dinsdag 1 maart 2011

Slapen en PDS

Wat ik heb begrepen is dat mensen met PDS soms moeite met slapen hebben of als ze in bed liggen bepaalde klachten hebben en ik denk dat ik daar ook wel over mee kan praten.

Sinds ik PDS heb en als ik dan naar bed ga, dan kan ik nooit gelijk slapen.
Het maakt niet uit hoe laat ik naar bed ga, of het nu in de ochtend is of ergens in de avond.
Als ik naar bed toe ga en ik lig er niet in, dan beginnen mijn spieren rond mijn middel, heupen en bovenbenen te vervelen. Het is niet dat ze dan pijn doen die spieren, maar het is net of ze dan vermoeid aanvoelen of zo iets dergelijks.
Ik kan het niet goed uitleggen hoe m'n spieren nou precies voelen, want het is ook niet echt kramp of misschien hele lichte kramp wat ik voel. In ieder geval is het geen fijn gevoel en dan weet ik nooit hoe ik moet gaan liggen het eerste uur of half uur en dat is echt irritant.
In ieder geval ben ik dan het eerste uur aan het draaien in mijn bed en dat is echt om gek van te worden soms. Eerst ga ik op mijn buik liggen, maar dat duurt niet zo lang omdat mijn buik dat niet kan hebben. Dan draai ik weer op m'n rug en van m'n rug draai ik eerst op m'n linker zij en dan weer op m'n rechter zij en dat doe ik dan een paar keer.
Dat ik op mijn buik moet gaan liggen is omdat ik het idee heb, dat die spieren dan op de een of andere manier een beetje ontspannen en zo ook dat hele draai ritueel op zich al.
Sinds kort doe ik ook wel eens wat anders en dan zijn m'n spieren sneller ontspannen, waardoor ik dan sneller in slaap val. Ik maak van mijn handen vuisten en die stop ik dan onder m'n rug en ik ga er dan op liggen. Om precies te zijn stop ik mijn handen net boven m'n stuitje en dicht bij m'n ruggenwervel.
Met m'n rug lig ik dan op mijn knokkels en die drukken op een bepaald punt van m'n rug waardoor de spanning van de spieren afgaat.
Als ik nog maar net op op m'n vuisten lig, dan is het eerst een scherpe pijn of gevoel en dat neemt dan geleidelijk af. Als de pijn dan weg is, zijn mijn spieren ontspannen en dan kan ik heerlijk in slaap vallen, het is misschien raar, maar bij mij werkt het in ieder geval goed.
Ik ga niet zeggen dat je dit moet doen en ik ga ook niet zeggen dat het een aanrader is, want ik weet deze punten te vinden doordat ik bij een chiropractor ben geweest.
Verder weet ik ook niet of meer mensen last hebben op deze plek die ik net vertelde en of dat het ook bij iedereen zal werken.

Dan heb ik ook nog wel eens het gevoel alsof er allemaal beestjes op mijn lijf rond lopen.
Dat ik het gevoel heb dat er beestjes op mijn lijf lopen heb ik gelukkig niet altijd, want het is gewoon een super irritant gevoel.
Je bent constant aan het krabben of aan het wrijven over je lijf en ik heb er zeker een half uur last van als ik dat gevoel heb.
Wat je hier nu aan zou moeten doen dat weet ik niet, maar mocht iemand dat wel weten dan wil ik het graag horen en misschien dat het dan iets voor mij zou kunnen zijn.
Het is ook heel verschillend wanneer ik dit heb en hoe vaak ik dit heb. Soms heb ik het maar een paar keer per jaar en som wel meer keren. Ook duurt het de ene keer een week en de andere keer een maand.

Wat ik ook wel eens heb, is dat als ik 's morgens wakker word mijn buik pijn doet en dat trekt dan helemaal door naar m'n rug en dan moet ik echt uit bed.
Ik weet ook niet of meerdere mensen dit hebben, maar ik heb het wel zo af en toe.
Van tijd tot tijd slaap ik soms best wel eens veel en dan kan ik rustig 10 uur slapen, maar op een gegeven moment kan ik dan ook weer wakker worden met heel veel buikpijn en door trekt naar m'n rug en dan ben ik zo uit bed. Als ik dan uit bed ben, dan duurt het meetstal een half uurtje en dan is die pijn weer weg gelukkig, maar ik kan zeggen het is niet fijn en ik heb het nooit eerder gehad voordat ik PDS had.

Sinds ik PDS heb, kan ik ook wel eens van die onrustige nachten hebben en komt het ook regelmatiger voor sinds ik PDS heb.
Waar dat nu aan ligt zou ik niet weten, maar ik leg me er meestal maar bij neer en blijf dan gewoon rustig in bed liggen. Soms weet ik wel waar het door komt, dan weet ik dat m'n darmen lekker onrustig zijn en dan doet m'n buik ook pijn en ook hierbij leg ik me er maar bij neer en blijf ik rustig in bed liggen en heel soms ga ik uit bed als ik er te veel last van heb.
Meestal als ik slaap, dan slaap ik wel goed en heb ik voor m'n gevoel ook wel dat goed geslapen.
Toch heb ik ook wel regelmatig het gevoel als ik wakker word, dat ik dan nog steeds ontzettend moe ben en dat is echt vervelend als je dag dan net begint.
Nu heb ik de mazzel, dat als ik klaar ben met de kranten dat ik gewoon terug naar bed kan.
Als ik dan in de middag dan wakker word, kan het wel eens een heleboel schelen en soms heeft het ook helemaal niks uit gehaald en zou ik zo weer kunnen slapen.
Of dit voor meerder mensen herkenbaar is weet ik niet, maar dit is iets waar ik wel mee te kampen heb de laatste jaren.

Verder heb ik met slapen niet zo heel veel problemen en geniet ik zeker van m'n heerlijke bedje.

Heb je vragen of wil je meer informatie over PDS, ga dan naar de website van de PDSB. www.pdsb.nl

2 opmerkingen:

  1. heb het zelfde probleem als ik in bed leg krijg ik op een gegeven moment buikpijn niet zo erg maar wel vervelend . en dat trekt naar mijn rug . kan dan niet meer slapen. ben dan de hele dag moe. dus ik begrijp heel goed wat je voelt. ik hoop dat er meer mensen zijn met dit probleem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. bij mij is het zelfs het GROOTSTE probleem....liggen en darmbuikpijn, Als ik op mijn linkerzij ga liggen is de pijn er akuut en wordt steeds erger.,daarna uitstraling naar de rug en mijn middenrif begint erg gespannen te raken. Uiteindelijk kan ik geen houding meer vinden waarin ik geen pijn heb.Als ik snachts meer pijn heb,dan heb ik er overdag ook veel meer last van,en het duurt dagen voor de overprikkeldheid afzakt. Periodiek zijn de nachten voor mij een ramp...om wanhopig van te worden. en dat allemaal door linksboven in mijn buik vastzittende lucht!!! beweging geeft wat 'opluchting'....
    gr.MCB

    BeantwoordenVerwijderen