woensdag 23 februari 2011

Op vakantie met PDS

Iedereen wil wel eens op vakantie en dat is ook leuk en ook wel eens goed om op vakantie te gaan.
Als je gezond bent, dan is er meestal niet zoveel aan de hand en hoef niet aan extra dingen te denken.
Maar stel dat je nu iet mankeert zoals PDS wat doe je dan en waar denk je dan aan.
Als ik naar mezelf kijk, dan moet ik toch even aan wat extra dingen denken voordat ik op vakantie ga.

Als ik op vakantie ga, dan schrijf ik eerst van alles op wat ik mee moet nemen en dat iedereen wel.
Maar als je PDS hebt zoals ik, dan moet ik toch denken aan extra verschoning.
Ook moet je even denken aan je medicijnen die je gebruikt, dat je die niet vergeet en zorgen dat je genoeg hebt voordat je op vakantie gaat.
Buiten de medicijnen zijn er ook nog andere dingen die je misschien gebruikt om de klachten te beperken.
Het kan ook zijn dat je de spullen kunt krijgen in het land van de vakantiebestemming.
Het land waar ik naar toe ga bepaald soms ook of ik nog extra voorzorgsmaatrelen moet nemen.
Over het algemeen als ik europa blijf, dan maak ik me meestal niet zo heel druk, maar ik houd wel een beetje rekening met wat voor temperaturen ik te maken krijg.
De laatste jaren ben ik alleen maar in Zwitserland geweeest en dan ben ik nog eens bij een neef van mij op bezoek waar ik dus ook mijn onderdag heb.
Het eten in Zwitserland is eigenlijk precies het zelfde als in Nederland, dus wat dat aan gaat, blijft er veel het zelfde en hoef ik me niet zo'n zorgen te maken en dat is op zich best lekker.
Wat ik al eerder zei, ik moet wel zorgen dat ik extra verschoning bij heb en dat ik mijn medicijnen meeneem.
Waar ik wel last van heb in Zwitserland is soms de hoogte waarin ik me bevind, want door de verschillende hoogtes, heb je ook te maken met andere luchtdruk en andere zuurstof gehaltes.
Door die verschillende hoogtes kan ik wel eens wat meer last krijgen van mijn buik, maar het is gelukkig nog niet zo erg geweest dat ik daardoor niet veel meer zou kunnen doen.
De kou heeft soms ook wel wat invloed op mijn buik, maar ook dat kan ik goed verdragen.
Het enige met de kou is dat ik heel veel moeite moet doen om mijn buik weer warm te krijgen en doordat mijn buik koud is, heb ik het zelf ook best wel koud.
Een warme kruuk op mijn buik of tegen mijn buik aan houden doet al heel veel wonderen en daardoor wordt mijn buik sneller warm en mijn darmen worden er ook lekker ontspannen van.
In Zwitserland ben ik vele plekken wezen bezoeken en ik heb natuurlijk ook lekker van de sneeu genoten.
Ik ging dat met m'n neef lekker met de slee de berg af en die afdaling met de slee duurde op z'n minst al een halve dag en dat is gewoon geweldig.
Door al die inspanning krijg ik soms ook wel wat meer last van m'n buik en als het dan te veel word, dan gingen gewoon ergens lekker rustig aan de kant zitten en van het uitzicht genieten.
Want op de slee zie niet altijd of je door een kuil of over een hobbel heen gaat, dus je maakt dan soms behoorlijke klappen en dat is voor mijn buik niet altijd even fijn en als dat dan gebeurde dan moest daarna even aan de kant op de pijn even laten zakken.
Na zo'n dag met de slee de berg af, dan was ik behoorlijk afgebrand en dan had ik echt weer even nodig om bij te komen en om mijn klachten te laten zakken.
In ieder geval heb ik in z'n totaal van de vakantie heerlijk genoten en heb ik het ook goed naar m'n zin gehad en dan is soms een beetje pijn lijden best de moeite waard tot op zekere hoogte natuurlijk.

Als ik naar Frankrijk op vakantie ging, dan had ik vaak meer last van m'n buik en dan was het meestal ook in de zomer als ik daar naar toe ging.
Vooral als ik naar het zuide van Frankrijk ging, dan had ik vaak zo'n buikpijn en ik verwijt dit aan de weersomstandigheden daar en door het warme klimaat die daar dan is.
Ook de verschillende hoogtes in combimatie met de warmte en luchtvochtigheid wijt ik aan de klachten die ik had.
Ik heb een vakantie gehad dat ik er maar weinig van heb kunnen genieten doordat ik zoveel pijn had, dat ik daardoor tot praktisch tot niks in staat was en op een gegeven moment werd ik er gewoon beroerd van.
Dus als ik naar frankrijk ga dan ga ik meestal een beetje noorderlijk zitten en daar kan het dan wel warm zijn, maar daar heb ik het minste last gehad.
Inprincipe moet je gewoon op vakantie kunnen als PDS hebt alleen zul je dus rekening moeten houden met bepaalde omstandigheden.
Een oom en tante van mij wonen momenteel ik Indonesie en daar zou ik graag eens naar toe willen gaan, maar ik ben bang dat ik daar zoveel last krijg van mijn buik dat ik eigenlijk niet aandurf.

Ik kan alleen naar mezelf kijken en ik weet ook niet hoe het met andre mensen zit die PDS hebben, maar daarvan weet ik zeker dat ook rekening moeten houden met hun klachten.
Eigenlijk zou je je vakantie ook niet moeten laten bederven doordat je PDS hebt en zou je ook gewoon op vakantie moeten gaan waar dan ook naar toe.
Ik kan me goed voorstellen dat je soms twijfelt zoals ik of je wel naar een bepaald land moet gaan en de angs of je last van je klachten gaat krijgen, maar soms denik ook wel eens als je al angst hebt, kan dat de misschien juist wel de klachten in werking zetten op vakantie.
Jammer is dat soms als je met deze dingen te maken hebt als je op vakantie gaat.
Je denkt aan wat je mee moet nemen, waar je rekening mee moet houden en of je land van bestemming wel de juiste keuze is.
Ook heb je in die verschillende landen te maken met andere eetgewoontes en dan is het ook heel moeilijk in te schatten of je er wel tegen zult kunnen, teminste dat heb ik wel als ik daaraan denk.

Nou ja PDS hoeft niet perse een belemmering te zien als je op vakantie gaan en een vakantie is iets wat leuk moet zijn en ik weet zeker dat er een hoop vakantie zijn geweest die een succes geweest zijn.
Als ik naar mezelf kijk dan heb ik zeker vakanties gehad die een succes waren.
Ik heb in ieder geval een hele leuke vakantie gehad in Florida Amerika, hoewel ik enige klachten had.
Het lange vliegen van 10 uur deed mijn buik soms ook wel een beetje van slag afbrengen, maar het was zeker een hele leuk vakantie.
Ook in Florida heb je met een heel warm klimaat te maken en een hoge luchtvochtigheid en dat heeft ook z'n uitwerking gehad op mijn darmen, maar dat heeft de pret niet mogen drukken.

Ik hou het leuk vinden om hier eens een keer ervaringen over uit te wisselen.
Mocht je interesse hebben om je ervaringen te delen met mij, laat dan gewoon even een reactie achter of stuur een mailtje naar info@alandavis.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten