dinsdag 17 mei 2011

Hoezo ziek? Ik zie niks!

Wat me wel eens dwars zit, is dat men soms niet verder kijkt dan alleen maar de buitenkant.
Ziek zijn is iets waar je niet voor kiest, want als het aan jezelf ligt zou graag gezond blijven of zijn.

De afgelopen dagen heb ik niet veel kunnen doen en dat zijn dan momenten waarop ik wel over dingen na denk of waar ik wel eens even over brainstorm.
Bij sommige mensen kun je goed zien dat ze ziek zijn.
Om maar even een voorbeeld te noemen, als iemand griep heeft kun je dat gewoon zien aan iemand.
Soms zijn mensen ziek, maar kun je het niet zien aan ze en dat is wat me soms stoort.
Het stoort me niet zo zeer dat je niet kunt zien dat iemand ziek is, maar wel dat die gene al heel snel verkeerd wordt bekeken en dat men oordeelt over de buitenkant.

Het kan makkelijk zijn dat mensen kunnen zien dat je ziek bent of ook maar eens te kijken naar een handicap, want dat scheelt al heel veel als het gaat om beoordeling.
Wanneer je PDS hebt, dan is dat aan de buitenkant niet te zien en juist is precies waar ik op doel.
Je wordt op je uiterlijk beoordeeld door heel veel mensen, behalve door mensen die zelf al het een en ander achter de rug hebben en heel wat mensen kennis hebben opgedaan.
Wanneer je PDS hebt of wat anders, dan leer je al heel snel mensen kennen en dat alleen al door het gedrag dat iemand heeft of door de lichaamshouding.
Ook heeft mensen kennis te maken met wat een mens al heeft mee gemaakt in zijn of haar leven.

Over het algemeen wordt je dus beoordeeld op het uiterlijk en omdat ze niet zien dat je wat mankeert wordt alles al gauw uit z'n verband getrokken.
Wat van binnenin je lichaam zit, kun je aan de buitenkant niet zien.
Aan de buitenkant zie je er misschien goed en gezond uit en dan denkt men al gauw, acht wat zit die persoon toch zeuren?
Ik zie niks aan die persoon en die stelt zich gewoon aan en die belazerd de boel gewoon.
Jammer is dat gewoon dat je al heel snel deze stempel op gedrukt krijgt, want als mensen nu eens even de tijd zouden nemen en eens wat beter zouden kijken.
Het maakt niet wie je voor je hebt die de stempel op je drukt, want het kan om gewoon iemand gaan, maar het kan ook iemand zijn van bepaalde instanties waarmee je te maken krijgt.
Op het moment dat je zo'n stempel op je gedrukt krijgt, probeer het dan nog maar eens duidelijk te maken bij die persoon die jou dus verkeerd beoordeeld.

Zoa kan ik nog een voorbeeld noemen van een aantal jaren geleden.
Deze voorbeeld heeft niks met PDS te maken, maar wel met m'n visuele handicap die heb.
Ik weet nog dat ik een traject ik ging via het UWV en toen moest ik beoordeeld worden of dat ik in de WW zou komen of dat ik afgekeurd zou worden.
Het kwam er uiteindelijk op neer komen dat ik in de WW zou komen met uitgestelde solicitatieplicht.
Want het was namelijk zo dat ik volgens de computermodellen nog wel wat functies zou kunnen uitvoeren met mijn beperkingen.
Ook zouden bedrijven dan subsidie kunnen krijgen voor mij omdat ik volgens de modellen arbeidsbeperkt zou zijn en niet arbeidsongeschikt.
Ik vroeg die persoon van het UWV wat voor functies dat dan waren die ik volgens hun nog zou kunnen doen, waarop zij het volgende antwoord gaf.
Volgens onze beoordeling kun je nog in een fabriek koekjes gaan inpakken, je kunt nog aan een stickmachine staan in een textielfabriek en je zou operator kunnen worden in een of andere fabriek.
Nadat die persoon mij dat verteld had, antwoordde ik daarop met de volgende argumenten.
Als ik koekjes ga inpakken, hoe snel komen de koekjes van de lopende band en kan ik dat wel bij houden met mijn visuele beperking? Hoeveel koekjes krijg ik ingepakt en hoeveel koekjes belanden op de grond?
Dan achter een stickmachine werken in een textielfabriek, ik zou m'n hand wel eens vast sticken omdat ik iets niet zie en dat lijkt me nou ook niet echt handig met m'n ogen.
Toen kwam ik op de functie operator in een of andere fabriek. Als ik operator zou worden, kan ik dan zien wat een machine doet, kan ik de schermen van een manchine wel lezen en kan ik de knoppen op een machine wel zien?
Na dit zo gezegd te hebben zei ik ook nog het volgende, als een werkgever eraan denkt om mij aan te nemen en de boel bekijkt, dan zal hij gauw zeggen nee die persoon wil ik niet.
Omdat een bedrijf of werkgever wel subsidie voor mij kan krijgen, maar dat het niet op zou wegen tegenover de gevaren die ik dan zou lopen en de risico's die een bedrijf dan zou nemen.
Na dit zo gezegd te hebben zei die persoon van het UWV, tja daar heb ik niet aan gedacht en daar zijn onze computermodellen niet op berekend.
Maar na al de argumenten die ik op noemde zei ze dat ik in dit geval niet in de WW zou komen, maar dat ik gewoon de WAO terecht zou komen.
Nadat die persoon van het UWV dit geconstateerd had, stond ik met 5 minuten weer buiten.

Misschien vindt je dit een beetje overtrokken, maar helaas gebeurd het wel zo in de realiteit en daar wordt je soms nou niet bepaald vrolijk van.
In het voorbeeld wat ik net beschreef ging het allemaal nog redelijk makkelijk, maar helaas is dit ook niet altijd het geval en dan kijk ik alleen maar naar het feit dat ik dus ook nog eens PDS heb.
Een visuele handicap is nog net iets makkelijker te beschrijven en het is iets wat men toch beter kent dan PDS en dat maakt een hoop verschil.

Maar ik zeg ook wel eens, houd de moed erin en in veel gevallen is de aanhouder de winnaar.
Ik zeg niet dat het altijd even makkelijk is, maar toch kan het na wat moeite verkeren.
Wat het makkelijk maakt is als je wat aan informatie mee kun nemen om te kunnen laten zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten