zondag 11 september 2011

Veemoeid en niet kunnen slapen PDS

Ken je dat gevoel van vermoeidheid wn wel zo dat er zo van in slasp van kan.
Je hebt vermoeidheid waar je nils aan kunt doen en je hebt vermeoidheid wat eigelijk gewoon je eigenschuld is.
Als je vermoeid bent door lichamelijke gevallen zoals chronische aandoeningen, dan kun daar eigenlijk niet zoveel aan doen zul je het er ook mee moeten doen.
Wanneer je nou vermoeid ben doordat het je eigenschuld, dan is dat heel vervelend en kun je alleen jezelf een klap voor je hoofd geven.

De afgelopen dagen heb ik niet zo heel veel geslapen en in eerste instantie vond ik dat ook helemaal niet zo erg en kon ik het dus best goed hebben.
Het begon vrijdag in de middag, want vrijdag morgen heb ik gewoon nog een paar uurtjes geslapen.
In ieder geval was het al zo dat ik niet erg lekker in m'n vel zat en dat ik heel veel aan het piekeren was en dat is iets wat je aan de ene kant heel vermoeid maakt en aan de andere kant kun je er niet van slapen.
Nu ben ik vrijdag gewoon lekker aan de gang gegaan en heb ik ook gewoon de dingen gedaan die ik moest doen zoals dat op elke vrijdag moet gebeuren.
In de avond heb ik voor de rest lekker m'n gemak gehouden en geprobeerd lekker te genieten.
Later op de avond ben ik bij iemand op visite geweest en toen was het rond kwart voor 10 toen ik daar naar toe ging. De avond was zo gezellig en voordat ik het wist was het gewoon al weer laat geworden. In ieder geval heeft die gezellige avond mij heel veel goed gedaan en daardoor was ik lang niet zo erg meer aan het piekeren en dat is toch wel fijn.
Dus toen ik eenmaal terug naar huis toe liep was het al half 1 's nacht geweest en lag ik pas om kwart voor 1 op bed en wetende dat ik er om kwart over 3 's morgens dus weer uit moest voor de krant.
Nou ik ben zaterdagochtend om kwart over 3 uit bed gekomen en dat deed toen toch wel even behoorlijk zeer.
Door de korte nachtrust merkte ik dat m'n buik daar al niet heel erg blij mee was en begon dus ook een beetje op te spelen en om het maar gewoon even te zeggen m'n PDS-klachten.
Ik heb me daar niet te veel aan gestoord en ik ben op een gegeven moment gewoon naar de krant gegaan om te gaan werken.
Na de krant voelde ik toch we dat ik best wel moe geworden was en PDS werd er ook niet echt beter van, maar goed het was nog te doen.
Ik dacht even op bed te gaan liggen, maar dat was net iets te lang omdat ik eigenlijk al weer op tijd weg moest voor een leuke middag met de Prikkelbare Darm Syndroom Belangenvereniging (PDSB).
Nou ja in ieder geval heb ik me heel goed overeind gehouden en heb ik echt een hele leuke middag gehad en heb ik mijn mede vrijwilligers van de PDSB eens een keer in levende lijve gezien.
In ieder geval heb ik de hele middag geen last gehad van het feit dat ik maar heel weinig geslapen had, tenminste qua gevoel dan.
Rond half 5 ben ik naar huis gegaan en richting het station gelopen en daar ging het niet zo lekker omdat de treinen stuk voor stuk allemaal vertragingen hadden.
Uiteindelijk had ik een trein waar ik in kon stappen en zo mijn reis naar huis voort kon zetten en toen kwam bij mij de klap.
Toen voelde ik pas hoe moe ik eigenlijk was en ik had elke keer de neiging om in slaap te vallen en daar heb ik me toch tegen moeten verzetten, want anders weet ik niet of ik wel op tijd wakker zou worden om over te slappen.
M'n PDS-klachten begonnen ook steeds erger te worden en dat is nou niet echt fijn als je op reis bent.
Ik kwam met de trein van Utrecht en in Rotterdam moest ik overstappen en daar moest ik dus nog een half uur wachten voordat mijn trein naar Bergen op Zoom zou gaan, maar dan had ik wel een trein die rechtstreeks naar Bergen op Zoom zou gaan.
Ook eenmaal in de trein naar Bergen op Zoom had ik erg veel moeite om wakker te blijven en dat is dan echt geen prettig gevoel als je al zo uitgeput bent en je kunt dan nog niet eens gaan slapen.
Toen ik ook eenmaal thuis ben gekomen, heb ik wat gegeten en ik ben een half uur na het eten recht m'n bed in geschoten en toen was het kwart voor 9.
Nou kwart voor 9 's avond in bed en vanmorgen kwam ik pas om kwart voor 11 uit bed en dat is wat ik eigenlijk niet verwacht had, want ik ging ervan uit dat ik al weer vroeg uit bed zou zijn.
Daarom denk ik maar dat mijn lichaam het nodig heeft gehad waardoor ik zo lang heb geslapen.

Misschien denk je nu wel dat het een onzinnig verhaal is en misschien is dat ook wel zo, maar toch wil ik hier iets mee zeggen.
Kijk lichamelijk ben ik al niet zo sterk meer als de meeste mensen, want ik heb PDS en dat is al iets waar je rekening mee moet houden omdat het ook voor vermoeidheid kan zorgen.
Daarbij heb ik verklevingen waarvoor ik hele sterke pijnstillers gebruik en dat is ook niet echt bevorderlijk, omdat die zware pijnstillers toch al enigszins voor vermoeidheid kunnen zorgen.
Dit zijn dingen waar men toch niet te licht over moeten denken en dat men daar zeker rekening mee moeten houden.

Als ik het nou eens zo bekijk:
Ik heb PDS en daardoor heb ik al minder energie en zorgt het ervoor dat ik al sneller moe ben.
Dan de medicijnen tegen de pijn die de verklevingen veroorzaken, want die medicijnen zijn zijn een soort van morfine en zorgen er toch voor dat je geen pijn hebt en kan dus ook zorgen dat je sneller een moe gevoel hebt of moe bent.
Ik heb voor mij doen weinig geslapen en ben toch best actief geweest, maar op een gegeven moment was ik moe.
Door de vermoeidheid die ik zelf veroorzaakt heb, gaat mijn PDS nog erger opspelen en die zorgt ervoor dat ik nog meer energie kwijtraak en dat versterkt de vermoeidheid weer wat ik zelf veroorzaakt heb.
Dan komen de medicijnen er nog eens bij en die versterkt ook nog eens een keer de vermoeidheid die ik veroorzaakt heb.
In mijn ogen is dat nou niet echt bepaald licht bij elkaar genomen en bij deze extreme vermoeidheid of uitputting, kun je dus nog meer fratsen creëren.
Want je gaat je steeds lamlendiger voelen en je krijgt steeds meer last van je lijf en omdat ik dus PDS heb creëer ik een cirkel daarbinnen.
Hoe lomp kun je dus zijn als je dit soort dingen al heb en waar je dus al rekening mee moet houden.
Nou ik heb het nu dus ondervonden en ik denk dat dit niet gauw een 2e keer zal gebeuren.
Hoewel ik ook niet ga zeggen dat het nooit meer gebeurd, want ik weet ook niet wat er kan gebeuren waardoor het dus weer gebeurd.

Dus wees verstandig en houd jezelf een beetje in het gareel en houd rekening met de dingen waar je toch al rekening mee moet houden, want het is echt een zelfkwelling.
Om het maar eens te zeggen, zorg gewoon dat je genoeg slaapt en dan daar doe je jezelf een hoop plezier mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten