dinsdag 27 september 2011

Zenuwachtig, leuke zenuwen, vervelende zenuwen.

Iedereen kent het, de momenten waarop je zenuwachtig kan zijn.
Je kan zenuwachtig zijn omdat je iets leuks gaan doen of omdat je iets leuks gaat krijgen, maar je kan ook behoorlijk zenuwachtig worden van minder leuke dingen.
Wanneer je zenuwachtig ben om leuke dingen, dan zijn die zenuwen helemaal niet zo erg en kun je er misschien nog wel om lachen.
Ben je zenuwachtig om minder leuke dingen, dan zijn die zenuwen toch niet zo prettig en zou je er het liefst zo snel mogelijk vanaf willen.

Ik kan me nog heel goed herinneren dat ik heel zenuwachtig was toen ik mijn eerste brommobiel ging halen en dat ik zat te wachten tot dat hij rijklaar gemaakt zou zijn.
Vaak komt er bij deze zenuwen ook nog eens iets van ongeduld bij kijken, want zeg nou zelf het is toch iets leuks en je wilt er zo snel mogelijk mee gaan rijden.
Op het moment dat ik het telefoontje kreeg dat m'n brommobiel klaar stond, toen ik wel een gat in de lucht springen en gingen de zenuwen helemaal als een gek door mijn lijf heen.
De zenuwen zakte pas toen ik eenmaal in mijn brommobiel weg reed op weg naar huis en ik was zo blij als een klein kind die zijn cadeau's mag open gaan maken met z'n verjaardag of met sinterklaas.

Men zal dit ook wel herkennen, je ontmoet een leuk meisje of een leuke vrouw en er slaat een vonk over.
Je spreekt elkaar voor het eerst of je hebt elkaar net voor het eerst zien staan en dan maak je je eerste afspraakje met haar.
Op dat moment beginnen de zenuwen je behoorlijk op te spelen en hoe dichter je bij het afspraakje komt, hoe erger de zenuwen in je lijf te keer gaan. WOW!!
Ineens vraag je je wel af of je er goed uit ziet en of je wel een lekker luchtje op hebt en noem maar op wat er nog meer bij komt kijken, gewoon gekkenwerk op zo'n moment.
Je komt op je afspraakje en je ziet elkaar en dan zou je zeggen dat de zenuwen minder zouden worden, helaas gaat dat in dit geval niet op en blijven de zenuwen nog even door gieren in je lijf.
Naarmate het afspraakje duurt, zakken de zenuwen langzaam weg en zelfs dan nog als het afspraakje voorbij is blijf je nog altijd met enige zenuwen zitten.
De wonderen van het verliefd worden en zijn zitten dan in je lijf en dat is toch een mooie gebeurtenis.

Dit zijn nou echt gevallen waarop je kan zeggen dat de zenuwen die je dan hebt een best wel prettig gevoel met zich meebrengen en toch zijn ze weer heel verschillend van elkaar.
Maar stel dat je nu zenuwen hebt vanwege minder leuke gebeurtenissen of minder leuke dingen.

Ik kan me nog goed herinneren toen ik het ongeluk gehad heb, dat ik op een gegeven moment best wel zenuwachtig was.
De zenuwen kwamen toen doordat ik met allerlei dingen te maken kreeg waar ik nog noot mee in aanraking was geweest en daarbij ging het om verzekeringsmaatschappijen, advocaten en verplichte dokters bezoeken voor lichamelijke controles.
Ik wist eigenlijk niet wat ik moest verwachten of waar ik überhaupt mee te maken ging krijgen of wat de mensen nu eigenlijk van mij wilde.
Mijn zenuwen werden het ergst op de momenten wanneer ik afspraken had met verzekeringsagenten of advocaten en dergelijke.
Maar toen dit hele gebeuren helemaal afgrond was, toen zakte bij mij pas de zenuwen en dat waren zenuwen die ik liever niet gehad zou hebben.

Nu de laatste tijd heb ik ook heel erg met zenuwen te maken en ben ik behoorlijk zenuwachtig omdat ik op de uitslag van allerlei onderzoeken zit te wachten die heb ondergaan.
Hierover heb ik dan al wel wat over geschreven in eerdere stukken op mijn blog, maar ik kan je verzekeren dat het zenuwen zijn die je behoorlijk uitputten.
Het zijn ook zenuwen die te maken hebben met m'n gezondheid en dat is iets wat bij mij heel waardevol is en waar ik toch probeer om mijn gezondheid zo goed mogelijk te houden.
In ieder geval zit ik er nu nog mee tot vanmiddag half 3 en als het goed is moet dan het verlossende antwoord komen waarop ik zit te wachten.
Het maakt me dan ook op het moment niet zoveel uit of het dan goed of slecht nieuws is, maar ik weet dan wel gelijk waar ik aan toe ben en wat ik er eventueel mee kan gaan doen.

Zenuwen kun je van verschillende dingen krijgen en hiervan heb ik er nu een aantal genoemd, maar ik kan me ook nog goed de zenuwen herinneren voor een examen die ik moest gaan maken.
Nou ja er zijn maar zat dingen dus waarvan je zenuwen gaan opspelen.
Je kan je afvragen of zenuwen goed zijn voor een mens, maar ik denk dat zenuwen best goed kunnen zijn voor een mens zolang het maar niet te erg wordt.
Zenuwen kunnen er ook voor zorgen dat je lichamelijk klachten kunt krijgen of soms kun je er gewoon echt ziek van worden en dat is helemaal geen pretje.
Ik heb het dan wel nog niet echt meegemaakt dat ik er echt ziek van geworden ben, maar ik kan me wel momenten herinneren dat ik er behoorlijk lichamelijk klachten van kreeg.
Toch zeker sinds ik met PDS te maken heb, krijg ik altijd lichamelijk klachten en dan met name in m'n buik wat voor PDS-patiënten heel normaal is hoe raar het ook klinkt.
Mensen met PDS hebben nu eenmaal een hele gevoelige buik en die zal dus ook als eerste gaan opspelen, zelfs wanneer de zenuwen nog niet eens zo erg zijn.
Zenuwen kunnen een hoop doen met een mens en het kan dus zoveel doen dat het je gezondheid gaat beïnvloeden.
Wanneer zenuwen je gezondheid gaan beïnvloeden, dan lijkt mij dat niet echt goed meer voor een mens.
Maar wat doe je tegen zenuwen als je zenuwachtig bent?
Om eerlijk te zijn zou ik niet weten wat je eraan zou kunnen doen om het een beetje dragelijk te maken.
Ik denk dat ieder mens daar zelf een weg in moet zien te vinden en dat is makkelijk gezegd dan gedaan.
in ieder geval zenuwen komen opzetten, maar zullen uiteindelijk ook weer wegzakken.

1 opmerking:

  1. Wat leuk om dit te lezen. Bedankt voor het delen van deze informatie!

    BeantwoordenVerwijderen