woensdag 6 april 2011

Kinderen met PDS

Nu vertel ik hier op mijn blog veel over mijn ervaring met PDS, maar er zijn niet alleen volwassenen die PDS hebben.
Onder de PDS-patienten zitten namelijk ook kinderen en die zullen ook met bepaalde problemen zitten.
Daarbij is het ook nog eens zo dat niet alleen de kinderen dan heel erg last van hun PDS hebben, maar hun ouders hebben er ook indirect heel veel last van.
Ik weet dat niet alleen volwassen met PDS te maken hebben, maar dat kinderen dus er ook last van kunnen hebben en dat is iets waar ik niet zo bij stil heb gestaan.

Als ik er zo eens over na denk, dan moet het voor ouders en kind toch ook wel heel lastig zijn.
Waar lopen de ouders met hun kind tegenaan?
Dit is een vraag die ik zelf niet zo goed kan beantwoorden, maar ik vind het wel iets om even bij stil te staan. Als kinderen heel erg jong zijn, kunnen ze vaak niet goed vertellen wat hen mankeert of waar ze last van hebben.
Voor die ouders moet het toch ook wel heel lastig zijn en als ouder zijnde wil je toch het allerbeste voor je kind hebben
Ik ben me dit gaan beseffen toen ik de verenigingsblad van de PDSB zat te lezen en toen ben ik ook nog eens even op het ledenforum van de PDSB gaan kijken en toen begon het me pas echt goed door te dringen.

Je kunt je natuurlijk wel enigszins wel voorstellen waar ze tegenaan lopen en met wat voor problemen ze te maken krijgen, maar dat is nooit helemaal het zelfde als bij een volwassen persoon.
Zoals ik net al schreef, als ze heel jong zijn is het helemaal moeilijk om te bepalen wat je ermee moet doen of wat je eraan moet doen.
Wat voor voeding ga je je kind geven en welke voeding kan hij het beste verdragen en dat zijn toch dingen die een volwassenen makkelijker kan.
Dan heb je ook nog eens met school te maken en hoe ga je dat dan weer aanpakken.
Als PDS-patient heb grotere kans op verzuim van school en dat moet je dan ook maar weer eens uit zien te leggen aan die mensen.
Dan heb je ook nog eens de leerplichtambtenaar waar je mee te maken kunt krijgen.
Want als je kind te veel schoolverzuim heeft, dan krijg hier op een gegeven moment toch mee te maken en dat zijn nou ook niet bepaald de fijnste dingen om mee te maken te krijgen.

Volgens mij voel je je als ouder ook een beetje machteloos, want het liefst zou je je kind dit allemaal willen besparen en hem alle gezondheid willen geven die er is.
Als ik al naar mezelf kijk waar ik al mee te maken krijg of waar allemaal tegenaan loop en denk dan ineens aan die kinderen en hun ouders, dan voel ik toch een beetje van medelijden opkomen.
Ook een beetje het gevoel alsof m'n hart een beetje verscheurt bij deze gedachten.
Als ik die kinderen en hun ouders zou kunnen helpen, dan zou ik het zeker niet laten om het te doen.

Gelukkig hebben we bij de PDSB ook een gedeelte waarbij ouders en hun kinderen met PDS terecht kunnen met hun vragen en om contact te leggen met elkaar.
Het is echt een geweldig dat dit gedeelte er is bij de PDSB en hiermee geholpen kunnen worden.
Als ik zo eens in het geheel kijk, dan denk ik wel eens wat zouden al die mensen moeten zonder de PDSB. Dank ik wat is het toch geweldig dat er een patientenvereniging is voor mensen met PDS.

Dus heb je een kind met PDS en zit je met een heleboel vragen of ben je opzoek naar informatie?
Ga dan eens naar de website van de Prikkelbare Darm Syndroom Belangenvereniging.
Daar kun je een heleboel informatie vinden over PDS en tevens kun je je aanmelden om lid te worden.
Als lid kun je bij nog meer informatie terecht en je kunt op het ledenforum terecht, waar je met al je vragen terecht kunt en contact kun leggen met lotgenoten.
De website van de PDSB is www.pdsb.nl

2 opmerkingen:

  1. Dank je wel!! Wij lopen al 3 jaar met ons zoontje bij de kinderarts en nu is gebleken dat het om PDS gaat. Inderdaad heel erg vervelend vooral voor het kind. Ook een beetje jammer dat de kinderarts de diagnose stelt en vervolgens hoef je alleen terug te komen als ie meer last krijgt. Oftewel doe het er maar mee. Wij hebben sindskort contact met PDSB en daar zijn we zeker heel blij mee!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wij hebben vandaag gehoord pds dochter 8 jaar jong. huilen van de misselelijkheid is dit nu echt normaal.

    BeantwoordenVerwijderen