maandag 28 maart 2011

PDS verschilt van minuut tot minuut, van dag tot dag.

Als je PDS hebt dan kan het van minuut tot minuut en van dag tot dag verschillend zijn in hoe je je voelt.
Soms is dat heel erg lastig, want je weet eigenlijk nooit hoe dag zal gaan verlopen als het daarom gaat.
Nu sta ik daar niet altijd bij stil en dat is maar goed ook, want anders zou je niet fatsoenlijk kunnen leven.
Het is ook niet goed om daar te vaak bij stil te staan, je moet er wel enigszins rekening mee houden.
Ik weet niet hoe andere PDS-patiƫnten hiermee omgaan, maar ik denk dat het voor een ieder van ons niet altijd mee valt om daar altijd goed mee om te gaan.

Als ik nu naar mezelf kijk hoe het de afgelopen week of dagen is gegaan, dan heb ik mijn redelijk goede momenten gehad en mijn slechte momenten.
De oorzaak waarom ik klachten heb probeer ik wel eens te achterhalen en soms lukt me dat en soms lukt me dat helemaal niet, maar dat ik klachten heb dat is een ding wat zeker is.

Sinds een paar weken weet ik dat ik a.s. donderdag 31 maart voor een kleine ingreep geopereerd moet worden en soms houd het me bezig, maar gelukkig ook niet altijd.
Waarschijnlijk dat ik hier onbewust toch te veel mee bezig ben, maar dat weet ik dus niet helemaal zeker.
Stel dat ik er onbewust mee bezig ben, dan kunnen er onopgemerkt toch spanningen bij komen.
Door die spanningen kunnen de klachten bij dus behoorlijk gaan opspelen en soms dusdanig dat ik tot heel weinig of tot helemaal niks meer in staat ben om iets te doen.
Natuurlijk ben ik nu de datum van de ingreep dichterbij komt wel iets meer mee bezig en komt daar toch enigszins toch wel wat gezonde spanning bij kijken, maar ondanks dat het gezonde spanningen zijn krijg ik dus behoorlijk veel last van mijn buik.

Om nu maar weer eens op het verschil terug te komen in hoe je je voelt, dan is het bij mij heel erg wisselend geweest de afgelopen week of dagen.
Laat ik duidelijk zijn dat ik elke dag last heb, maar de mate waarin bepaald hoe ik me voel of hoe ik me daarin kan bewegen.
Vorige week had ik een best goede dag en het was lekker weer, dus het was echt zo'n dag om maar eens even lekker buiten aan de gang te gaan en dat heb ik toen ook gedaan.
Ik ben namelijk de tuin een beetje gaan opruimen, want dat was weer heel hard nodig.
Overal lag wat vuil en bladeren die nodig eens even opgeveegd moesten worden, daarbij stonden er hier daar wat spullen die nou niet echt het aanblik van de tuin verfraaide.
Ik ben toen zo ongeveer 2 en een half uur bezig geweest en dat was in eerste instantie gewoon heerlijk.
Na 2 en een half uur had ik het wel weer gehad omdat mijn buik behoorlijk pijn ging doen en toen was het tijd om te gaan stoppen.
Op zo'n moment moet ik gewoon pas op de plaats maken en moet ik mijn gemak gaan houden en niet te veel gekke dingen meer doen.
Ik heb toen even lekker op de bank gezeten en even lekker niks gedaan en na ongeveer 3 3 kwartier begon de pijn een beetje af te nemen gelukkig. Als ik dat even niks doen nog even vol hou voor een 3 kwartier, dan kan ik weer enigszins weer wat gaan doen.
Als ik dan weer wat ga doen, dan weet ik dan ik gewoon lekker rustig aan moet doen en wat lichtere dingen moet zoeken om te doen.
Dit is dan een dag waarbij ik me dus redelijk goed heb gevoeld, maar ik heb dus ook dagen gehad dat ik dus niet zo lekker in m'n vel heb gezeten.

Elke morgen als ik opsta, dan is het voor mij altijd maar even afwachten hoe mijn buik gaat reageren of hoe mijn buik aanvoelt.
De ene keer heb ik iets meer tijd nodig om op gang te komen en de andere dag kan het weer zo zijn dat ik sneller op gang kom. Ik heb ook van die momenten dat mijn buik 's morgens zo onrustig is als ik opsta, dan weet ik gewoon dat ik even heel rustig aan moet doen en dan weet ik ook dat ik eerst naar de wc moet voordat ik de deur uit kan gaan.
Soms gebeurd het ook wel eens dat ik op het punt sta om de deur uit te gaan, maar dan opeens heel snel naar de wc toe moet en dan gebeurd het wel eens dat ik te laat ben om de krant in ontvangen te nemen.
Als ik bij de krant ben dan kan het ook van moment verschillen in hoe ik me voel, want zo heb ik niet zoveel last en het andere moment loop ik ineens met steken in mijn buik rond.
Gelukkig heb ik meestal de luxe dat ik mezelf dan even terug kan trekken en het werk aan een ander over kan laten.

De afgelopen week is elke dag wel een beetje anders geweest, maar het wat ongeveer het zelfde was, dat ik 's morgens heel veel last had met ups en downs en dat ik gewoon aan het werk ging.
Na de krant ging ik dan weer terug naar bed tot ongeveer 12 of 13 uur in de middag.
Als ik dan uit bed kwam, dan dacht ik hmm m'n buik voelt op het moment best redelijk aan en dan ging ik naar beneden en deed ik wat drinken en nog even wakker worden.
Maar als ik dan in beweging kwam om bijvoorbeeld de hond uit te laten, dan begon mijn buik al weer te zeuren van pijn en soms voelde ik mijn buik letterlijk een beetje opzwollen en kreeg ik last van gasvorming.
Nou ja zolang ik buiten ben, laat ik m'n wind(tjes) gewoon vliegen. Als ze maar te veel lawaai maakte en toch zeker niet als er nog mensen in de buurt zijn, want dan voel ik me toch even niet zo prettig.
Naarmate de dag dan vorderde begon mijn buik meer pijn te doen tot dat ik in de avond gewoon helemaal uitgeld was en tot niks meer in staat was.
Doordat mijn buik de laatste weken, dagen zo behoorlijk aan het opspelen is, ben ik ook heel erg moe en slaap ik dus ook behoorlijk veel.
Soms denk ik wel eens, sjonge waar kan ik toch zo moe van zijn en soms denk ik, sjonge ik heb al zoveel geslapen en ik ben nog moe en als ik dan ga liggen, dan kan het zijn dan ik weer heel goed slaap voor een paar uur.

Afgelopen zaterdag heb ik heel veel last gehad en heb ik ook heel veel geslapen en daardoor kon ik in de middag nog iets of wat doen om de dag te vullen.
Ik ben zaterdag avond ook weer redelijk bij tijds naar bed toe gegaan, omdat ik zo moe was en dat gezeur van mijn buk even flink beu was.
Ik heb in eerste instantie heerlijk geslapen, maar rond een uur of 6 (zomertijd) deed mijn buk zo ontzettend veel pijn dat het gewoon door trok naar mijn rug en kon ik gewoon niet meer blijven liggen.
Van ellende ben ik dus uit bed gegaan en heb ik me maar een beetje bezig gehouden achter de computer.
Nou ik kan je wel zeggen dat het flink balen is dat je uit bed moet, maar eigenlijk helemaal nog niet wil omdat je nog even verder wil slapen.
Nou ja als je het van de positieve kant bekijkt, dan heb je in ieder geval een hele lange dag.
Hoewel deze lange dag niet echt een welkome was voor mij, want ik heb de rest van de dag helemaal niks kunnen doen door de pijn en daarbij was het nog eens heel lekker weer en dan krijg ik gewoon zin om wat te gaan doen buiten, maar helaas.
Die zondag was echt zo'n dag dat ik echt m'n best moest doen om niet gefrustreerd te raken.

Vandaag maandag heb ik ook wel heel veel last, maar gelukkig ietsje minder dan gisteren.
Het is nog wel niet veel, maar in elk geval beter dan gisteren en daardoor kon ik vandaag weer een klein beetje dingen doen.

Als je het zo eens bekijkt dan is bij mij geen dag echt het zelfde geweest als het om de klachten gaat.
Ze komen wel iedere dag terug, maar op welk moment of hoe erg, dat is dus heel verschillend.
Als mijn buk heel erg pijn doet, dan heb ik ook moeite om te bukken en als ik dan buk, dan doet dat heel veel pijn en begin ik te hijgen alsof ik een hele marathon gelopen heb.
Door de pijn zet mijn buik op en als ik dan ga bukken, dan wordt alles naar boven gedrukt en daardoor kan ik weer minder lucht inademen.
Ze zeggen dat je in beweging moet blijven en dat is ook wel waar, maar als ik zoveel pijn heb, dan zal ik ook niet veel bewegen.
En dat vind ik soms best frustrerend, want ik ben van naturen geen stilzitten.
Het is soms gewoon balen dat de PDS klachten zo van minuut tot minuut en van dag tot dag kunnen verschillen, want zo plan je om iets te gaan doen en zo kun je het niet doen omdat je er door de klachten niet toe in staat ben.
Hierover bestaat soms nog een heleboel onbegrip en ergens kan ik me dat wel voorstellen, maar het zou toch fijn zijn als wat meer mensen hier meer begrip voor zouden hebben.

Heb je PDS en heb je vragen of wil je meer informatie, ga dan naar www.pdsb.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten