donderdag 14 juli 2011

Uitslag CT-scan

Vorige week heb ik een CT-scan gehad en vandaag kreeg ik daar de uitslag van.
Heel de week heb ik geprobeerd om niet te veel te speculeren over de uitslag, want om eerlijk te zijn schiet je daar niet veel mee op.
Het neemt niet weg dat ik dus behoorlijk nieuwsgierig was naar de uitslag.
Want zeg nou zelf, het is toch wel heel fijn om te weten wat eruit komt en of er dan überhaupt wat aan gedaan kan worden aan wat ze vinden.

Vandaag heb ik dus de uitslag gekregen naar aanleiding van de CT-scan en daar was ik op zich heel blij mee.
Ze hebben hele mooie foto's gehad en daaruit blijkt dat alles gewoon in orde was.
Er was niks te vinden wat afweek van het normale, buiten dat het in mijn buik al niet meer zo is als dat het hoort te zijn natuurlijk.
Het enige wat we nu nog kunnen concluderen is dat ik behoorlijk veel verklevingen heb in mijn buik en die veroorzaken nu bij heel veel pijn in mijn buik.
Verklevingen kun je op een CT-scan niet zien en omdat er verder niks verontrustends te zien was, is de conclusie verklevingen praktisch de enige en meest waarschijnlijke optie die erover blijft.

Ergens kan ik blij zijn dat er niks verontrustends gevonden is en dat alles goed blijkt te zijn en daaruit kan ik dus zeggen dat ik me daarover geen zorgen over hoef te maken.
Nu heb ik me daar eigenlijk helemaal niet echt druk over gemaakt, maar wel over het feit dat ik dus de afgelopen tijd heel veel pijn heb aan m'n buik en daar wilde ik gewoon vanaf.
Aan de andere kant had ik stiekem toch ook wel een klein beetje gehoopt dat ze wat gevonden zouden hebben, want dan had men er hoogst waarschijnlijk wat aan kunnen doen.
Dus in dit opzicht is het eigenlijk een beetje een dubbel gevoel, maar toch ben ik blij dat er niks verontrustends gevonden is.

Verklevingen kan er dus voor zorgen dat ik heel veel pijn heb en dat de functie van mijn darmen door verklevingen beïnvloed wordt.
Naast de verklevingen heb ik dus ook Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) en dat maakt het er voor mij niet altijd even makkelijk op.
Door verklevingen kan het mijn PDS versterken en kan ik dus nog meer pijn krijgen.
Nou ja, al met al is het bij elkaar geen pretje.

Nu dat ik weet dat het verklevingen zijn, moet ik daar maar proberen het beste van zien te maken.
Aan verklevingen valt niet zoveel te doen, althans je kan er wel wat aan doen en daarvan is een optie zeker niet aan te raden als eerste optie.
Op het moment ga ik naar een osteopaat, maar hoe dat uiteindelijk uit zal pakken dat weet ik niet.
Ik weet wel dat het voor iemand met verklevingen veel baat kan hebben, maar daar zal ik met de tijd achter komen.
Chiropractie is ook een optie wat kan helpen tegen verklevingen, maar of het voor iedereen goed zal helpen dat weet ik dus niet en kan ik dus ook niet vertellen.
Waarschijnlijk heb je nog wel meer opties daarin tegen verklevingen, maar of die ook goed helpen daarvoor durf ik dus ook niet te zeggen.
Dan kun je je nog laten opereren voor verklevingen, maar dat is iets wat je niet zomaar moet doen.
Verklevingen zijn zoals gezegd littekenweefsels en van opereren krijg je dus littekenweefsel.
Maar goed je kunt je laten opereren om de verklevingen los te laten maken, maar dat is dan altijd maar voor tijdelijk aard en het is ook niet geheel zonder risico's.
Dus wees er dus niet te happig op om je te laten opereren aan verklevingen.

Nu ik dus de uitslag heb gekregen, heeft de MDL-arts pijnstillers voorgeschreven en die kan ik zo nodig innemen tegen de pijn.
Ook met deze pijnstillers is het in het begin een beetje oppassen geblazen, want het zijn best wel zware pijnstillers die ik gehad heb.
De arts vertelde me dat het net onder de morfine zit en daar stond ik dus wel even van te kijken.
Nou ja waar heb mij om gaat is dat het weer even een beetje draaglijker word, zodat ik weer een beetje fatsoenlijk uit de voeten kan en weer een beetje m'n ding kan doen.

En voor ga ik eerst maar weer eens kijken hoe dit alles verder op z'n beloop gaat en dan kijken we wel weer eens verder.
Voor nu moet ik eerst maar weer eens mijn levensstijl een beetje aan gaan passen aan mijn lichaam.
Ik bedoel ik kan wel van alles willen, maar dan moet mijn lichaam dat wel kunnen en willen.
Hoe dan ook, ik ben niet echt een persoon die graag stil zit en ik ben dus graag bezig.
Wat ik er voor nu uit kan halen is dat ik het dus nog een stukje rustiger aan moet gaan doen, maar misschien dat het allemaal een beetje makkelijker gaat met die pijnstillers.

Voor meer informatie over PDS kun je terecht bij de Prikkelbare Darm Syndroom Belangenvereniging (PDSB) Daar vindt je dus alles over PDS en als je lid wordt, heb je de mogelijkheid om met lotgenoten contact te hebben via het ledenforum.
www.pdsb.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten