.

1 opmerking:

  1. hoi geheel herkenbaar hoor en ik ben 48 en heb dit zelfde. Je hele verhaal is eng hetzelfde.
    Ik probeer ook los t elaten en te accepteren, maar ja als je jezelf zo voelt is dat wel eens lastig... Groet Hans

    BeantwoordenVerwijderen