dinsdag 15 maart 2011

Waarom zou ik lid worden van de PDSB?

Waarom zou ik lid worden van de PDSB?
Dit is een vraag die mij gesteld werd door iemand die ik een jaar geleden heb leren kennen.
Deze persoon is de vriendin van een vriend van mij en toen kreeg ik te horen dat ze dus ook PDS had.
Ze vertelde me een beetje haar verhaal en wat ze al achter de rug had als het om PDS ging.
Toen vertelde ik haar over de PDSB en hoeveel hulp en informatie je daarin kunt vinden en krijgen.
Haar eerste reactie was: nou dat is leuk zo'n belangenvereniging, maar niet voor mij, want ik heb er niks mee en ik heb geen tijd voor dat soort dingen.
Helaas had ik toen net iets te weinig tijd om haar duidelijk te maken dat je niet iets hoeft met de PDSB, maar dat het wel degelijk je een heleboel informatie en hulp kan verschaffen.
Nu bijna een jaar later kom ik ze weer eens op een goed moment tegen.
Afgelopen zondag 13 maart gaf m'n vriend en zijn vriendin een verlovingsfeestje en toen vertelde ze me eerst dat ze bang was dat ik niet zou komen van wegen mijn PDS klachten.
Want helaas heb ik de afgelopen jaren heel veel klachten gehad, waardoor ik niet veel hun kant op kon komen en dat was wel heel erg jammer.
Nou ja in ieder geval had ik die vriend van me beloofd dat ik er zou zijn ongeacht in welke staat ik zou zijn, omdat ik zijn/hun verlovingsfeestje voor geen goud wilde missen.
Het mag duidelijk zijn ik ben daar naar toe geweest en ik was met haar in gesprek.
Nadat ze had aangegeven dat ze bang was dat ik niet zou komen, vertelde ze me dat ze de dagen ervoor heel wat last van haar buik had gehad.
Daarbij kwamen nu ook ineens de gedachten opwaaien, hoe zal het met m'n bruiloft gaan en hoe zou het nu verder gaan in de toekomst en als ik nu kinderen krijg hoe gaat het dan allemaal in z'n werking en hoe reageert mijn buik?
Ik zei dat ik haar volkomen begreep en omdat ze nu op weg is een paar flinke stappen aan het zetten is voor haar toekomst, dat ze nog wel meer momenten tegen zal komen waar haar buik behoorlijk zal op gaan spelen.
Daarbij heb ik ook gezegd dat ze gewoon moet proberen te genieten van elk moment voor zover dat gaat en dat als het moment daar is waar haar buik heel erg in de weg gaat zitten dat ze dan pas verder moest gaan kijken.
Ik heb dit moment ook weer gepakt om haar eens naar de website van de PDSB te krijgen en misschien eens zou moeten overwegen om daar lid van te worden.
Natuurlijk kwam ze gelijk weer met de reactie die ze een jaar geleden ook al had gegeven, maar nu kon ik haar toch een beetje op andere gedachten brengen en doet dan toch wel weer wat.

Om dus maar eens terug te komen op de vraag, waarom zou ik lid worden van de PDSB?
Mijn antwoord daarop is eigenlijk heel makkelijk en ook erg logisch vind ik dan tenminste.
Als je PDS hebt, dan kom je toch een hoop dingen tegen waar je eigenlijk geen raad mee weet.
Of je heb er net te weinig kennis van of je bent gewoon op zoek naar informatie.
De PDSB verschaft je de nodige informatie die je nodig hebt en geeft je ook nog eens de nodige antwoorden op je vragen die je eventueel zou hebben.
Vaak zijn de antwoorden gewoon te vinden op de website, maar als je het antwoord nu eens niet kunt vinden op de website?
Als je lid bent van de PDSB, dan is er niks aan de hand. Je gaat als je lid bent naar het ledenforum en daar kun je eventueel nog meer antwoorden vinden op vragen die je hebt, maar die een ander al wel eens gesteld heeft en als je antwoord ook daar niet bij staat, dan stel je je vraag gewoon op het ledenforum.
Op het ledenforum stel je je vraag en je krijgt er altijd reactie op terug met meestal het antwoord op je vraag of eventueel advies.
Het ledenforum is ook een plek om met lotgenoten contact te hebben, om ervaringen met elkaar te delen en ook als je gewoon even je verhaal kwijt wil.
De PDSB organiseert van tijd tot tijd regionale of landelijke bijeenkomsten, waarbij je eventueel lezingen kunt bijwonen of gewoon voor de informatie en contact met lotgenoten kunt krijgen/hebben.
Een paar keer per jaar geeft de PDSB een verenigingsblad uit genaamd Prikkels. Dit blad zit boordevol informatie, nieuwtjes en verhalen van mensen.
Buiten het blad Prikkels heeft de PDSB een verscheidenheid aan brochures.
Deze brochures kunnen erg handig zijn voor mensen die je niet begrijpen of niet weten wat PDS is.
Ook zijn er brochures voor werkgevers, zodat je eventueel makkelijker kunt uitleggen wat PDS is en met wat voor klachten je rond loopt of wat je eventueel nodig zou hebben om te werken.

Als het antwoord nog niet duidelijk is, dan weet ik het ook niet meer.
In ieder geval kort samen gevat:
De PDSB is gewoon de plek waar je terecht kan voor informatie, advies, hulp en contact met lotgenoten.

Het heeft mij wel heel veel geholpen, dus waarom zou je geen lid worden van de PDSB!!

Voor de website van de PDSB ga je naar www.pdsb.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten