dinsdag 8 maart 2011

Wat is het vervelendst aan PDS?

Bij PDS heb je meerdere klachten te maken en dat kan bij iedereen verschillend zijn.
Bepaalde klachten zijn bij alle PDS-patiƫnten het zelfde en dat zijn bijvoorbeeld buikpijn en vermoeidheid.
Buiten de lichamelijke klachten heb je ook nog eens met andere factoren te maken, zoals je sociale leven of je werkplek met collega's.

Ik stel me dan wel eens de vraag wat vinden PDS-patiĆ«nten nu het vervelendst aan PDS hebben?
Als ik nu eens kijk naar de dingen waarmee je te maken hebt als je PDS hebt.
Ik zal zo eens wat dingen opnoemen, misschien dat ik wat dingen vergeet.
Als eerste zal ik de directe klachten op noemen, ten tweede zal ik de eventuele bijkomend symptomen noemen en ten derde andere vervelende bijkomstigheden. Misschien dat ik dingen vergeten ben, maar dat moet je me dan maar niet kwalijk nemen.

Lichamelijke klachten:
1. Buikpijn (Krampen, Steken, Pijnscheuten en hevige buikpijn)
2. Onregelmatige stoelgang (Verstopping, Diaree)
3. Plotselinge aandrang
4. Vreemde ontlasting
5. Vermoeidheid
6. Opgeblazen gevoel (Gasvorming, Vol gevoel)
7. Winderigheid

Bijkomende symptomen:
1. Hoofdpijn
2. Spierpijn
3. Brok in de keel (moeite met slikken)
4. kriebels (net of er beestje over je lijf heen lopen als je in bed ligt)
5. Brandend maagzuur (Oprispingen)
6. Psychisch
7. Moeilijk slapen (Moeilijk inslapen of regelmatig wakker worden in de nacht)

Andere vervelende bijkomstigheden:
1.Sociale leven
2. Werk
3. Onbegrip
4. Beperkingen (Inleveren van dingen die je eerst wel kon)
5. Eten (Rekening moeten houden met wat je eet)

Nou er zijn dus heel wat dingen waar je ineens mee te maken krijgt als je PDS hebt.
Sommige dingen zijn vervelend als je nog maar net PDS hebt en er zijn dingen die vervelend blijven.
Met alle dingen die ik opgenoemd heb, daar leer je op een gegeven moment mee om te gaan.
Hierbij kun je dus terug kijken naar een eerder stuk van mijn blog over PDS en acceptatie.

In ieder geval heb ik praktisch bij alles wat ik net noemde het uiteindelijk gewoon geaccepteerd, maar dat neemt niet weg dat je sommige dingen toch gewoonweg vervelend blijft vinden.

Wat zijn nou dingen die ik nu echt vervelend vind en waarschijnlijk ook vervelend zal blijven vinden.
De lichamelijke klachten.
Ten eerste de hevige pijn die ik af en toe heb in mijn buik
Ten tweede vind ik de vermoeidheid ook erg vervelend.
Ten derde het opgeblazen gevoel door bijvoorbeeld gasvorming.
Ten Vierde vind ik het erg vervelend als ik winderig ben waarbij ik onder mensen ben.

Bijkomstige symptomen.
Ten eerste vind ik de spierpijn erg vervelend waar ik vaak mee te kampen heb.
Ten tweede het moeilijk slapen en dat komt omdat ik bijna altijd een uur wakker lig voordat ik in slaap val, omdat de boel tot rust moet komen in m'n buik en ook omdat m'n spieren dan gaan opspelen. Regelmatig wakker worden vind ik dus ook er vervelend en dat gebeurd meestal als ik heel veel last heb van m'n buik en voornamelijk buikpijn.

Andere vervelende bijkomstigheden.
Ten eerste vind ik het erg vervelend dat mijn sociale leven minder is geworden sinds ik PDS heb.
Ten tweede vind ik het erg vervelend dat ik beperkt ben en daarmee doel ik op het feit dat je bijvoorbeeld makkelijk een eindje kon gaan fietsen en dat kan ik nu niet zo heel ver meer.
Of soms moet ik wel eens een leuke dag door m'n neus laten schieten omdat m'n lichaam het niet toelaat.
Ten derde is het onbegrip van mensen waar je wel eens tegenaan loopt. Nu heb ik dat niet zo heel vaak op het moment, maar ik vind het uiterst irritant als ik er tegenaan loop.

Volgens mij heeft een ieder wel zo z'n dingen die hij/zij erg vervelend vindt sinds ze PDS hebben, maar wat dan zou moeten zijn weet ik niet.
Ik kan ook alleen maar vanuit mezelf kijken en aangeven wat ik heel vervelend vind.
Bij alle dingen die ik erg vervelend vind, heb ik ze al wel gewoon geaccepteerd.
Ik heb bij alles waar ik mee te maken heb gekregen sinds mijn PDS leren omgaan en voor sommige dingen ging dat makkelijk en voor sommige dingen ging dat moeilijk.
Voorheen kon ik nog wel eens gefrustreerd worden als ik tegen dingen aanliep die ik erg vervelend vind, maar dat heb ik gelukkig ook niet meer.
Het heeft toch ook in dit geval gewoon met een stukje acceptatie te maken.
Wat ik heel veel gedaan heb is over die vervelende dingen praten met iemand, dat kan je beste vriend/vriendin zijn of gewoon iemand van je familie.
Ik heb in het begin heel veel met m'n moeder over gesproken en later met een van m'n beste vrienden.
Door erover te praten gooi je het van je af en kan het je helpen doordat je weet hoe een ander erover denkt en hoe die ander er misschien mee om zou gaan.
Als ik er met m'n beste vriend over sprak, dan maakte we er soms grappen over en dat kan dan ook wel eens heerlijk opluchten.

Dus als je je nog steeds zit te kwelen over die vervelende dingen, dan kan ik zeggen ga je eigen niet zitten ergeren om die vervelende dingen.
Als je je gaat ergeren aan om die vervelende dingen, dan maakt je het voor jezelf alleen maar lastiger omdat je dan gespannen raakt en dat is weer niet gunstig voor je klachten.
Probeer er lekker relax onder te blijven en praat er gewoon eens over met iemand.

Voor meer informatie over PDS, ga dan naar www.pdsb.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten