donderdag 19 mei 2011

PDS en Opluchting!

Zoals ik al vaker geschreven heb, is totaal niet leuk om PDS te hebben.
Bij PDS heb je van die klachten die heel vervelend of heel hinderlijk zijn.
Je hebt bij PDS ook klachten waar je je meestal behoorlijk voor kunt schamen of ze zijn heel genant.
Maar soms kunnen die genante of de beschamende klachten een hele opluchting geven als je PDS hebt.
Tja misschien vraag je je wel af hoezo klachten kunnen opluchting geven?

Als ik naar mezelf kijk dan vind ik het altijd heel vervelend als ik winderig ben en toch zeker wanneer je onder de mensen bent in een winkel ofzo.
Hierbij heb ik dan ook wel eens van heel erg boeren en die komen gewoon op zonder dat ik ze tegen kan houden en als dat gebeurd op straat of in een winkel dan vind ik dan niet zo prettig.
Soms heb je zoveel buikpijn dat je er bijna wanhopig van wordt.
Met zoveel pijn voel je jezelf niet lekker en je bent tot praktisch tot niets meer in staat door de pijn.
Pijn kan op verschillende manieren veroorzaakt worden, door bijvoorbeeld krampen of door heel veel lucht in je buik die er voor zorgt dat je darmen opgezet zijn.
Wanneer je dus heel erg veel pijn hebt door lucht en opgezette darmen, dan kan het wel eens ontzettend lekker zijn om eens flinke te boeren of om scheten te laten of anders gezegd winderig te zijn.
Op het moment dat je scheten of boeren laat, dan gaat er dus lucht uit je darmen en maag.
Als het een beetje is, dan zul je er niet veel van merken.
Wanneer er nu meer lucht achter elkaar ontsnapt, dan kan dat een hele opluchting zijn.
De lucht gaat uit je darmen en daardoor neemt de spanning op je darmen af en zakt de pijn.
Wanneer ik dus echt zoveel pijn hebt door een opgeblazen buik, dan zit ik soms echt te wachten tot dat ik een scheet moet laten of een flinke boer kan laten.
Op het moment dat ik een scheet moet laten, dan hoop ik wel eens dat het een hele grote scheet is.
Maar als het meerdere kleine scheten achter elkaar zijn, dan vind ik het ook best, als die lucht maar uit mijn darmen gaat en de pijn wil zakken.
Voor boeren is het eigenlijk het zelfde, want hoe meer boeren je kunt laten, hoe meer lucht je kwijt raakt en hoe meer de pijn afneemt.
Dit is nu zo'n klacht die wel eens voor hele genante situaties kan zorgen waardoor je je vreselijk gaat schamen. Als je niet echt last hebt van je buik en je wordt winderig, dan is dat vervelend.
Je voelt je op zo'n moment best lekker en je bent eerder geneigd om onder de mensen te zitten.
Wanneer je onder de mensen bent en je wordt dan winderig, dan kan dat dus best wel eens vervelend en genant zijn.
Overigens is het wel goed als je winderig bent, want dat is een teken dat overtollig lucht in je darmen eruit worden gewerkt en dat je dus niet gauw een opgeblazen gevoel hebt.

Als je vaak naar de wc moet, dan kan dat ook wel eens heel erg vervelend zijn.
Het is zeker vervelend als je met dingen bezig bent, of gewoon dat je je bezigheden moet onderbreken.
Wanneer je vaak naar de wc gaat, dan heb je meestal toch wel diaree en niks is zo vervelend als diaree.
Toch kan ook dit wel eens een opluchting zijn, bijvoorbeeld als je veel krampen hebt.
Ik heb liever dat er ontlasting uitkomt als ik naar de wc ga, als ik maar op de wc zit en er komt niks uit.
Juist wanneer er geen ontlasting mee komt bij mij, dan willen die krampen niet altijd ophouden.
Maar als er wel ontlasting meekomt, dan scheelt dat bij mij al heel veel in de buikkrampen.

Zo ervaar ik dus dat bepaalde klachten heel vervelend zijn, maar dat ze soms toch ook wel eens kunnen helpen als je weer andere klachten hebt en dan met name als het om pijn gaat.
Natuurlijk kan ik niet echt voor andere spreken en kan ik dus ook alleen maar vanuit mijn eigen ervaring spreken. Het neem niet weg, dat dit ook wel eens bij andere mensen met PDS voor kan komen of dat het zo ervaren wordt.
Nou kan ik hier nog heel lang over door schrijven, maar wat ik duidelijk heb willen maken, heb ik duidelijk gemaakt en zal dit ook geen heel lang stuk zijn.

Voor meer informatie over PDS, ga dan naar www.pdsb.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten