donderdag 5 mei 2011

Sport/beweging. PDS

Iedereen weet dat beweging goed is voor een mens.
Beweging is gewoon goed voor de gezondheid en conditie van het hele lichaam.
Als je PDS hebt, dan kom wel eens voor vervelende dingen te staan als het om beweging gaan of als het om sport gaat.
Ik kan alleen maar vertellen wat mijn ervaringen zijn als het om beweging en sport gaat.
Wat ik wel denk is dat iedereen met PDS er in zekere zin er zeker wel in meer of mindere mate mee te maken heeft.

Iedereen die PDS heeft weet dat als ze zich een beetje goed voelen meer kunnen hebben en dat dan ook beter en meer kunnen bewegen.
Als iemand met PDS zich minder goed voelt door de klachten, dan wordt bewegen soms wel eens lastig en sporten wordt dan onmogelijk.
Dit zijn toch dingen die best wel eens vervelend kunnen zijn of gewoon heel erg lastig of belemmerend.

Als ik nu naar mezelf kijk, dan loop ik toch wel eens tegen die momenten aan dat ik dus slecht of nauwelijks uit de voeten kan.
Meestal als ik heel veel pijn heb in m'n buik, dan is bewegen voor mij soms heel erg lastig.
Elke keer als ik in beweging kom doet het pijn in m'n buik en dat maakt het er soms niet makkelijker op om in beweging te blijven.
Toch blijf ik in beweging, want ik ben niet graag een stil zitter en daarom blijf ik toch werken zolang het gaat en probeer ik toch een klein wandelingetje te maken met de hond.
Wanneer het nou echt niet meer gaat, dan moet ik gewoon mijn gemak houden en dan doe ik dus praktisch helemaal niks meer.
Als ik op zo'n moment in beweging kom, dan doet het wel heel erg veel pijn en dat is gewoon niet meer dragelijk en het vreet energie.
Bij alles wat ik dan doe, ben ik al gauw heel moe en soms uitgeput. Het hoeft dan nog niet eens iets groots te zijn wat ik doe.
Zodra het dan weer een beetje gaat, dan kom ik gelijk weer een beetje in beweging en daar ben ik dan ook weer heel blij om, Want stil zitten is nou ook niet echt prettig en je voelt je dan toch wel enigszins beperkt in je vrijheid.

Sporten is ook heel goed voor een mens, maar sinds ik met PDS rond loop, is het me niet meer gelukt om een sport te beoefenen.
Dit vind ik zelf heel erg jammer, want voordat ik PDS had, deed ik aan fitness en vond zelf echt heerlijk om te doen en het gaf me een hoop voldoening.
Ik vond het altijd heerlijk om zo mijn lichaam in conditie te houden en ik was lekker in beweging.
Nu hoef ik dit niet echt meer toe doen, want door de inspanning krijg ik ontzettend veel pijn krijg.
Of ik krijg geen pijn, maar dan kan ik bijvoorbeeld ineens heel erg winderig worden.
Het blijft dan niet zomaar bij een windje, maar het wordt dan gewoon een lopende band aan windjes.
Als je dan zo met andere mensen in een ruimte zit, wordt je daar niet echt vrolijk van en je gaat je behoorlijk schamen.
Wat me ook wel eens overkwam was dat ik ineens heel erg veel kramp kreeg en dan plotseling naar de wc moest en dan moest ik al weer stoppen met fitness.
Omdat ik door al die dingen niet meer lekker kon sporten of aan fitness doen, ben ik er dus maar gewoon mee gestopt en elke keer als ik dacht ik ga het weer eens proberen, dan ging het weer mis.

Ik heb ook geprobeerd om lekker een eind te gaan fietsen, maar ook dat kan ik niet lang.
Als ik dan ga fietssen, dan zijn het maar kleine stukjes en geen hele tochten.
Jammer vind ik dat, want fietsen vind ik eigenlijk best wel lekker.
Als ik ga fietsen, dan komt mijn buik door de bewegingen van mijn benen ook in beweging en daardoor krijg ik weer heel erg veel pijn en dan is de lol er zo weer vanaf.
Wat ik nog wel een keer wil proberen is om een ligfiets aan te schaffen, want daardoor lig je meer en hebben de bewegingen van m'n benen minder invloed op m'n buik denk ik.
Het enige nadeel is dat een ligfiets zo verschrikkelijk duur is en daardoor heb ik er tot op heden toe geen, mar wie weet wat de toekomst nog brengen zal.
Ik weet ook niet of je op een bepaalde manier een ligfiets vergoedt krijgt van een of andere instantie.
Nou ja en zo lang ik dus geen ligfiets heb, zal ik het maar wandelen houden en dan neem ik de hond maar gezellig mee.
Buiten de wandelingen ben ik ook aardig in beweging door het werk wat ik doe, dus aan beweging dus geen gebrek.

Mocht je nou toch last hebben van je buik, probeer dan toch zoveel mogelijk te blijven bewegen.
Een stukje lopen bijvoorbeeld, het hoeft niet ver te zijn en het hoeft ook niet snel te zijn.

Voor meer informatie over PDS, neem dan eens een kijkje bij de PDSB www.pdsb.nl

1 opmerking:

  1. Valt wel mee Hier staat een Fuenda calypso te koop, prima fiets 500 euro http://www.ligfiets.net/advertisement

    BeantwoordenVerwijderen