donderdag 21 april 2011

Voel je je wel eens waardeloos door PDS?

Ken je dat? Het gevoel dat je je een beetje waardeloos voelt door je beperkingen?

Een aantal jaar geleden had ik wel eens het gevoel dat ik waardeloos was door mijn PDS.
Ergens is het gewoon een stomme gedachten, want niemand is waardeloos en iedereen is evenveel waard. Je mag dan wel beperkingen hebben, maar daarom hoef je zeker niet waardeloos te zijn of minderwaardig. Zelfs met beperkingen heb je nog heel wat in je mars en heb je altijd nog wel dingen die een ander misschien niet kan.

Ik kreeg het gevoel op een moment dat voor mijn gevoel alles tegen zat en ik het gevoel had dat ik niks voor elkaar kreeg. Ook het feit dat mensen me niet begrepen en ik het mensen aan hun verstand gepeuterd kreeg waar ik mee te kampen had.
Toen ik het gevoel van waardeloosheid had, heb ik me heel erg moeten focussen op de dingen die wel goed gingen en de dingen die ik wel voor elkaar kreeg.
Het gevoel had ik ook mede doordat ik een beetje het gevoel had dat ik niks voor de maatschappij kon betekenen en dat ik alleen maar mensen in een beperkte kring hielp.
Natuurlijk is dit misschien een stomme gedachten, maar toch speelde dat mij wel een beetje mee.
Het doet mij altijd goed als ik mensen kan helpen en het maakt me dan echt niet uit op wat voor een manier dat dan is.
Een paar geleden ben ik als assistent-distributeur aan het werk gegaan bij PCM tegenwoordig De Persgroep en toen ging het al weer een stukje beter, want ik deed weer eens iets waar ik genoegen uit kon halen. Ik had contact met bezorgers en met bezorgers zorg ik dat de kranten bij de mensen in de brievenbus kom te liggen.
Nou moet ik zeggen dat het niet altijd ideaal is om zo 's morgens vroeg uit bed te komen en toch zeker niet altijd voor mijn PDS, maar goed ik heb een keuze gemaakt waar ik mee kan leven.
Als het echt niet gaat, dan is dat gelukkig ook geen probleem.
Maar waar het op neer komt, zet die rare gedachten van waardeloosheid uit je hoofd en richt je peilers ergens anders op en bekijk de dingen eens op een andere manier.

Ook al heb je niet direct iets in handen waardoor je je nuttig kunt maken, hou dan voor ogen dat je dan niet waardeloos bent en zeker niet voor de mensen die van je houden.
Hierbij kun je denken aan familie, vrienden en of kennissen.
Ik kan het nu zeggen, omdat ik het dus nu achter de rug heb en ik nu weet waar je tegenaan loopt.
Als je het zo leest, dan denk je waarschijnlijk jaja dat is makkelijk gezegd.

Als je je waardeloos voelt, dan krijg je al gauw als je niet oppast een gevoel van minderwaardigheid en dat is nou juist wat je niet moet hebben, want geen een mens is minderwaardig.
Misschien vindt je dit een beetje slap geklets, maar als je met zo'n gevoel zit is dat gewoon echt niet fijn.
Ik vertel dit, omdat ik het zelf heb mee gemaakt met mezelf en achteraf gezien had dat niet nodig geweest en natuurlijk kan ik dat nu wel zeggen.

Wat ik gewoon duidelijk wil maken is dat geen mens waardeloos is en zeker niet minderwaardig, ook al laat een ander mens je dat soms denken of geven bepaalde situaties je daar aanleiding toe.
Ik heb geleerd om uit iets negatiefs iets positiefs te halen, want in iets negatiefs zit altijd wel iets positiefs.
Misschien klinkt het raar, maar toch is het echt zo en ook al kun je hem niet direct vinden.
Ik heb dan PDS en dat is echt heel vervelend op sommige momenten of voor lange tijd, maar binnen dit alles kun je toch iets eruit halen wat voor iets positiefs kan zorgen.
Om maar een voorbeeld te noemen, door mijn PDS heb ik andere mensen leren kennen en ben ik weer eens stukje meer over mezelf te weten gekomen.

Het maakt niet uit wat voor een handicap je hebt, chronisch ziek bent of verminkt bent er is altijd wel iets moois uit het vervelende te halen.
Je weet nooit wat de dag van morgen je zal brengen, want elke dag is een nieuwe dag, met nieuwe kansen en nieuwe mogelijkheden.
Het leven zit boordevol mooie dingen die iets positiefs uitstralen als je maar goed om je heen kijkt.
Ik moet 's morgens vroeg uit m'n bed en dat is vaak een pijnlijk moment, maar als ik dan eenmaal buiten ben en bezig ben met werken, dan geniet ik van vogels die uit hun slaap ontwaken en hun ochtend liederen voor de wereld fluiten.
Heerlijk is dat toch, zo iets vredige en zoveel vreugde dat een mens kan geven.
Een vogel is misschien niet iets waar je veel communiceert, maar het betekend voor mij net zoveel als ieder ander levend wezen.

Doe elkaar een plezier en help elkaar, ook al is het maar een kleinigheid door bijvoorbeeld aanwezig te zijn voor iemand of door een luisterend oor te bieden.
Het zijn vaak de kleine dingen in het leven die het grootste verschil maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten