vrijdag 4 maart 2011

PDS en een goed dagritme

Iedereen heeft een bepaald ritme in zijn/haar leven.
De een heeft een onregelmatig ritme en de andere heeft een regelmatig ritme.
Wat is voor PDS-patiënten nu het beste ritme om te hebben in het dagelijks leven?
Eigenlijk is dat antwoord heel makkelijk en de meeste PDS-patiënten zullen waarschijnlijk ook al wel weten, maar misschien zijn er ook mensen die het niet weten.
Het beste ritme wat je in je dagelijks leven kunt hebben als je PDS hebt, is een regelmatig ritme.

Het ritme wat ik hiermee bedoel is een ritme van overdag lekker je ding doen en 's nacht lekker slapen.
Veel PDS-patiënten komen 's morgen uit bed en hebben dan heel veel tijd nodig om op gang te komen.
Dus de dag begint dan al heel rustig, want je buik heeft gewoon de tijd nodig om op gang te komen.
Als het eenmaal op gang is gekomen, kunnen we de dingen gaan doen die we moeten gaan doen.
Bij een regelmatig ritme hoort ook regelmatig eten en dat wel op vaste tijden.
Voor eten moet je gewoon de tijd nemen en zeker niet gaan haasten of te weinig tijd nemen voor je eten.
Overdag doe je lekker je ding en in de avond even lekker je gemak houden en dan lekker naar bed en dan de volgende dag begint het hele ritme weer van voor af aan.
Dit is en zou voor mij een ideaal ritme zijn om door het leven te gaan, maar ik ben een beetje dwars.

Hoe ziet mijn ritme eruit in het dagelijks leven?
'S morgens om 3:15 gaat bij de wekker en is het dus tijd om uit bed te gaan omdat ik in de ochtend werk als assistent-distributeur bij de krant van de Persgroep.
Nou als m'n wekker gaat stap ik uit bed, kleed ik me aan en ga naar beneden.
Als ik beneden kom, dan ga ik eerst naar de wc om een plasje te doen en dan loop ik door naar de keuken en zet ik een kop koffie.
Meestal heb ik een uur om de tijd en soms heb ik net iets meer tijd nodig, doordat ik ineens aandrang krijg en dan gauw naar de wc moet.
In dat uur voordat ik naar de krant ga word ik lekker op m'n gemak wakker en bekijk ik een beetje wat m'n buik nog gaat doen en of ik er die ochtend veel hinder van zal hebben of niet.
De ene ochtend kan ik een beetje eten en de andere ochtend krijg ik geen hap door m'n keel en dat ligt dan weer heel erg aan de toestand van mijn buik.
Na dat uur ga ik naar de krant en daar begin ik dan eerst met het licht aanzetten en wat dingen klaar te zetten voor de krant en te zorgen dat wij en de bezorger wat kunnen drinken.
Bij de krant tel ik van 7 verschillende kranten de wijken af zodat de bezorgers ze alleen maar na hoeft te tellen om ze vervolgens mee te nemen om te bezorgen.
Verder breng ik wat pakketten met kranten rond voor de winkels en als ik pech heb en er een bezorger ziek of gewoon afwezig, dan moet ik dus een kranten wijk gaan rijden.
Zolang alles goed gaat, ben ik tussen 6:00 en 7:00 weer thuis, maar als ik meer dan een krantenwijk moet rijden of de kranten worden laat aangeleverd, kan het ook wel eens veel later worden.
Als ik dus om 7:0 thuis ben, dan ga ik eerst eens een hapje eten en daarna ga ik nog even voor een paar uurtjes terug naar bed, want anders houd ik het niet vol.
Rond 12:00 kom ik weer uit bed en word ik weer op m'n gemak wakker met een kop koffie.
Dan rond 13:00 13:30 ga ik eens kijken of dat er klachten zijn van de krant en als die er zijn, dan moet ik die kranten gaan nabezorgen en hoe lang dat duurt hangt af van de hoeveelheid klachten.
Als ik daarmee klaar ben, doe ik soms wat administratie van de krant of ik doe wat andere dingen die ik moet doen of wil gaan doen.
Als ik geen klachten hoef te rijden, dan heb ik iets meer tijd om andere dingen te doen en dan kan ik soms ook wel eens even iets voor mezelf doen.
Dan Rond 15:15 is het tijd voor de middag krant en dan ga ik weer richting de krant om die weer uit te delen voor de bezorgers, dit is over het algemeen rustig werk en ik hoef me hier totaal niet te haasten of druk te maken. Het werk dat ik dan doe is meestal maar een uurtje of anderhalf uur.
Soms doet m'n moeder dit en eigenlijk hoor zij dit ook te doen, maar omdat ze in huis al veel doet en voor het avond eten zorgt delen we gewoon de werkzaamheden en ga ik in de middag naar de krant.
Rond 16:45 17:00 ben ik dan weer thuis en dan ga ik meestal gelijk weer even met de hond naar buiten en als ik dan terug kom krijgt de hond eten.
Kort daarna kunnen wij zelf gaan eten en dan na het eten kunnen we van onze rust gaan genieten.
Als ik me goed voel, dan ruim ik de keuken op m'n gemak een beetje op zodat het de volgende dag niet voor je neus staat.
Rond 21:30 is het meestal wel tijd om m'n bedje in te duiken en dat doe ik dan meestal ook wel, maar soms wil ik ook wel eens iets later naar bed gaan omdat ik dan met iets bezig ben of omdat ik iets aan het kijken ben op tv.

Als je er zo naar kijkt, is het een vrij regelmatig ritme wat ik aan houd.
Toch is dit niet helemaal wat het lijkt, dit is een ritme wat heel erg gevoelig is voor verandering en daardoor kan het ook heel snel een onregelmatig ritme worden wat dan gelijk gevolgen heeft voor mijn buik en overige klachten.
Ook als je kijkt naar de tijd die ik in de ochtend heb, dan is dat niet echt veel tijd voordat ik aan de slag moet en daarom kan ik het de ene dag beter hebben dan de andere dag.
Zolang de pijn en andere klachten dragelijk zijn kan ik dit best goed hebben, maar ik zeg er ook bij dat ik niet weet hoe lang ik dit vol kan houden.
Voor nu houd ik het nog steeds vol, omdat:
1. ik het leuk vind om te doen
2. ik hiermee m'n moeder een handje help en zonder mij zou ze dit ook niet kunnen doen.
3. Ik moest wat meer doen van het UWV en hiermee gaan ze verder akkoord en ik heb herbij een hele veilige zone waarin ik me gewoon terug kan trekken zonder dat ik me schuldig hoef te voelen tegen over collega's of baas.
Ook kun je herbij naar de slaap tijden kijken, want ik slaap krap 6 uurtjes of minder en de rest slaap ik er later op de dag weer bij en dat is nou ook niet altijd even bevorderlijk voor de PDS klachten.
Dit is een ritme dat ik 5 dagen in de week heb, maar op zaterdag een zondag verloopt het weer anders.
Op zaterdag is de ochtend vrij het zelfde, alleen is het na de ochtendkrant praktisch gelijk tijd voor de middagkrant.
De middagkrant op zaterdag ochtend denk je dan? Ja de middagkrant komt op zaterdag in de ochtend, zodat de wij en de bezorgers nog een beetje een zaterdag als weekend hebben.
Ik moet zeggen dat ik de middagkrant niet altijd doe op zaterdag.
Na de krant op zaterdag ga ik weer even een paar uurtjes naar bed en dan is het verschillend wanneer ik uit bed kom, maar meestal niet later dan 16:00.
Als ik dan uit bed kom, dan eerst weer even wakker worden en dan ga ik eens kijken of er weer klachten gelopen zijn door de bezorgers en als dat zo is, ga ik ze dus weer eens op m'n gemak nabezorgen.
Zaterdags ben ik meestal wel helemaal afgebrand en ben ik ook heel erg moe, dus de zaterdag avond is bij mij ook nooit echt lang, want rond 21:30 ga ik weer naar bed.
Zondag word ik meestal van zelf rond 7:00 wakker en dan blijf ik nog heel even liggen, maar dan gaat m'n buik pijn doen omdat ik al heel wat uren in m'n bed lig en dan ga ik er gauw uit.
Dan ga ik naar beneden en kan ik echt alles lekker op m'n gemak doen. Ik drink een kop koffie, kijk wat tv en dan komt de hond vervelen omdat ze naar buiten moet.
Meestal als de hond komt op zondag, dan ben ik over het algemeen al anderhalf uur wakker en dan ga ik op m'n gemakje met de hond lopen en dat duurt dan een half uurtje.
Als ik terug kom geef ik de hond eten en dan doe ik het weer rustig aan, maar in al die tijd kan ik nog niet echt eten, want m'n buik heeft een hele nacht (heel wat uren dus) niks hoeven doen en moet dus eerst op lekker op gang komen.
Na 3 uurtjes is het allemaal een beetje op gang en dan krijg ik honger en ga ik dus wat eten en de rest van de dag kan er van alles gebeuren wat ik doe of niet doe.
Ik merk wel dat zo'n zondag voor mijn buik veel en veel beter is en dat m'n buik ook veel rustiger is, waardoor mijn klachten verdwijnen of ligt verdwijnen of ik heb er gewoon niet zo'n last van.
Zo zie je maar dat het ritme dat ik dagelijks draai niet erg geschikt is voor iemand met PDS en dus voor mij ook niet echt.
Maar het zijn die bepaalde motivaties die ik heb, waardoor het ik het nog steeds vol hou.

Dus ik kan alleen maar adviseren, probeer een regelmatig ritme te draaien en houd je daaraan vast.
Ook als je gedwongen wordt om te werken, zorg dan echt dat je een baan krijgt dat binnen jou ritme blijft en niet daar buiten valt.

Voor vragen mag je me natuurlijk altijd een mailtje sturen, kijk daarvoor even op mijn website.
Voor meer informatie over PDS, kijk dan op www.pdsb.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten