maandag 11 juli 2011

Ik heb PDS en wat nu?

Ik heb deze fase al achter de rug, maar er zijn vast wel mensen die dit net voor hun kiezen krijgen.
Je gaat in eerste instantie naar de dokter omdat je veel buikpijn hebt en je wilt natuurlijk weten wat er aan de hand is en waarom je dus zo'n buikpijn hebt.
De dokter stelt een paar vragen en er zullen het een en ander aan onderzoeken volgen.
Op het moment dat ze je helemaal binnenstebuiten hebben gekeerd en niks hebben kunnen vinden, zal waarschijnlijk de diagnose PDS vastgesteld worden.
PDS wordt vastgesteld aan een aantal criteria en om precies te zijn is dat het Rome III criteria.
Nu is de diagnose PDS vast gesteld en weet je dus wat er met je aan de hand is.
Dan komt de volgende vraag, ik heb PDS en wat moet ik nu?

PDS is het meest voorkomende chronische darmstoornis in de westerse wereld en daarmee weet je gelijk al dat zeker niet de enige bent met PDS.
In eerste instantie zul je niet precies weten wat PDS is, wat het met je doet en waar je zoal tegenaan kun lopen en dat is vaak een heel proces die je moet ondergaan.
Als een arts de diagnose PDS heeft vastgesteld, is het misschien een tip om te vragen of je een brief van hem mee kan krijgen waarin staat dat je PDS hebt en wat de klachten kunnen zijn.
Hoe het uiteindelijk tot de diagnose PDS komt, kan bij iedereen verschillend zijn.

Bij heeft het heel lang geduurd voordat ik met de diagnose PDS werd geconfronteerd, maar ik had in al die jaren al wel heel veel last van mijn buik.
Ik weet ook wel dat de laatste jaren PDS wel iets sneller wordt vastgesteld en dat je niet zo heel erg lang in onzekerheid hoeft te zitten met de vraag wat er toch met je aan de hand is.
Voordat ik de diagnose PDS kreeg, heeft dat bij mij zeker 15 jaar geduurd en heeft mij dat in al die jaren een hoop ellende opgeleverd en dat is iets wat ik niemand toewens.

Om even terug te komen op die enen vraag als je net met PDS geconfronteerd wordt.
Je hebt net te horen gekregen dat je PDS hebt en nu is de vraag wat en hoe ermee om te gaan.
Hoe je er uiteindelijk mee om moet gaan, dat is iets waar je zelf achter zult moeten komen en daarmee laat ik gelijk al zien dat ik dat dus ook niet zomaar kan beantwoorden.
Wat ik kan vertellen is dat je een heel leerproces moet doorlopen om uiteindelijk zo goed mogelijk met PDS om te gaan en dat zal niet altijd meevallen.

Het eerste wat heel belangrijk is, dat als je met PDS gediagnostiseerd bent, je onzekerheid en bezorgdheid over je buik moet laten varen.
Ga niet zitten en blijven piekeren over je buik, want dat kan zorgen dat je angstig wordt of depressief en dat is nergens voor nodig.
Het is gebleken dat er niks ergs met je buik is en dat er dus niks kan gebeuren.
Voor alle duidelijkheid, met PDS kun je heel oud worden.

Om over het leerproces te beginnen, daar kan ik wel vertellen waar je zoal tegenaan kunt lopen of wat je uiteindelijk zult leren.
Dat leer proces is niet zomaar iets wat even in een maandje gebeurd is, maar het kan zeker maanden gaan duren of misschien zelfs wel een aantal jaar.
Je zal je jezelf opnieuw moeten gaan leren kennen.
Je zal opnieuw met jezelf moeten leren omgaan, want het is gewoon een feit dat niet alles het zelfde meer is en dat er dus dingen veranderd zijn of zullen veranderen.
Je zal opnieuw om moeten leren gaan met andere mensen.
Je zal moeten leren omgaan met veranderingen in je leefstijl, want je kunt niet meer blijven leven zoals je dat gewend bent.
Zoals je ziet zijn dit zomaar een paar dingen waar je dus al mee moet gaan leren omgaan en dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je dit alles gewoon moet accepteren.
Accepteer je het niet, dan zal het zeker een hele lange en moeizame weg zijn.
In het begin je zul je het waarschijnlijk maar moeilijk kunnen accepteren of zelf gewoon helemaal niet accepteren en dat is ook helemaal niet erg, maar je moet het wel proberen.

Ook zul je moeten gaan ontdekken tegen welke voedingsmiddelen je wel kan en welke niet.
Dan heb je ook nog eens dat je moet gaan kijken in hoeverre je nog tot welke dingen je in staat bent.
Het hangt ook een beetje af in welke mate je last hebt van PDS.
De een kan bijvoorbeeld misschien maar net een paar uurtjes per dag werken terwijl de ander misschien wel een hele dag kan werken met PDS.
Dit zijn zo maar een paar dingen waar je zoal tegen aan kunt lopen en waarschijnlijk zijn dat er nog wel veel meer waar je tegenaan kunt lopen.

Al met al kan ik je wel zeggen dat het niet altijd meevalt om met PDS om te leren gaan of om ermee te leven.
Zolang je PDS hebt zul je altijd wel op zijn naar mogelijkheden om je klachten te verlichten.
Om te zoeken naar een oplossing om van PDS af te komen heeft geen zin, want die is er jammer genoeg nog steeds niet. Maar het kan nooit kwaad om naar oplossingen te zoeken waarmee je je klachten eventueel mee zou kunnen verlichten.

Als ik naar mezelf kijk, dan kan ik zeggen dat mijn PDS in de jaren altijd wel iets veranderd is en dat ook ik altijd wel een beetje opzoek blijf naar mogelijkheden om mijn klachten te verlichten.
Heel veel mensen met PDS zullen bij elkaar heel veel dingen herkennen en toch is PDS bij geen enkel mens echt het zelfde, hoe raar dat ook klinkt.

Vaak is het ook zo dat je niet weet waar je nu terecht kan met je PDS, maar gelukkig hebben we daar een hele mooie patientenvereniging voor.
Ik heb het hier over de Prikkelbare Darm Syndroom Belangenvereniging (PDSB).
Hier kun je allerlei informatie vinden omtrent PDS en als het je wat lijkt, kun er lid van worden.
Als je lid bent, dan heb je de mogelijkheid om met lotgenoten in contact te komen en zelfs heb je de mogelijkheid om meer informatie te vinden.
Het adres is www.pdsb.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten