woensdag 2 maart 2011

Wat kan ik wel en niet met PDS.

Iedereen met PDS heeft zo z'n eigen beperkingen, de een kan dit niet en de ander kan dat niet.
Het is altijd heel moeilijk om te zeggen dat een bepaald iets niet kan als je PDS hebt.
Wat ik me kan voorstellen en ook wel weet is, dat spanning en stress een rol kan spelen.
Ook bewegen kan weer bepaalde klachten opwekken of alleen met bepaalde bewegingen.

Als ik naar mezelf kijk, dan kan ik eigenlijk maar heel weinig hebben en daarom is werken in voor mij over het algemeen niet echt mogelijk.
Werken zou voor mij mogelijk zijn als er veel flexibiliteit in zit of als ik een veilige zone heb waarin ik terecht kan.

Spanning, druk en stress zijn voor mij echte boosdoeners. Deze 3 dingen veroorzaken bij mij heel veel klachten en als dat wat lang duurt dan word het alleen maar erger en uiteindelijk ben ik uitgeschakeld.
Waar ik ook mee moet uitkijken is bukken, bij veel bukken kan ik op een gegeven moment hevige pijnklachten krijgen in mijn buik en als ik eenmaal pijn heb, dan heb ik grote moeite met bukken.
Ik kan natuurlijk ook alleen maar voor mezelf spreken, want iemand anders kan weer andere dingen niet en die een ander weer wel kan.

Sporten is iets wat ik wel heel graag zou willen, maar heel vaak zit mijn buik toch heel erg in de weg en daar baal ik soms goed van. Ik ben iemand die best wel graag aan fitness doet en dat heb ik in het verleden ook veel gedaan, maar sinds ik met m'n buk aan het tobben ben gaat dat niet echt meer.
Zwemmen vind ik ook best leuk en het is iets waarbij je al je spieren gebruikt, maar dan moet ik al niet te veel last hebben van m'n buik.
Beweging is goed voor je lichaam dat weet ieder mens, dus daarom vind ik het wel heerlijk om met de hond een eindje te gaan wandelen. Verder ben ik elke dag wel genoeg in beweging, dus aan gebrek aan beweging ligt het bij in ieder geval niet. Ik moet dan geen hevige pijn hebben, want dan wordt het bewegen wel een stuk minder.

Als ik in bed lig, dan kan ik al niet te lang op mijn buk gaan liggen. Als ik op mijn buk ga liggen dat gaat het op een geven moment pijn doen en soms vind ik het best lekker om op m'n buik te gaan liggen.

Heel druk bezig zijn, kan heel fijn zijn en daardoor gaat de tijd lekker snel.
Als ik heel druk bezig ga, dan krijg ik onherroepelijk klachten en die houden dan zeker een tijdje aan.
Zover ik begrepen heb, zijn hier mensen moet PDS gevoelig voor en daardoor moet je dus alles lekker rustig aan doen.

Over het algemeen is spanning, druk en stress voor iedereen met PDS niet echt bevorderlijk en daarom zullen de meeste deze dingen dus zoveel mogelijk proberen te vermijden.
Helaas zijn deze 3 dingen niet altijd te vermijden, want in het dagelijks leven kom altijd wel iets tegen wat spanning of druk oplevert, maar soms dus ook stress.

Ik heb het al wel eens eerder vertelt, spanning hoeft niet altijd negatief te zijn. Spanning kan ook heel goed positief zijn, bijvoorbeeld als je gaat trouwen.
Trouwen of huwelijk is over het algemeen een hele leuke gebeurtenis en geeft je ook heel veel plezier.
Maar trouwen komt ook kijken met een bepaalde spanning en dat is voor PDS-patienten vaak het meest vervelende eraan, want door spanning krijg je vaak klachten en daardoor kun je soms net iets minder genieten van deze hele leuke gebeurtenis.
Je gaat je misschien ook nog druk maken over als je op het altaar staat, dat er dan niks gebeurt.
Het zou wel heel vervelend zijn als je heel erg winderig word en dat ze dan niet gaan stinken of geluid gaan maken.
Over een huwelijk hoef ik me niet druk te maken, want ik ben vrijgezel en daarom hoef ik aleen maar naar mezelf te kijken.
Ik ben ook als de doods om verliefd te worden, want dat geeft bij mij buiten de vlinders heel veel buikpijn en daar zit ik niet op te wachten.

Stress heeft al gauw te maken met een bepaalde druk die op je ligt. Het kan zijn dat het op je werk is en je moet bepaalde dingen af hebben, maar het kan ook zijn dat je zelf de druk op je legt.
Als je de druk zelf op je legt, dan heb je het dus ook zelf in de hand. Ik kan het me wel voorstellen dat je jezelf een bepaalde druk oplegt, want als ik naar mezelf kijk, dan ben ik echt iemand die alles graag goed wil doen en als het kan zo precies mogelijk.
In de afgelopen jaren heb ik wel geleerd om de druk of de lat, hoe je het ook wilt noemen, niet te hoog te leggen en dat scheelt dan weer een hoop in de klachten.
Ik geef toe dat als ze druk op je werk opvoeren, dat je daar zelf niet zoveel aan kunt doen en dan is het wel heel erg vervelend.

Een dagje uit?
Zolang het goed gaat met me, dan kan ik dat best wel goed aan.
Als ik in iets mindere toestand ben en ik ga bijvoorbeeld naar de dierentuin of een pretpark, dan kan een hele dag lopen toch enigszins wat buikpijn veroorzaken.
Dus soms moet ik een dagje dierentuin of pretpark gewoon even net iets anders aanpakken.
Als ik echt heel veel last heb van klachten, dan moet ik zo'n dagje gewoon aan m'n neus voorbij laten gaan en dat is erg jammer.

Ik heb ook een visuele handicap en als ik dan achter de computer zit, dan moet ik wel eens dichter op het scherm zitten. Doordat ik dan dichter op het scherm moet zitten, zit je in een beetje gebogen houding en daardoor kan ik ook wel eens buikpijn krijgen.
Als ik hevige buikpijn heb, dan kan ik al helemaal niet lang achter de pc zitten en moet ik dus de tijden verkorten of gewoon meerdere keren er achter m'n pc gaan zitten Soms gaat het gewoon helemaal niet en dan moet ik de pc gewoon met rust laten en moet ik wat anders gaan doen, bijvoorbeeld rustig zitten en wat tv kijken.

Soms kom pas er veel later achter dat je bepaalde dingen niet meer kunt sinds je PDS hebt.
Als ik naar mezelf kijk, dan leer ik steeds dingen bij van mezelf die met PDS te maken hebben en soms komen dingen pas later naar boven terwijl ik ze misschien wel eerst kon, ook toen al PDS had.

Wat ik niet kan wil niet zeggen dat iemand anders met PDS het ook niet kan, het kan best zijn dat iemand anders het wel kan. Daarom zeg ik gewoon pin je niet vast over wat ik geschreven heb als je PDS hebt, want het kan dus zijn dat je geen last hebt van de dingen die ik verteld heb.

Heb je vragen of wil je meer informatie, kijk dan gewoon eens op de website van de Prikkelbare Darm Syndroom Belangenvereniging. www.pdsb.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten