woensdag 23 maart 2011

PDS, chronische ziekte of handicap?

Heb je je wel eens afgevraagd wat PDS nu eigenlijk is?
Is PDS nu een chronische ziekte, een handicap of gewoon een chronische stoornis?
Dit is een vraag wat best wel eens wat verwarring met zich mee brengt, want de een vind het een ziekte en de andere vind het gewoon een chronische stoornis.
Nou om eerlijk te zijn vind ik het van alles wat hebben, want PDS is iets chronisch en ik vind het een ziekte waar je het de rest van je leven mee moet doen.
Dat PDS iets chronisch is, daar zijn we het over het algemeen wel over eens.
Nu komt het volgende, vind ook iedereen dat PDS een ziekte is?
Als je deze vraag nu aan een arts zou vragen, dan zijn er een aantal artsen die vinden dat het een chronische ziekte is en dan zijn er nog artsen die vinden dat het geen ziekte is.
Hierin zijn de meningen dus nogal behoorlijk verdeeld en dat is best jammer, want het zou fijn zijn als hierin toch wat meer overeenstemming in zou zijn.

Toen bij mij de diagnose PDS werd vast gesteld zei de arts tegen mij dat het geen ziekte was en daarop vroeg ik hem wat het dan wel was?
Om eerlijk te zijn kon de arts daar nu niet echt een duidelijk antwoord op geven, want het enige wat de arts zei was dat het gewoon alleen maar gevoelige darmenen zijn.
Dus ik heb hem nog maar eens de vraag gesteld en nogmaals kwam er niet echt een antwoord uit wat duidelijkheid verschafte.
Hij zei tegen mij gewoon je moet er maar mee leren leven en hoe je dat doet dat weet ik ook niet, maar het is niet ernstig en het kan geen kwaad.
Nou ja als je dit dan zo leest, denk ik bij mezelf waarom hij dit niet als een ziekte wil zien en waar zou hij PDS dan onder plaatsen?

Nou in ieder geval vind ik dat PDS een chronische ziekte is en wat uiteindelijk toch in meer of mindere mate een handicap is voor de persoon in kwestie.
Als we nu eens gaan kijken naar PDS, dan weet je dat het om een chronische darmstoornis gaat.
Oke dit is iets waar we niet om heen kunnen en het is iets waar we het allemaal over eens kunnen zijn.
Als ik denk aan chronisch, dan denk ik al gauw aan iemand die ziek is of gewoon een ziekte.
De ziekte van Crohn is ook iets chronisch, en de ziekte van Crohn wordt wel als een ziekte gezien.
Dus waarom wordt PDS niet altijd als een ziekte gezien?
Ook de overheid ziet PDS niet als een erkende ziekte, maar ze weten wel dat het grote impact heeft op de gezondheid van met mensen met PDS.
Als het mij ligt, dan zou ik toch willen dat de overheid PDS als een erkende ziekte merkte.
Dit is iets wat ik wil, omdat het hoogstwaarschijnlijk een hoop dingen een stuk makkelijker maakt.
Als het erkend is, dan zullen een hoop instanties daar ook een stuk makkelijk mee om gaan en hoef je als persoon een minder hard gevecht te leveren.

PDS is iets chronische en daar kom je meestal achter als je het hebt en dan komen er andere dingen bij kijken, zoals de beperkingen waar je tegen aan loopt.
Dus nogmaals ik vind PDS gewoon een chronische ziekte waar je je hele leven mee moet doen en waar je elke dag in je leven mee geconfronteerd wordt.
Ook vind ik PDS een soort van handicap en waarom vraag je je dan af.
Om de volgende redenen vind ik PDS ook een soort van handicap:
Op het moment dat je PDS hebt ,kom je erachter dat je lang niet alles meer kunt of niet zo goed meer kunt door de klachten die PDS met zich meebrengt.
Meet heel veel dingen moet ineens rekening gaan houden waar je in eerste instantie niet eens zo erg bij stil stond, omdat je er niet bij stil hoefde te staan.
Kijken we naar werken of een baan, dan zul je al gauw zien dat je ook daar heel erg veel rekening moet houden met je PDS.
Je heb in de ochtend over het algemeen meer tijd nodig om op gang te komen en dat beïnvloed weer de tijd dat je aanwezig moet zijn op je werk of gewoon de rest van je dag.
Zo kan ik nog wel even doorgaan met wat redenen opnoemen, maar de rest van de redenen kan je zelf denk ik ook wel invullen.

Als je dit nu allemaal zo eens bekijkt, dan heb je toch een behoorlijke beperking in je leven.
Om maar even een simpel voorbeeld te noemen, iemand die in een rolstoel zit zal waarschijnlijk niet kunnen lopen en is dus ook beperkt in zijn leven en heeft het label gehandicapt.
Nou zo ziek ik dit nu ook een beetje van PDS, want door je beperkingen die je in je dagelijks leven hebt daardoor, ben je dus ook min of meer gehandicapt.
In hoeverre iemand beperkt is hangt natuurlijk van de klachten af en is aan de hand daarvan de handicap groot of klein.
Misschien drijf ik hierin nu een beetje door, maar ik bedoel maar te zeggen dat deze 3 dingen toch wel enigszins aan elkaar verbonden zijn.
Omdat ik PDS heb, voel ik me nou niet direct gehandicapt, maar ik heb zo af en toe toch wel behoorlijk last van de beperkingen waar ik tegen aan loop.

Dus zoals ik het zie is PDS gewoon een chronische ziekte en daarom zou ik het graag zien dat de overheid dit ook zo gaat zien.
Waneer dit gebeurd, dan zal het voor een ieder van ons een stuk makkelijk worden met instanties waar je mee te maken krijgt door bijvoorbeeld werk en het maakt het ook een stuk makkelijker voor de zorg verzekeringen.
Als ik een manier weet om de overheid te overtuigen om PDS als een ziekte te erkennen, dan zal ik het zeker niet laten om het te doen.

Voor meer informatie over PDS, ga dan naar www.pdsb.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten