zondag 13 februari 2011

Buikklachten, kleine correctie op het vorige stuk.

In het vorige stuk heb geschreven over klachten die samen hangen met PDS.

Ik schreef over pijn in de buik en dat de pijn bij mij voornamelijk rechtsonder zit.
Later wees iemand van de PDSB erop dat bij de meeste PDS-patienten de pijn linksonder zit.
Dit wist ik al wel, maar ik stond er niet zo bij stil omdat ik dus vanuit mijn eigen situatie ging.
In dat opzicht heb ik dus even wat om recht te zetten.
Wat ik niet wist dat de pijn links onderin zit omdat daar gevoelige bochten in je darmen zitten die dat kunnen veroorzaken.
Zelf heb ik niet zo heel vaak pijn linksonder in mijn buik, maar ik ken de pijn wel en misschien wel niet zoals de meeste mensen met PDS het kennen.
Daarom vond ik het dus nodig om dit even te verduidelijken tegen over de mensen en het moet natuurlijk wel zo zijn dat vele het moeten kunnen herkennen.

Ik denk zelf dat ik niet zo veel pijn linksonder in mijn buik heb, omdat ik na het ongeluk geopereerd moest worden aan mijn buik. Ik zal vertellen wat er met de operatie gebeurd is in mijn buik en het kan zijn dat je daar misschien de rillingen van krijgt.

Na het ongeluk moest ik geopereerd worden omdat ik een ernstige buiktrauma had opgelopen.
Via een echoscopie konden ze eigenlijk niet goed zien of er echt iets mis was met m'n buik, maar omdat ik steeds bleef klagen over pijn in mijn buik en dat het erger werd, zijn ze tot opereren over gegaan.
Bij de operatie bleek al gauw dat ik 3 liter bloed had verloren en dat was gewoon in mijn buikholte gelopen. Na verder onderzoek bleek het zo te zijn dat mijn lever geschuurd was en die hebben ze moeten hechten. Verder kwamen ze erachter dat de helft van mijn dikke dat helemaal kapot geschuurd was en een stuk van mijn dunne darm.
Deze stukken hebben ze eruit moeten halen omdat deze niet meer te herstellen waren.
Je kunt je voorstellen dat praktisch gezien al mijn darmen uit m'n buik geweest zijn en daardoor zit het bij nou niet echt helemaal meer zoals het hoort te zitten.
Door dit alles krijg je natuurlijk ook heel veel last van littekenweefsel en die kunnen die boel ook aardig in de war schoppen en het nodige pijn veroorzaken.
Zodoende zullen bepaalde patronen van pijn dus iets of wat kunnen verschelen met dat van de meeste mensen.

Het is goed dat ik op sommige dingen gewezen word zodat ik daar wat meer bij stil sta en weer van kan leren. Ik mag dan voor mezelf best wel wat weten, maar ik weet ook nog lang niet alles.

Een ding is zeker pijn kennen we allemaal op wat voor een manier dan ook. Buikpijn is iets specifieks en de een heeft er meer last van dan de ander.
Je kunt allemaal de zelfde pijn voelen en toch kan het anders zijn.
Wat ik in het vorige stuk geschreven heb is heel herkenbaar voor de meeste met PDS, maar soms schiet ik dus ook nog wel eens te kort en dat zijn dan van die dingen die ik dan graag wil herstellen of wil verduidelijken als het kan.
Dus hopelijk is het nu een stuk duidelijker en als er weer iets is waar ik te kort in schiet dan wil ik het graag horen van iemand die het wel kan vertellen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten