vrijdag 15 juli 2011

Oogcorrectie.

In januari ben ik weer eens sinds lange tijd naar de oogarts geweest voor controle.
Bij deze controle bleek dat alles nog prima in orde was met mijn ogen en daar was ik wel heel blij mee.
Toch had ik bij dit bezoek een vraag en dat was of dat mijn rechter oog weer wat recht gezet kon worden.
Dit kon de oogarts niet zo even zeggen of dat het kon, maar dat kon wel uitgezocht worden.
Hiervoor moest er weer een meting gedaan worden van de stand van mijn ogen en nog wat andere metingen, maar daarvoor moest er een nieuwe afspraak gemaakt worden.
Deze afspraak is toen gemaakt en bij deze afspraak is het allemaal doorgemeten en het zag er allemaal best wel gunstig uit.
Omdat de oogarts goede hoop had, heeft hij me door verwezen naar het oogziekenhuis in Rotterdam.
Want bij de oogarts in Bergen op Zoom konden ze de operatie voor oogcorrecties niet uitvoeren.

In Februari kon ik voor mijn eerste afspraak terecht bij de oogarts in het oogziekenhuis in Rotterdam.
Daar hebben ze weer heel mijn ogen doorgemeten en ook daar waren ze heel positief.
Maar om het nog een keer te bevestigen, wilde ze toch nog een keer kijken op een later tijdstip en daarvoor had ik een 2e afspraak staan.
Bij deze eerste afspraak, heeft de oogarts ook een nieuw recept meegegeven voor een nieuwe bril.
Ik was eigenlijk verbaast dat ze dat deed, maar ze vond het beter dan wat ik nu had.

Nu ben ik er heel blij mee dat ik een nieuwe bril heb dat gemaakt is op het recept van de oogarts.
Door deze bril ben ik nog beter gaan kijken en heb ik er dus veel meer aan dan met de oude bril.
Het verschil was voor mij behoorlijk groot en ik had dus wel weer even de tijd nodig om te wennen.
Dat ik beter kon kijken met deze bril, bleek uit de metingen die ik kreeg bij mijn 2e afspraak en op deze afspraak is er ook een datum vast gesteld wanneer ik geopereerd zou worden aan mijn rechter oog om het te corrigeren.

Mijn rechter oog is te veel naar buiten uitgeweken en als ik de spiegel kijk, dan draait hij helemaal weg, alsof het oog me niet aan wil kijken.
Vroeger keek ik met beide ogen scheel en toen keken ze juist allebei naar binnen, maar goed dat hebben ze in eerste instantie goed gecorrigeerd.
Mijn linker oog is mooi recht blijven staan, terwijl mijn rechter oog naar buiten is gaan draaien en daardoor dus niet meer recht staat.
Omdat mijn ogen dus al een keer in het verleden gecorrigeerd waren, wisten ze niet zo goed of dat een nieuwe correctie nog wel zou gaan werken.
Op zich zijn ze heel positief en toch moeten ze tijdens de operatie kijken wat er in het verleden gedaan is aan mijn oogspieren.
Het is dus ook niet gezegd dat ze mijn rechter oog volledig kunnen corrigeren, maar dat is gewoon maar even afwachten.
In ieder geval krijg ik geen plaatselijk verdoving, maar een algehele narcose en dat is omdat ze misschien iets meer tijd nodig hebben.

Tijdens de operatie zullen ze kunnen zien wat er in het verleden met mijn oogspieren gebeurd is.
Het is namelijk zo dat de spieren van het oog verplaatst worden op het oogbol en afhankelijk naar welke kant het oog uitweek, zullen ze spieren plaatsen waarmee het oog weer recht getrokken wordt.
Als het oog te veel naar buiten uitwijkt zoals bij mij, dan zullen ze proberen om de oogspier aan de binnenzijde wat meer naar voren te verplaatsen en het oogspier aan de buitenzijde zullen ze wat meer naar achteren verplaatsen.
In mijn geval is het dus even afwachten in hoeverre ze mijn oog dus nog kunnen corrigeren, omdat ik al wel eens een correctie gehad heb.
Van mijn linker oog zullen ze afblijven, omdat die gewoon nog helemaal recht staat en dus is het niet nodig in mijn geval.

In september moet de operatie gaan plaats vinden, dus voorlopig hoef ik me daarover nog niet druk te maken.
Maar als ik eraan denk, dan wordt ik toch wel een beetje zenuwachtig en vind ik het toch ook wel weer een beetje eng.
In eerste instantie vind ik de narcose iets of wat eng, want op dat moment dat je het toegediend krijgt verlies je toch de controle over je lichaam.
Verder het idee dat ze dus aan mijn oog gaan klungelen, maar aan de andere kant het is toch maar het oog waar ik praktisch niks door zie.
Nou ja voor nu laat ik het dus toch maar even rusten en zie we wel weer verder als het zover is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten