donderdag 10 februari 2011

Met PDS heb je bij het minste al last van klachten.

Nu heb ik van de week geschreven dat ik al een hele week geen last had van PDS.
Helaas doordat er weer iets op m'n pad terecht is gekomen, beginnen mijn darmen weer lekker op te spelen.
Het is nog niet zo zeer dat erg veel pijn heb, maar mijn darmen zijn al wel weer van slag af.
Ze zijn aan het rommelen, ik ben winderig en als ik naar de wc moet, dan moet ik ook gelijk heel hard gaan rennen omdat mijn darmen er alles snel uit willen hebben.
Waarschijnlijk als dit gebeuren waar ik nu mee loop wat lang gaat duren zullen de klachten erger worden.

Wat ik hier eigenlijk wil zeggen, is dat mensen met PDS meestal maar weinig kunnen hebben.
Bij het minste geringste wat er op je pad komt kan nadelig zijn voor je buik.
Het geen wat op je pad komt hoeft niet perse negatief te zijn.

Om mezelf als voorbeeld te noemen, wanneer ik verliefd word is dat heel fijn en kan een hoop kriebelende vlinders in je buik geven. Want tja zeggen verliefd zijn kan heel mooi zijn, maar voor mij heeft het ook nog een andere kant.
Op het moment dat ik verliefd word krijg ik gelijk ook last van buikklachten.
Mijn buik gaat pijn doen, mijn buik wordt opgeblazen, en ik verlies gelijk heel wat kilootjes aan gewicht.
De klachten kunnen soms zo erg worden dat ik praktisch bijna nergens meer in staat ben.
En dan heb ik het ook nog niet eens over de genante momenten gehad als ik bij de persoon ben waarop ik verliefd ben.
Vaak krijg ik ook heel erg veel last van winderigheid en dat is nou niet echt bepaald leuk als je een afspraakje hebt. Door dit word ik een beetje onzeker en daardoor gespannen waardoor de klachten weer erger worden..
Voordat de klachten bij mij afnemen, dan kunnen er rustig al weer een paar maanden voorbij zijn.
Hoelang het duurt is iedere keer verschillend, het 2 maanden duren, maar het kan ook rustig 6 maanden duren en daarmee wil ik zeggen dat je nooit zeker bent hoe het afloopt.
Zo heb ik op het moment zo iets van, ik hoef voorlopig niet verliefd te worden en ik vind het wel best als vrijgezel.
Oke je weet het maar nooit, maar voor nu probeer ik het echt kost wat het kost te voorkomen om iemand tegen het lijf te lopen waarop ik verliefd zou kunnen worden en mocht er toch iets zijn waardoor ik geprikkeld word, dan hou ik de boel wel op afstand.

Zo zie je maar wat je allemaal doet om maar geen pijn of klachten te hoeven hebben en ik doe dat nitet alleen maar bij verliefdheid, maar ik probeer dit soort dingen op meerdere vlakken te voorkomen.
Want wat heel erg duidelijk is, pijn is niet fijn en de daarbij horende klachten ook niet.

Wat ik hier duidelijk wil maken is dat wanneer je iets negatiefs of positiefs op je pad krijgt het allebei vervelende gevolgen heeft als je PDS hebt.

Heb je vragen stel ze dan gerust.

2 opmerkingen:

  1. Hallo Alan, ik ben op je blog gekomen omdat ik heb gegoogled of mensen schrijven over PDS (ja dus:))
    Ik ben een meisje van 20 jaar en heb al van kinds af aan ook PDS, nadat ik toen ik ongeveer 8 was ontzettend verstopt heb gezeten en de huisarts die toen dienst had het afdeed als aanstellerij. Uiteindelijk, na een half jaar, werd er iets aan gedaan, maar sindsdien heb ik altijd last gehad. Ik kan de dingen die je schrijft erg herkennen, maar ik wil even iets vertellen over verliefd zijn. Toen ik dit verhaal las herkende ik alles wat je vertelde. Ruim 1 jaar geleden heb ik namelijk mijn huidige vriend leren kennen, en ik voelde me net zoals wat je beschreef; de vlinders versterken de klachten. Hierdoor voelde ik me heel lang en heel vaak onzeker bij hem in de buurt, en voelde me lichamelijk ook niet lekker. Het feit dat hij geneeskunde studeert en er misschien meer begrip voor zou hebben bracht daar geen verandering in. Toch probeerde ik na verloop van tijd, en toen alles serieuzer werd en we elkaar echt leuk vonden en al iets beter kenden, een soort knop bij mezelf om te zetten en hem te vertrouwen. Beetje bij beetje is dat gelukt, en ik kan nu over praktisch alles met hem praten. Mijn klachten verminderen nu soms zelfs als ik bij hem ben! Wat ik wil zeggen is dat als je iemand tegenkomt die je echt leuk vind, je het zeker wel een kans moet geven. Puur voor jezelf, want als je het zoals je zei bij voorbaat al afhoudt, wie weet wat je dan mist? Misschien juist wel iemand waar je dat best grote deel van jezelf mee kan delen. Dat zou toch zonde zijn? En dat hoeft heus niet per se iemand te zijn die iets medisch doet. :) Ik hoop dat jij en anderen die dit lezen hier misschien iets aan hebben. Ik heb zelf altijd een sterk voornemen gehad: als iemand mij niet wil zoals ik ben, met of zonder PDS of andere minder leuke dingen, dan heeft diegene pech.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Herkenbaar stuk dit. Vorig jaar januari verliefd geworden, dat hield aan en ben in 2 maanden ruim 10 kilo afgevallen.. daarna rustigere periode gekent. Ik ben door het onderzoek wat er mis was erachter gekomen een huisstofmijt allergie te hebben. Hierdoor snel moe, en 2 keer raden wat de zwakke plek is.. en ja, laatste weken ook weer verliefd aan het worden.. bring it on

    BeantwoordenVerwijderen