zondag 27 maart 2011

Herken je deze PDS-klachten?

De afgelopen week loop ik weer behoorlijk te tobben met m'n buik en dat is echt super vervelend.
Ik kan niet echt zeggen waardoor ik de afgelopen week behoorlijk last van mijn buik heb, maar ik kan er wel een beetje naar gissen.
De laatste tijd heb ik het behoorlijk druk gehad en daar zijn ook weer wat spanningen bij komen kijken.
Samen met m'n moeder zorgen wij voor de verspreiding van de ochtendkrant en de middagkrant.
Mijn moeder is ziek geweest en heeft daardoor ook nog een week in het ziekenhuis gelegen.
Doordat m'n moeder ziek is geweest, zijn er een heleboel dingen op mijn schouders terecht gekomen.
Nu moest ik in m'n eentje zorgen dat de verspreiding van de kranten in goede banen geleid werd.
Ik vind dat ook helemaal niet zo erg, maar wel dat de PDS klachten behoorlijk gaan opspelen.

Intussen is m'n moeder wel enigszins opgeknapt, maar toch is ze ook nog niet helemaal beter en nu moet ik aankomende week zelf voor een kleine ingreep naar het ziekenhuis en daardoor kan ik m'n moeder een paar dagen niet helpen.
Normaal zou ik daar geen problemen mee hebben, maar ja in dit geval zie ik dat nu toch wel even anders en is er niks wat ik daaraan kan doen.

Maar goed, doordat mijn buik nu zo lekker aan het vervelen is en hij ook behoorlijk pijn doet, merk ik dat ik steeds minder kan hebben op het moment.
Als ik naar bed ga, dan duurt het meestal eventje voordat ik in slaap val en de rest van de nacht slaap ik heel onrustig jammer genoeg.
Ook wilde ik vandaag (zondag 27 maart) lekker uitslapen, maar helaas ging deze vlieger niet op.
Ik werd wakker en mijn buik deed zo'n pijn dat het gewoon door trok naar mijn rug en daardoor kon gewoon niet meer in bed blijven liggen.
Ik weet niet of meerdere mensen dit hebben, maar het is echt super vervelend.
Je hebt nog slaap en je wilt dus ook nog wel verder slapen, maar door die vervelende pijn in je buik gaat dat niet meer lukken.
Ook is het nog eens zo dat dit weekend de klok een uur vooruit is gegaan en dat kan ik als een voordeel zien of als een nadeel.
Als ik kijk naar de wintertijd, dan zou ik al om 5 uur uit m'n bed gekomen zijn en als ik nu kijk naar de zomertijd, dan ben ik gewoon om 6 uur uit m'n bed gekomen.
Wat is nu het nadeel en wat is nu het voordeel?
Nadeel is als het nog wintertijd zou zijn, dan zou ik dus wel heel vroeg uit m'n bed gekomen zijn.
Voordeel is dat de zomertijd is ingegaan en ben ik dus om 6 uur uit m'n bed gekomen en dat is dan nog wel vroeg, maar toch scheelt het weer een uurtje.

Om terug te komen op mijn PDS klachten.
Van de week was het bij mij ook ook nog eens als ik uit bed kwam, dan moest mijn buik op gang komen en gingen ze behoorlijk tekeer en daardoor had ik er ook weer heel veel last van.
Na het werk van de kranten kwam ik thuis en dan deed ik weer een beetje eten en ging dan naar m'n bed.
Als ik dan weer rond de middag uit bed kwam, dan leek het wel alsof m'n buik weer wat minder pijn deed. Jammer genoeg was dat dan ook maar voor even, want als ik dan weer in beweging kwam om dingen te gaan doen die ik moest doen, dan kwam de pijn weer lekker opzetten.
Hoe verder de dag vorderde hoe meer pijn ik ging krijgen en dan 's avond was het dan helemaal erg.
Het is ook nog eens zo dat ik de afgelopen week heel erg moe ben en dus nog sneller moe en erger.
Ik ging dan ook vroeg naar bed in de avond om de volgende dag weer enigszins weer een beetje fit te zijn, maar als je vraag wat doe je nu tegen die klachten?
Dan zeg ik gewoon dat ik niet zo heel veel doe tegen die klachten.
Ik kan er ook niet zo heel veel tegen doen als alleen maar zorgen dat ik rustig blijf en mezelf niet te veel frustreer met het feit dat ik zoveel pijn heb.
Als ik mezelf zou frustreren omdat ik zoveel klachten heb, dan zouden de klachten alleen nog maar erger worden en dan ben nog een stapje verder van huis.
Het valt niet meer om met pijn rond te lopen en dat er nog meer andere klachten bij komen kijken, maar het heeft totaal geen zin om je daar druk over te maken.

Buiten de klachten van pijn en vermoeidheid, heb ik ook heel veel last van gasvorming en winderigheid en dat wordt bij mij dan ook weer veroorzaakt door de spanningen.
Mijn stoelgang is onregelmatig en daardoor moet ik soms vaker op een dag of het gaat heel moeilijk om naar de wc te gaan.
In ieder geval probeer ik hier wel een beetje rekening mee te houden als het om eten gaat, want als je nu ook nog eens dingen gaat eten die de gasvorming een extra duwtje geeft dan krijg je nog meer gasvorming en wordt de winderigheid ook erger.
Ook wat betreft de stoelgang probeer ik rekening te houden door te kijken wat ik eet en waardoor het een beetje stimulerend werkt.

Met al deze klachten moet ik gewoon rekening houden door gewoon pas op de plaats te maken en door niet te veel te willen.
Ok ik kan niet een hele dag lekker actief bezig zijn, maar in plaats daarvan moet ik gewoon vaker mijn rust pakken en dan maar proberen te genieten van de dingen die ik op dit moment nog wel kan.

Misschien denk je nu wat een slap gelul allemaal, maar zo kan ik wel laten zien hoe ik nu om ga met mijn PDS en weet je ook een beetje waar ik mee te kampen heb.
Voor sommige mensen is het fijn als ze herkenbare dingen lezen en daardoor stelt het ze een beetje gerust en ontspannen ze zich misschien weer iets makkelijker.
Mijn doel is ook om mensen een beetje te helpen en dat doe ik met liefde en plezier.
Het is gewoon fijn als je er niet helemaal alleen voor staat en dat je ziet dat er meerdere mensen zijn die het zelfde doormaken als jij zelf.
In deze maatschappij wordt je al snel een beetje aan je lot over gelaten en krijg je al gauw het gevoel dat je er alleen voor staat en dat is best jammer.

Heb je vragen of wil je je ervaringen met me delen, dan kan dat altijd.
Je kunt je vragen en of je ervaringen mailen naar info@alandavis.nl

Voor meer informatie ga dan www.pdsb.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten