donderdag 3 maart 2011

Hoe kun je buikpijn verzachten of verlichten?

Iedereen weet wel wat het is om buikpijn te hebben, maar mensen met PDS hebben er heel vaak mee te maken en dat is erg vervelend.
In dit stuk schrijf ik eerst een stuk waarover ik veel heb nagedacht en waar je misschien niet gauw aan zou denken omdat je het vanzelfsprekend vind of omdat je het niet in verband brengt met.
Maar ook denk je er misschien niet aan omdat je misschien te veel bezig bent met de buikklachten.
Daarna vertel ik wat over wat ik doe om de buikpijn te verzachten.

Je buik zie ik als een groot onderdeel van je lichaam en ik zie het ook als de verbrandingsruimte van je lichaam en daarom is het ook een heel belangrijk onderdeel van je lichaam.
Zoals ik eerder heb geschreven, is je buik bij bijna alles een factor hoe je je voelt of hoe je weerstand is.
Als je erover nadenkt dan is het ergens wel logisch dat als de verteringsproces niet goed verloopt dat je dan ergens last kun krijgen ergens in je lichaam.
Je darmen zorgen immers voor de voedingsstoffen die lichaam nodig heeft en als dat niet goed verloopt, dan kun je dus wel eens last krijgen van spierpijn of van iets anders in je lichaam.
Alles in je lichaam hangt aan elkaar, door middel van bloedvaten, zenuwen en door botten en spieren.
Door de dingen die ik lees of mee gemaakt heb en door een beetje nadenken, vond ik dit wat ik hierboven op schrijf niet eens zo heel onlogisch.
Vaak sta je er eigenlijk niet eens bij stil, veel dingen zijn namelijk vanzelfsprekend en daardoor zul je er ook niet gauw over nadenken.
Toch kan het best grappig zijn om er over na te denken en misschien doet je dat tot dingen beseffen of ga je nog eens wat dieper nadenken, maar dan wel tot op zekere hoogte.

Als ik veel last heb van mijn buik, dan merk ik dat ik ook sneller last heb van andere dingen in m'n lichaam. Hierbij kun je dus denken aan spierpijn en meestal heb ik dan last van mijn spieren rond mijn middel, heupen en bovenbenen. Soms heb ik het echter ook op andere plekken in m'n lichaam.
Je kan ook denken aan hoofdpijn. Als ik veel last van m'n buik heb, dan kan ik sneller last hebben van hoofdpijn.
Je kan deze dingen misschien in verband brengen, omdat je darmen niet de juiste voeding kunnen geven aan je spieren, ingewanden of hersenen.
Het kan ook zijn dat je darmen te weinig voedingsstoffen afgeven, waardoor je spieren, ingewanden of hersenen niet genoeg energie hebben omdat gene te kunnen doen.
Doorbloeding van de darmen is ook heel belangrijk en je bloed zorgt voor de transport van voedingsstoffen, misschien niet echt direct met PDS te maken en misschien ook wel.
PDS heeft voornamelijk met je darmen te maken en daardoor ben ik echt iemand die over verschillende dingen na wil denken of het nu direct met iets te maken heeft of misschien ook wel helemaal niet.
In ieder geval kan ik daar soms best wel een bepaalde tevredenheid uit halen, omdat je soms met logisch redeneren best wel een bepaalde rust kunt creĆ«ren.

Wat heb ik wel eens gedaan en doe ik nog steeds om de buikpijn wat te verzachten.
Wat ik heel lekker vind als ik buikpijn heb, is een heerlijke warme kruik tegen mijn buik aanhouden. Door de warmte van de kruik ontspannen de spieren in m'n buik, waardoor de pijn iets of wat verlicht.
Dan doe ik ook nog wel eens wat anders en dat is namelijk even gewoon heerlijk rustig op bed of op de bank liggen. Als ik op de bank lig, dan kijk ik meestal tv, waardoor mijn gedachten even op wat anders gericht zijn en het zorgt voor wat afleiding. Doordat ik dan op de bank tv kijk en afleiding heb, kom je toch in een bepaalde ontspanning en kan het soms helpen de pijn wat te verlichten.
Als ik op m'n bed ga liggen, dan zet ik soms wat van die heerlijke rustige muziek op en soms zet ik ook wel eens een audioboek op. Bij beide dingen kom ik ook in een ontspannen situatie, waardoor ik soms ik slaap val en daardoor dus even geen last heb van buikpijn.
Wat ook wel eens kan helpen is gewoon even gaan liggen en heel bewust gaan ademen. Door op een bepaalde manier te gaan ademen en als je het dan goed doet, dan ontspant je lichaam en waardoor de pijn dan ook weer wat kan verlichten.
Soms heb ik gewoon een hele dag nodig waarop ik niks doe en meestal kan ik dan ook niks anders meer van de pijn, dan is het enige wat ik doe rustig zitten afwisselend met liggen waardoor de pijn dan op een bepaald niveau blijft, maar dan moet ik al niet in beweging komen.
Waar ik ook heel veel baat bij heb, is dat ik eens in de zoveel tijd naar een chiropractor ga. Nou heeft een chiropractor wat meer met alternative geneeswijze te maken, maar het sowieso al heel goed en dat geldt niet alleen bij mensen met PDS.
Een chiropractor is voor iedereen wel goed en het kan bij een heleboel dingen helpen.
Een chiropractor zorgt ervoor dat zenuwbanen weer wat vrijer worden en dat spieren en gewrichten wat losser komen, ook littekenweefsel kan daardoor wat soepeler worden.
Wanneer zenuwbanen wat vrijer komen en niet klem zitten, dan krijgen je hersenen ook weer wat meer de juiste signalen door.
Als je het dan over spieren en gewrichten hebt, dat hang ook weer samen met de zenuwbanen, maar het zorgt ook dat je lichaam ook weer wat makkelijker beweegt.
Dit wat ik hierboven genoemd heb, kan eigenlijk iedereen wel toepassen om te kijken of het bij hun ook werkt. Want ik zeg wel eens, baat het niet dan schaad het niet.

Wil je meer informatie over PDS?
Kijk dan eens op de website van de Prikkelbare Darm Syndroom Belangenvereniging. www.pdsb.nl

1 opmerking:

  1. Hi Allen
    Voor het eerst kom ik iemand tegen die hetzelfde mankeert als ik
    Ik zoek al jaren op het internet naar soortgelijke pijn symptomen maar ik had het gevoel dat ik de enigste ben
    Vervelend dat jij dit ook ervaart samen met al je andere aandoeningen
    Ik heb "alleen" maar buikpijn
    Sterkte in ieder geval

    BeantwoordenVerwijderen