donderdag 17 maart 2011

Maatschappelijke gevolgen PDS

Wat zijn nu de maatschappelijke gevolgen van PDS en wat kun je er nu aan doen?
Als je PDS hebt, dan loop je ineens tegen van alles en nog wat op.
Heel vervelend is dat je tegen heel wat maatschappelijke dingetjes aanloopt.
In het begin weet je misschien niet zo goed wat je ermee aan moet of wat je er nu aan kunt doen.
In het begin als je net PDS hebt, dan merk je dat je een boel dingen anders moet gaan doen.

Om even wat voorbeelden te noemen:
1. Je kunt niet meer werken of veel minder uren werken.
2. Je kunt niet altijd zomaar even een leuk dagje weg gaan.
3. Je hebt grote kans dat je regelmatig afspraken moet afzeggen.
4. Je loopt tegen onbegrip op van mensen om je heen of waar je mee te maken krijgt.

Dit zijn zo even een paar dingen waar je mee te maken krijgt of waar je tegen aan loopt.
Je zult deze dingen altijd tegen blijven komen als je PDS hebt, maar je leert er op een gegeven moment mee om gaan.
PDS komt veel voor in Nederland en in de westerse samenleving, maar ik heb gemerkt dat een hoop mensen niet weten wat PDS is omdat ze er nog nooit van gehoord hebben.
Doordat een heleboel mensen niet weten wat PDS is, loop je tegen een hoop onbegrip aan van die mensen en krijg je al gauw dingen naar je hoofd gesmeten die niet altijd even leuk zijn.

Om maar eens te beginnen heb je je familie, vrienden en kennissen waar je meestal als eerste mee te maken krijgt en hun uitlegt wat je hebt.
Sommige zullen proberen om het te begrijpen en sommige zullen hun schouders ophalen en denken of zeggen dat je je niet moet aanstellen of dat je wat meer vezels moet eten.
Je probeert ze zo goed mogelijk uit te leggen wat je hebt en waarom je afspraken soms moet afzeggen of waarom je bepaalde dingen doet of niet doet vanwege je PDS.
Toch zul je zien dat er altijd mensen in je directe omgeving niet direct begrip voor je zullen hebben.
Als het om vrienden gaat, dan heb je wel eens kans dat je bepaalde vriendschappen verliest en dat is erg triest en erg jammer.
In zo'n geval moet je maar denken: het is jammer dat die vriendschap verloren gaat of is, maar ze zijn dan blijkbaar gewoon niet wijs of slim genoeg.

Ik kan je een voorbeeld noemen van iets wat ik heb mee gemaakt.
Een neef van mij waar ik hele dikke vrienden mee ben en waar ik heel goed contact mee heb, kon ik vele jaren niet duidelijk maken waarom ik bepaalde dingen niet deed of waarom ik bepaalde dingen wel deed.
Om een voorbeeld te noemen:
Ik wilde geen vriendin omdat ik te veel met mezelf bezig was en omdat ik als ik verliefd zou worden of zijn, ik dan heel veel last van mijn buik zou hebben.
Ook als ik het verliefd zijn een beetje kwijt zou zijn, dan heb je het feit dat je een relatie moet onderhouden. Maar als jezelf niet lekker in je vel zit, dan kun je er niet goed zijn voor de ander, waardoor je de ander gewoon weer tekort doet binnen die relatie.
Daar snapte mijn neef helemaal niks van en dat heeft ook jaren geduurd voordat hij dat snapte.
Ook als het om werken ging snapte hij niet dat ik bepaalde werkzaamheden liet liggen of bepaalde banen liet liggen. Ik liet ze liggen omdat ik niet tegen druk kan en niet tegen stress, want dat veroorzaakt weer zo'n verschrikkelijk pijn in mijn buik dat ik daardoor weer uit zou vallen.
Nu heeft hij een tijdje geleden zelf in een hele diepe put gezeten en daardoor is hij heel anders geworden.
Ineens begon hij de werkelijke waarde van het leven in te zien en dat je je leven zo goed mogelijk moet leiden zodat je er zelf het meeste baat bij hebt en je het lekkerste bij voelt.
Toen hij in de put zat, kon hij eigenlijk bij niemand terecht om mee te praten en daarom kwam hij bij mij terecht, waarop hij zei dat ik praktisch de enige was die hem begreep door wat ik al achter de rug had.
Wat ik met dit verhaal wil zeggen is, dat het soms heel wat tijd kost voordat iemand gaat beseffen dat je je niet aanstelt en dat je wel degelijk iets mankeert en waarom jij bepaalde dingen doet of niet doet.
Dus soms wordt je geduld heel erg op de proef gesteld.

Wat betreft werk, daar kan het soms ook wel eens een lastige situatie worden.
Als je werk hebt, dan zul je je werkgever en je collega's uit moeten leggen wat je hebt en dat je misschien zomaar ineens je plaats verlaat.
Misschien kun je wel niet meer volledige dagen werken, maar wel een paar uurtjes per dag of een paar uurtjes in de week. Ook zul je moeten vertellen dat je niet altijd vroeg op je werk kun zijn, omdat je meer tijd nodig hebt door je buik.
Als je mazzel hebt, dan zullen ze je tegemoet komen en als je pech hebt, dan kun je wel eens te horen krijgen dat je ontslagen wordt en dat is erg vervelend.
Als je ontslagen wordt, dan kom je weer in een andere situatie terecht.
Je krijgt te maken met instanties en dergelijke en je moet gaan solliciteren en ook daarbij loop je weer tegen een hoop vervelende dingen aan.

Al met al kun je op elk ding binnen de maatschappij wel tegen dingen aanlopen en het ligt hem dan puur in het feit dat je PDS hebt, waardoor jij weer beperkingen hebt gekregen.
Alles valt te herleiden uit de klachten van PDS.
De vraag is, hoe ga je ermee om en wat kun je er aan doen?
Op de vraag wat zou je eraan kunnen doen?
Nou om eerlijk te zijn kun je er volgens mij niet zoveel aan doen als alleen maar heel veel geduld hebben en blijven uitleggen aan mensen en zorgen dat je een beetje steun in je omgeving kunt vinden.
Zelf kun je proberen om zo rustig mogelijk te blijven en gewoon het spel mee te blijven spelen en misschien ergens proberen wat tussen de spelregels heen te kruipen.
Goed opletten in elke situatie, want je weet nooit wat er kan gebeuren of wie je tegenover je krijgt.
Soms kun je bepaalde dingen gewoon in het voordeel van jezelf laten gebeuren.

Als ik naar mezelf kijk, dan kan ik zeggen dat ik al een boel achter de rug heb.
Ik weet ook dat ik er nog lang niet ben en dat ik waarschijnlijk nog heel wat vervelende dingen op mijn pad zal krijgen. In ieder geval heb ik dingen laten gebeuren en soms heb ik de dingen wat meer in mijn eigen voordeel kunnen zetten.
Maar laat je door de maatschappelijke gevolgen je niet ontmoedigen, maar probeer vanuit dat alles het positieve eruit te halen en ik weet dat dit makkelijk gezegd is dan gedaan.
Wat heel veel zal helpen is om lid te worden van de Prikkelbare Darm Syndroom vereniging.
Hier kun je voor heel wat dingen terecht als het gaat om PDS, zoals bijvoorbeeld brochures opvragen die je weer aan mensen kunt laten zien of geven die geen of weinig begrip voor je hebben.

Wil je meer informatie of heb je vragen, ga dan naar www.pdsb.nl en tevens kun je je aanmelden om lid worden van de Prikkelbare Darm Syndroom Belangenvereniging.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten