maandag 25 juli 2011

Uit bed komen met PDS.

Iedere morgen is het een verrassing als ik uit m'n bed kom, want ik weet nooit hoe m'n buik gaat reageren.
Meestal als ik net uit bed kom, dan voelt m'n buik in eerste instantie best goed, maar wanneer ik dan echt in beweging kom begint hij te vervelen.
Als ik uit bed kom, dan kleed ik me eerst aan natuurlijk en dan ga eens even naar de wc voor een kleine boodschap.
'S morgens sta ik om kwart over 3 op, omdat ik dan mijn werkzaamheden bij de krant moet gaan doen en dit doe ik dan 6 dagen in de week.
Meestal als ik een 10 minuten tot een kwartier uit bed ben en mezelf klaar aan het maken ben voor de krant, dan begint m'n buik te vervelen.
In ieder geval moet ik voordat ik de deur uit ga naar de wc, want dan is m'n buik al zo aan het rommelen en dan is er op een gegeven moment geen houden meer aan.
Als ik dan eenmaal naar de wc geweest ben, dan gaat het meestal wel goed en kan ik er dus weer even tegenaan. Het neemt niet weg dat ik het wel rustig aan moet blijven doen.
Zoals ik het nu beschrijf, zo gaat het meestal in de ochtend en dat kun je dan wel als een dagelijks terugkerend ritueel beschouwen.

Het kan dus ook wel eens anders lopen en dat is iets wat ik nooit van tevoren weet, maar daar kom ik dan ook heel snel vanzelf achter wanneer ik uit bed gestapt ben.
Het kan dus ook voorkomen dat mijn buik zo erg aan het vervelen is dat ik dus niet op tijd bij de krant kan zijn en heb ik dus gewoon wat meer tijd nodig.
Gelukkig hoef ik me daarover niet al teveel zorgen over te maken, want gelukkig is m'n moeder er nog die het dan voor me overneemt en overigens moet m'n moeder dus ook elke morgen naar de krant.
Het kan dus op zo'n moment zijn dat ik dus meer dan een keer naar de wc moet, of dat m'n buik zoveel pijn doet dat ik het nog een stuk rustiger aan moet doen.
Ook kan het zijn dat m'n buik wel zo erg in de weg zit door bijvoorbeeld pijn, dat ik gewoon niet in staat ben om te gaan werken en dan moet ik dus een dag overslaan en als ik pech heb moet ik meerdere dagen achtereen overslaan met werken.
In het begin toen ik hiermee te maken kreeg, kon ik er maar heel slecht tegen en deed ik ook nog heel ander werk.
Toen de tijd kreeg ik met een hoop onbegrip te maken en een hoop ellende en dat is echt geen pretje terwijl je er helemaal niks aan kun doen.
Tegenwoordig maak ik me er niet druk meer over en nu zit ik daarin ook wel in een hele luxe positie.

Nou zou je kunnen denken, maar daar valt toch wel iets aan te doen?
Nee helaas valt hier niet altijd wat aan te doen en is het gewoon een kwestie van ermee leren omgaan.
Het vergt gewoon een hoop tijd voordat je daar een beetje mee om weet te leren gaan.
Daarbij moet je dus ook zorgen dat ze op je werk van op de hoogte zijn en dat ze daar begrip voor hebben.
Niet elke werkgever heeft hier begrip voor en dan maakt het de boel nog een stukje vervelender.
Daarom vergt dit stukje soms ook best wel wat tijd.
In zo'n geval is het dus fijn als je een arts hebt die je daarbij een beetje kan helpen.
Maar goed ik ben nu een beetje aan het afdwalen van het onderwerp.

Bij iedereen die PDS heeft is het ochtendritueel verschillend, want je kan dan wel PDS hebben en toch is het bij iedereen weer verschillend hoe je buik reageert of je buik zich gedraagt.
Er zijn mensen die elke dag wel een paar keer naar de wc moeten voordat ze de deur uit kunnen.
Ook kan het zo zijn dat je niet te snel opgang moet komen, omdat je buik daar misschien niet lekker op reageert en het daardoor een heel stuk rustiger aan moet doen.
Hoeveel tijd iemand in de ochtend nodig heeft, dat is ook weer heel afhankelijk van de persoon zelf en hoe zijn of haar PDS klachten zijn.
Hoe dan ook is het gewoon een feit dat de meeste mensen met PDS hiermee te maken hebben elke ochtend en dat je daar gewoon mee om moet leren gaan.
Als je er dan eenmaal mee om weet te gaan en je hebt het een beetje in je leven kunnen passen, dan hoeft het helemaal geen probleem te zijn en kun je er best goed mee leven.
Het kan dus ook zijn dat je er op een gegeven moment zo goed mee om kunt gaan, dat je er misschien best tevreden over kun zijn zoals het gaat en dat kan best prettig zijn.


Ben je opzoek naar meer informatie over PDS, kijk dan eens op www.pdsb.nl.
Dit is de website van de patiëntenvereniging voor mensen met PDS en daar vind je allerlei informatie over PDS en als je lid wordt, heb toegang tot nog meer informatie en heb je de mogelijkheid om in contact te komen met lotgenoten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten