zondag 3 juli 2011

De tijd zal het leren.

Iedereen kent het gezegde wel, De Tijd Zal Het Leren.
Als je erover nadenkt, dan is dat ook gewoon zo.

Wanneer je een dierbare verliest, dan is dat nooit leuk en zul je er veel verdriet van hebben.
Het is een geestelijke pijn en die is in eerste instantie ondraaglijk, maar toch na verloop van tijd zul je merken dat het beter gaat.
Dit is misschien niet het leukste voorbeeld om te noemen, maar hierin kun je duidelijk zien dat de tijd naar mate het verstrijkt de pijn en het verdriet verzacht.
Net als met zoveel dingen moet je niet bij de pakken neer gaan zitten en gewoon door gaan met je leven.

Ik loop nu al jaren met PDS rond, hoewel het pas in 2009 officieel is vast gesteld bij mij.
In al die jaren heb ik om moeten leren gaan met de klachten die bij PDS horen, zoals pijn, vermoeidheid, diaree, verstopping en nog andere klachten die daarbij komen kijken.
In het begin was ik vaan gefrustreerd, omdat ik het liefst zo snel mogelijk van al die klachten af wilde zijn en dat ik mijn gewone leven weer een beetje op kon gaan pakken.
Toen ik eenmaal door had dat ik niet hoefde te verwachten dat ik van die klachten af zou komen, moest ik dus gaan leren om ermee om te gaan en dat is iets wat niet mee valt.
Vaak kreeg ik dan te horen dat ik er dus mee moest leren leven en dat de tijd het wel zal leren.
Nou dat was voor mij natuurlijk niet het antwoord wat ik wilde horen, want ik wilde natuurlijk iets anders als dat wat er gezegd werd en ik denk dat vele met mij dit wel herkennen.

In de loop der jaren kwam ik er toch langzaam maar zeker achter dat ik met bepaalde klachten beter om wist te gaan en dat gaf in zeker zin al weer een wat rust.
Als ik het over pijn ga hebben, daar ben ik nu in zekere zin al wel aan gewend en negeer ik het gewoon en is het voor mij een draaglijke pijn.
Deze pijn is er elke dag en soms zijn er dagen bij dat ik praktisch geen pijn heb en dan kan ik zeker wel een vreugde sprongetje maken.
Als ik het over de toiletgang heb, dan is dat ook iets waar je langzaam mee om leert gaan en hoewel dat niet altijd mee valt, heb ik ook hierin wel een zekere rust in gevonden.
In de loop der jaren heb ik mijn levensstijl gewoon moeten aanpassen aan mijn lichaam en dat is niet altijd even makkelijk en het bezorgde mij soms een hoop frustraties met zich mee en soms nog wel eens.

Het is gewoon een feit dat PDS je leven gaat beïnvloeden en soms gaat bepalen wat je wel en niet kan doen en dat kan zeer frustrerend zijn.
In het begin als mensen tegen je gaan zeggen dat de tijd het zal leren, dan denk je al gauw jaja jij hebt makkelijk praten.
Voor iemand die niet in de situatie zit als jij zelf is het zeker makkelijk praten, maar toch hebben ze wel gelijk hoe moeilijk het ook is om het te accepteren.
In dt soort momenten ben je gefrustreerd en wordt je ontzettend ongeduldig, want je wilt dat het allemal zo snel mogelijk gebeurd dat je er een beetje mee overweg kan en nog erger, je wilt er gewoon vanaf en terug naar de situatie waarin je eerst zat.

Ik heb het ondertussen al lang opgegeven om de wensen dat ik terug kon naar de situatie waarin ik zat voordat ik PDS had. Want wanneer je dat blijft wensen of verlangen, dan vind ik dit gewoon een soort manier van jezelf pesten en dat moet je nou juist niet doen.
Echt waar als je net met PDS of wat dan maar ook wat heel erg ingrijpend is in je leven, de tijd zal het echt leren.
Ook voor de mensen om je heen is het niet altijd makkelijk en ook voor de mensen om je heen zal het de tijd zijn die hen dat zal leren.
Hiermee kun je denken over de omgang met jou of het kunnen begrijpen van het alles.

Ik ben echt niet iemand die wil laten merken dat ik het allemaal zo goed weet.
Het is mijn ervaring in de dingen die ik mijn leven heb mee gemaakt en er zullen vast wel dingen zijn waarbij je er misschien anders over denkt of het allemaal onzin vind.
Wat ik zeker gemerkt heb, is dat er mensen die zijn die gelijkenissen zoeken of graag de ervaringen van iemand anders willen lezen.

Maar heb je PDS en wil je meer informatie of in contact komen met lotgenoten, dan kan ik je zeker aanraden om lid te worden van de Prikkelbare Darm Syndroom belangenvereniging te worden.
www.pdsb.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten