donderdag 10 februari 2011

Visuele ongemakken

Vandaag eerst eens een stuk over visuele beperkingen.
Ik zelf heb een visuele beperking. Ik kan met m'n rechter oog alleen maar licht en donker zien en met m'n linker oog zie ik zo'n 30%. Je zou zeggen dat is niet veel, maar voor mij is het heel wat.
Veel mensen zien ook niet direct dat ik zo weinig zie, maar dat komt omdat ik er al heel m'n leven mee moet doen.
Je merkt meestal als ik aan het lezen ben, dat is een punt waarop ik dus iets dichter op het beeldscherm zit van een computer of een boek dichter bij m'n gezicht heb.
Lezen kan voor mij ook heel vermoeiend zijn, maar als de letter iets groter zijn dan normaal, dan kan ik het goed hebben. Voor normale leesboeken word hett soms wat moeilijker, maar veel letters kan ik gewoon lezen al moet ik het boek of blad dichterbij houden.
Tegenwoordig heb je van die mooie audioboeken en dat is voor mij echt een uitkomst, dat is voor lezen op een ontspannen manier. Je zou zeggen je leest het niet, maar je luistert naar een boek die voor gelezen is.
Inderdaad je luistert naar een boek die voorgelezen is, maar uiteindelijk heb hem toch ook wel zelf gelezen. Je weet waar het boek over gaat en vaak kun je het verhaal goed onthouden.
Voor blinden is een luisterboek helemaal super, want ook voor hen is het een manier van lezen die meer ontspannen is.

Verder als ik het over mijn zicht heb, kan ik nog een heleboel zien. Ik rijd in een Brommobiel rond en dat is echt fantastich, want zo ben ik niet zo afhankelijk van andere mensen en ben ik heel zelfstandig.
Even voor de duidelijkheid, een brommobiel is geen invalide wagen of een scootmobiel.
Verkeersborden kan ik goed zien en over het algemeen op tijd, alleen als er geschreven borden zijn, kan ik er wel eens wat moeite mee hebben.
Het verkeer kan ik goed volgen en mijn reactievermogen is niet minder dan die van een ander.
Door dat ik in de ochtend en middag met de distributie van de krant bezig ben, tijd ik zo'n 300 km in de week en heb ook nog niet eerder een ongeluk veroorzaakt.
Je kan denken is dat niet gevaarlijk om in een brommobiel rond te rijden als je slechtziend ben?
Ik kan daarop zeggen NEE, het is niet gevaarlijk zolang de persoon in kwestie zijn verantwoordelijkheid maar neemt.

Ik heb ook wel eens van die momenten dat ik mensen niet direct herken buiten als ze nog op een bepaalde afstand staan en dan heb ik het over een behoorlijke afstand nog voor mij. Veel mensen zullen er iets minder moeite mee hebben, maar ik toch wel zo af en toe.
Als ik de ochtend overwacht een krantewijk moet lopen, dan moet ik soms wel eens de tuinpaden oplopen van de huizen omdat ik de nummer niet goed kan zien. Dat komt omdat het dan nog donker is en soms hebben mensen van die nummer die bijna opgaan in de gevel van het huis.
Vrezelijk gewoon, mensen zouden gewoon ook nog een normaal wit husnummerplaatje moeten hebben, want die zijn toch een heel stuk duidelijker.
Zelfs voor iemand die goed kan zien, zijn die huisnummers die opgaan in de gevel vaak slecht te zien of helemaal niet.
Mensen vinden het leuk om een zelfgemaakte huisnummer weg te hangen of gewoon een niet standaard huisnummer, want dat is toch mooier.
Het kan inderdaad mooier zijn, maar het alles behalve handig en duidelijk.
Als het aan mij ligt, dan zouden de mensen gewoon dus hun originele witte met zwarte huisnummerplaatjes moeten laten hangen.

Dus mensen ik zou zeggen denk eerst na voordat je iets doet wat ten nadele kan zijn voor het zicht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten