woensdag 4 mei 2011

Schuldgevoel.

Heb je dat ook wel eens?
Omdat je PDS hebt of misschien wel wat anders waar je mee te kampen hebtt, dat je je wel eens schuldig voelt tegenover andere mensen. Als je van die momenten hebt waarop je minder kan omdat je heel veel last hebt van je klachten, dan is dat best vervelend en dat de ander dan bijvoorbeeld meer doet dan jij zelf.

Als ik met een schuldgevoel zit, dan is dat meestal dus omdat ik op dat moment heel veel last heb van mijn PDS en dat zijn momenten waarop ik dus nauwelijks uit de voeten kan.
Ik noem maar een voorbeeld en dan heb ik het gewoon over de thuis situatie.
In huis is er altijd wel wat te doen wat moet gebeuren, zoals de was of er moet wel weer een keer gestofzuigd worden. Noem maar op en het komt je vanzelf voor ogen.
Je kunt het bij de kleinste dingen hebben die gedaan moeten worden in huis en ik kan me daarom wel eens schuldig voelen.
Laten we de avond eens pakken en dan rond het etenstijd. Er moet gekookt worden en zelf ben je niet in staat om het even te doen door de pijn. Daarbij komt ook nog eens dat op zo'n moment ik helemaal niet veel honger heb en mijn eetlust niet zo groot is.
Ik kan me dan gewoon al schuldig voelen als ik niet een klein beetje kan helpen en dat is ook zo na het eten, want dan moet de vaat gedaan worden.
Nu heb ik het eigenlijk vrij makkelijk omdat er toch altijd al wel gekookt word, maar dan heb krijg ik zeker een schuldgevoel als de vaat gedaan moet worden.
Als ik me goed voel dan doe ik altijd de vaat na het eten zodat het in de keuken weer een beetje aanzichtelijk is en dat het geen rotzooitje is.
Ook als het om andere kleine dingen gaat die gedaan moeten worden in huis, kan ik me dus wel eens schuldig voelen, bijvoorbeeld als er gestofzuigd moet worden en bijvoorbeeld de was die gedaan moet worden.
Het zijn misschien maar kleine dingen, maar toch is het vervelend als een ander het weer moet doen of dat je die ander niet kan helpen daarmee.
Als ik dat dan kenbaar maak in huis, dan zeggen ze dat het helemaal niet nodig is om me schuldig te voelen en dat weet ik dan ook wel, maar toch heb ik dan gevoel wel eens.

Zo heb ik ook wel eens een schuld gevoel als ik aan het werk ben, want soms moet tijdens de werkzaamheden stoppen omdat ik dan weer eens gigantische buikpijn krijg of als ik al buikpijn heb dat het dan ineens erger wordt.
Ook wanneer ik tijdens het werk ineens een paar keer naar de wc moet en dan is het gewoon vervelend dat je je werkzaamheden moet onderbreken en dat een ander er dan ineens alleen voor staat.
Som kan ik ook wel eens helemaal niet werken en blijf ik dus noodgedwongen thuis en daar voel ik me meestal niet zo prettig bij en krijg ik toch heel even dat schuldgevoel.
Het is me ook wel eens gebeurd dat ik naar het werk toe ging en dat ik dus weer eerder naar huis toe ging.
Dit zijn niet echt dingen waar je blij van wordt en het is ook niet echt iets wat je voor je plezier doet, maar soms kan het gewoon iet anders.

Over het algemeen hoef ik me over dit soort dingen nooit echt druk te maken omdat de mensen om me heen hier gelukkig alle begrip voor hebben, maar toch blijft het voor jezelf wel eens vervelend en geef je jezelf een beetje een schuldgevoel.
Ergens is dat natuurlijk heel stom om te doen, maar ja een mens is nou eenmaal een complex wezen en daarbij komen ook een heleboel emoties bij kijken en gevoelens.
Daarom als ik in een bepaalde periode wat vaker een schuldgevoel heb, dan maak ik dat kenbaar aan de mensen naar wie ik dat schuldgevoel heb en dan praten we er gewoon eventjes over.
Na zo'n gesprek neemt het schuldgevoel wel af en geeft het me toch een in zeker zin een opgelucht gevoel.

Ik weet natuurlijk niet of andere mensen met PDS hier last van hebben, maar ergens neem ik het maar gewoon aan dat het niet alleen bij mij gebeurd.
Het kan ook wel eens zo zijn dat je je schuldig voelt als je een beetje afhankelijk bent van andere mensen, maar gelukkig heb ik hier niet zoveel last van.
Het gebeurd soms wel eens dat ik een beroep doe op iemand en dat wordt dan ook met liefde en plezier gedaan doe die persoon, maar het is nooit fijn als het toch een keer moet.
Maar in ieder geval kan ik me er wel iets bij voorstellen dat je bij dit soort dingen ook een schuldgevoel kunt krijgen, want geen enkel mens wil afhankelijk zijn van een ander.

Mocht je nou dus regelmatig met een schuldgevoel zitten naar bepaalde mensen, praat er dan eens over met ze en kijk wat ze zelf erover zeggen.
Vaak zul je zien dat die schuldgevoelens niet nodig zijn en de personen om je heen er alle begrip voor hebben.

Voor meer informatie over PDS, neem dan eens een kijkje bij de Prikkelbare Darm Syndroom Belangenvereniging. Dit is een hele mooie en goed organisatie die mensen met PDS ondersteuen en waar lotgenoten elkaar kunnen helpen door ervaringen met elkaar uit te wisselen.
www.pdsb.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten