vrijdag 1 april 2011

PDS-klachten waar loop je tegen aan.

Over PDS klachten kun je veel vertellen, zoals hoe de klachten kunnen ontstaan en wat je er tegen kunt doen en waar je eventueel tegenaan loopt als je klachten hebt.
Natuurlijk heb ik al verschillende klachten beschreven en waardoor ze kunnen ontstaan en ik heb ook al bij bepaalde klachten beschreven waar je tegenaan kunt lopen.
Eigenlijk wil ik in dit stuk daar nog iets meer over kwijt en er zullen best wel dingen in voorkomen die ik al wel eens eerder beschreven heb.

Waar ik in dit stuk eigenlijk naar toe wil is de pijn in de buik en waar het eventueel vandaan kan komen en waar je bij pijn tegenaan kunt lopen.

Pijn in je buik kan overal in je buik plaatsvinden en dan kan het een zeurende pijn zijn, een heftige pijn en stekende pijn. Dit zijn hele verschillende klachten en daarbij kunnen verschillende dingen aan de orde komen, waar je tegenaan zou kunnen lopen.

Ik neem mezelf als voorbeeld en ik zal een paar dingen schetsen.
Bij mij kan buikpijn door verschillende dingen komen, waaronder door buikkrampen, spanningen (zenuwen, stress), door bewegen en of door gasvorming/opgeblazen gevoel.
Als ik nu eerst eens kijk naar pijn door bewegen, dan kun je daar wel eens je vraagtekens bij zetten.
Je moet het zo zien, je darmen liggen eigenlijk los in je buik en die bewegen op zich zelf ook al.
Als je zelf in beweging komt met je lichaam, dan beweegt je buk ook en daarmee dus ook je darmen.
Door die bewegingen kan het wel eens zijn dat je darmen extra gestimuleerd worden om zelf ook te bewegen en als ze je darmen dan moeite hebben om op gang te komen, dan kan dat wel eens pijnlijk zijn. Maar ook als je darmen wel goed op gang komen, dan kan het wel eens zijn dat je darmen door bewegen overactief worden en gaan ze nog meer bewegen dan nodig is.
In beide gevallen kan het pijn opleveren en krampen veroorzaken, tenminste dat is wat mijn ervaring is daarin.
Bij moeilijk op gang komende darmen, kun je dus last hebben van obstipatie.
Bij darmen die te actief worden, kan het wel eens zijn dat je last krijgt van plotselinge aandrang of dat je in eens veel vaker naar de wc toe moet.
Ik ga niet zeggen dat je niet moet bewegen, want beweging is heel belangrijk en daarom zeg ik blijf in beweging.
Natuurlijk als je pijn krijgt door bewegen, doe het dan rustig aan en als het echt te erg wordt, stop dan met bewegen en ga rustig zitten. Nogmaals niet stoppen met bewegen omdat het misschien wel eens pijn kan opleveren, maar gewoon elke keer weer proberen.
Ik ben elke dag in beweging met de krant en daarbij moet ik veel lopen en tillen.
Soms krijg ik heel veel pijn doordat ik daarmee bezig ben en dan moet ik het even rustig aan doen en als het heel erg is, dan stop ik op dat moment met m'n werkzaamheden.
Ik vind het ook heerlijk om met de hond te gaan wandelen, soms ga ik met de hond naar buiten en is er niks aan de hand, maar dan opeens komt de pijn opzetten en dan doe ik gelijk een even rustig aan.
Op een stuk waar ik normaal 10 minuten over doe, kan soms wel eens 20 duren door de pijn.
Hoe dan ook de hond heeft er geen boodschap aan dat ik pijn heb en die moet toch naar buiten.
Soms heb ik ook al pijn voordat ik met de hond ga lopen en dan moet ik er toch uit en dan doe ik het maar wat rustiger aan en is het rondje wat ik normaal loop met de hond maar een stukje korter.
Dus lekker blijven bewegen, maar pas jezelf gewoon aan de klachten die je hebt.

Pijn door spanningen is ook heel erg vervelend.
Als ik het over spanningen heb, dan kun je denken aan stress of zenuwen.
Je kunt stress en zenuwen hebben door vervelende dingen, maar ook door leuke dingen.
De pijn die je hierdoor krijgt is wat lastiger om vanaf te komen en is ook een beetje afhankelijk van persoon tot persoon.
De een kan zich makkelijker ontspannen dan de andere en daarmee is de duur of de hevigheid van de pijn heel erg verschillen. Ook kan het zijn dat er iets staat te gebeuren waarvoor je zenuwachtig voor bent en als het dan achter de rug is, dan ontspan je je weer wat makkelijker en daardoor neemt de pijn ook weer wat af.
Als ik naar mezelf kijk de afgelopen week/weken, dan heb ik heel veel buikpijn gehad.
Donderdag 31 maart moest ik een kleine ingreep laten doen en dat weet je dan, maar onbewust ben je er al meer mee bezig dan je denkt en dat bouwt dan weer spanningen op.
Naarmate de datum dichterbij kwam ging ik er toch iets meer aan denken en werd ik een beetje zenuwachtig en werd de pijn helemaal ondraaglijk.
Nu een dag later is de spanning er een beetje vanaf en is de pijn ook weer wat minder.
Het zal ook nog wel even duren voordat ik echt helemaal van de pijn af ben, maar goed als je PDS hebt weet je gewoon dat het tijd kan kosten voordat je ervan af bent.
In ieder geval zal de hevigheid van de pijn steeds minder worden en daar gaat het uiteindelijk om.

Buikkrampen kent iedereen wel en we weten allemaal dat het bij de darmen ligt.
Je kunt de buikkrampen krijgen door beweging zoals ik eerder beschreef, maar het kan dus ook nog eens komen door de manier waarop je darmen de voeding die je tot je neemt verteerd.
Hierin kan ik heel verhaal over gaan vertellen, maar het is bij iedereen verschillend en iedereen reageert weer anders op voeding. Wat hierbij het voornaamste is dat de spijsvertering dan niet helemaal lekker loopt zoals het hoort te lopen, of omdat er gewoon iets in je darmen zit waar ze niet lekker op reageren.

Gasvorming en of opgeblazen gevoel heeft vaak met lucht te maken die in je maagdarmkanaal zit.
Lucht kun je binnen krijgen door te eten, drinken of als je rookt, maar ook door gasvorming in je darmen.
Over gasvorming heb ik het al vaker gehad en dat komt door bepaalde bacteriën of bepaalde voedingsstoffen die je hebt gegeten.
Door gasvorming kun je een heel opgeblazen gevoel krijgen en als dat te erg word kun je wel eens buikpijn krijgen en dat is dubbel vervelend.
Ik heb soms wel een zo'n opgeblazen gevoel of zoveel gasvorming dat mijn maag gewoon omhoog geduwd wordt, waardoor ik weer last krijg van kortademigheid.
Op zo'n moment zit ik wel eens te hijgen als hond, want doordat m'n maag omhoog geduwd wordt, hebben mijn longen minder ruimte om uit te zetten en daardoor minder lucht die ze op kunnen nemen.
Bij gasvorming kun je ook wel eens een heleboel geborrel horen in je buik en soms is het zo erg dat geborrel dat je het wel eens kan voelen en dat is ook niet echt een prettig gevoel.
Met gasvorming of opgeblazen gevoel kun je ook wel eens heel veel last krijgen van winderigheid of boeren en dat is echt heel vervelend als in gezelschap bent van andere mensen.
Je krijgt dan altijd wel reactie van mensen of opmerkingen naar je hoofd toe geslingerd.
Als ik heel veel last heb van gasvorming en of opgeblazen gevoel, dan gebeurd het ook wel eens dat ik niet de deur uit ga en dat ik dan liever thuis blijf.
Tegen gasvorming en opgeblazen gevoel, kun je bepaalde medicijnen krijgen die je daarbij kunnen helpen om het wat af te laten nemen.

In ieder geval is het zo, dat ik bij buikpijn met bepaalde dingen moeite ga krijgen of dat ik gewoon bepaalde dingen moet laten en ik zal er een paar voorbeelden van noemen.
Als ik heel veel buikpijn heb, dan heb ik heel veel moeite om te bukken en soms lukt het me helemaal niet om te bukken.
Op zo'n moment weet je pas hoe vaak je bukt op een dag, het is echt ongelooflijk.
Ook heb ik soms heel veel moeite om een stuk te wandelen en soms moet ik even laten om te wandelen. Als ik dan met de hond moet lopen, dan moet ik bijvoorbeeld even 10 minuten wachten.
Als je een leuk dagje gepland hebt en het maakt niet uit wat voor een leuk dagje het dan zou moeten zijn, maar ook die moet ik wel eens afblazen doordat ik te veel pijn heb en dat is erg jammer.
Dit wil dan ook wel gebeuren als ik dus last heb van gasvorming of opgeblazen gevoel en het hangt toch soms wel enigszins aan elkaar.
Feit is dat PDS je hele leven beïnvloed in meer of mindere maten en dat is dan weer afhankelijk van de klachten waar je last van kan hebben.

Pijn is iets wat ieder mens kent in meer of mindere maten, want als mens heb je er allemaal wel eens mee te maken gehad. Toch blijft pijn voor heel veel mensen iets ongrijpbaars en brengt het een hoop onbegrip met zich mee.
Mensen die het grootste gedeelte van hun dagelijks leven met pijn rond lopen is niet te vergelijken met andere soort pijn. Heel veel mensen die dat niet hebben, beseffen ook niet wat dat inhoud om dagelijks met pijn rond te moeten lopen.
Die mensen kan ik het niet kwalijk nemen, want ze kennen het gewoon niet.
Doordat mensen het niet kennen valt dat ook heel moeilijk te begrijpen en wordt het al gauw afgedaan met een opmerking van je moet je niet aanstellen of je moet niet zo zeuren.
Pijn kun je niet zien vanaf de buiten kant en velen van ons PDS-patiënten en mensen met een andere aandoening zullen daar niet gauw te koop mee lopen of zomaar laten merken dat ze pijn hebben.
In zo'n geval kun je wel eens zeggen dat we in stilte pijn lijden.
Er zijn mensen die zeggen wel eens, ik kan het me voorstellen dat het heel lastig is als je constant pijn hebt. Deze mensen kunnen het zich meestal niet voorstellen, maar ze willen het dan in ieder geval nog proberen te begrijpen en zullen je ook niet zomaar laten zitten.
En nu ik zo aan het schrijven ben, kan ik hier wel over door blijven gaan, maar volgens mij is dit al duidelijk genoeg.

Ondanks alles wat ik hier heb geschreven, zie ik het allemaal niet zo negatief hoor.
Ik ben iemand die de dingen graag positief benader en overal het positieve uit wil halen.
Wel ben ik iemand die meer van dag tot dag leef en zoveel mogelijk geniet van het leven en van alle kleine dingen in het leven.
Zoals ik elke dag om 4 uur 's morgens buiten kom en de vogels hoor fluiten, dat is toch echt iets om van te genieten en weten dat je dan echt leeft.

Voor meer informatie over PDS ga dan naar, www.pdsb.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten