dinsdag 15 februari 2011

Onderzoekend bij PDS

Als ik zo eens na ga, dan ben ik nog best veel zoekend over bepaalde dingen.
Als het gaat om voeding ben ik soms nog zoekende, maar ook als het gaat over bepaalde situaties.
Ik weet natuurlijk ook niet alles als het gaat om PDS, maar ik ben wel iemand die dat dan graag wil weten of wil leren.

Daarom ben ik ook heel blij met de Prikkelbare Darm Syndroom Belangenvereniging (PDSB).
Ik ben hier ondertussen al een jaar lid van en als je op de website van hun kijkt, dan is ongelooflijk veel informatie over PDS. Het is zelfs zoveel informatie vind ik, dat ik nog lang niet alles heb gelezen.
Dus voor informatie kun je altijd even gaan kijken op www.pdsb.nl

Zoals je misschien al wel gemerkt heb, zijn mijn ervaringen niet altijd herkenbaar, maar dat neemt niet weg dat ik ze wel gehad heb.
Zelfs als het om voeding gaat weet ik ook nog lang niet alles en dat is soms best lastig.
Zelfs met een dieetiste ben ik wel eens bezig geweest en daar ben ik toen ook niet heel erg veel beter geworden, nou ja ik ben wel wat wijzer geworden door met de dieetiste om de tafel te hebben gezeten. Soms denk ik wel eens, misschien ben ik wel een beetje een apart geval.

In het stuk mijn ervaring, voeding en PDS schreef ik dus dat ik geen bananen eet en ik heb altijd gedacht dat ze stoppend waren, dat is mij vroeger wel vaker verteld.
In ieder geval is het zo dat ik er in het verleden niet echt lekker op reageerde en daardoor heb ik ze eigenlijk nooit meer gegeten. Ik weet niet waaraan dit ligt dat ik op bananen zo gek reageerde, maar ik ben wel iemand die het toch nog eens een keer gaat proberen.
Maar hier een paar weetjes van de PDSB opgepakt vanaf Twitter.

Weetje 1. van de PDSB:
bananen zijn NIET stoppend! Ze zijn goed voor de darmen, ook bij diarree en obstipatie, omdat ze veel oplosbare vezels bevatten.
Weetje 2. van de PDSB:
onoplosbare vezels in bijv. volkoren producten kunnen bij een deel vd PDS-patiƫnten extra prikkelen, meer pijn veroorzaken.


Wat ik in ieder geval niet wil doen is om informatie te geven die misschien verkeerde gedachten tot stand kan brengen, maar daarom heb ik het dus ook over mijn ervaringen en dat de dingen die ik ervaren heb, niet zo hoeft te zijn bij ieder ander van de PDS-patienten.

In ieder geval sta ik altijd open voor kritiek en of opmerkingen, want dat kunnen dan weer dingen zijn waar ik weer van kan leren.
Ik zeg ook wel eens, als je geen fouten maakt dan kun je ook niks leren.
Een uitspraak die misschien achterhaalt is, maar het is zeker een waarheid.

Ik schrijf dit nu omdat ik duidelijk wil maken dat wat ik schrijf misschien niet alijd helemaal klopt.
Het kan niet kloppen omdat ik door mijn ervaringen anders ben gaan denken.
Het kan niet kloppen omdat ik misschien niet de juste informatie heb of omdat ik er misschien net niet genoeg van weet of gewoon onwetendheid.
Voor in het vervolg zal ik de website van de PDSB erbij vernoemen of kijk bij mijn links, want daar staat dus ook een link van de PDSB.

Dat wat ik schrijf is voor zever ik weet altijd wel te controleren en daarvoor verwijs ik nogmaals naar de website van de PDSB.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten